Publications

Detailed Information

유아과학교육 강좌에서 문제중심학습(PBL)에 대한 예비교사의 경험 : Experience of Pre-Service Teachers Appeared In Science Education Based On Problem-Based Learning

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

노진형

Issue Date
2011-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.12 No.1, pp. 93-117
Keywords
문제중심학습(PBL)유아과학연구구성주의예비교사Problem-Based LearningEarly Childhood Science EducationConstructive View
Abstract
본 연구는 대학의 유아과학교육 강좌에서 문제중심학습의 경험이 학습자에게 어떠한 의미를 주는지 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 8주간 유아과학교육을 수강하는 유아교육과 2학년 40명을 대상으로 Barrows와 Myers(1994)가 제시한 방식대로 문제중심학습 과정을 진행하였다. 학습자로 하여금 매 수업시간마다 수업에 대한 성찰저널을 작성하도록 하였고 수시면담을 통해 학습자의 역할에 대한 인식을 살펴보았다. 연구결과 먼저 예비유아교사는 주어진 문제중심학습 방식에 대한 거부감과 학습자의 역할에 대한 두려움을 가지고 수동적으로 참여하였다. 그러나 계속적인 문제중심학습 과정을 통해 만나게 되는 토론이 익숙하지 않아 갈등이 나타나기도 하였으나 협력을 통해 의미있는 학습을 경험하는 것으로 나타났다. 결과적으로 문제중심학습 과정은 지속적으로 구성주의 학습과정과 직면하여 주체적 학습자로서 역할을 인식하며 체험을 통해 구성주의에 대한 이해를 넓혀 나가는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 예비교사를 위한 유아과학교육 수업에서 새로운 교수-학습의 방향성을 제시하여 줄 것으로 기대된다.



This study aims to investigate the effects of problem-based learning on preservice teachers in early childhood science education. Forty college sophomore students participated through a teaching science to preschool children class for on semester in 2008. Result showed that the learners showed strong rejection to problem-based learning, a new learning method in the beginning, it resulted from a lack of self-confidence. Preservice teachers had difficulties in discussing with each other, but they built up cooperations as a united community of learning. Finally, the learners became more positive, self-determinative in their learning and renewed their understanding of constructivism. The importance of relationships between learners were discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89314
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share