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한국고용정보원의 청년패널 자료를 활용한 대학(원)생의 사교육비 지출에 대한 프로파일 분석
The profile analysis for private tutoring expenses of undergraduate and graduate students using the youth panel data collected by KEIS

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Authors
백순근; 길혜지; 김미림; 박경인
Issue Date
2012-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.13 No.3, pp. 285-308
Keywords
대학(원)생사교육비프로파일 분석한국고용정보원 청년패널undergraduate and graduate studentsprivate tutoring expensesprofile analysisthe Youth Panel data by KEIS
Abstract
이 연구는 한국고용정보원의 청년패널 2007년(1차년도)부터 2010년(4차년도)까지의 자료를 이용하여 대학 (원)생의 사교육 실태를 분석한 것이다. 연구 결과, 대학(원)생 중 행정고시 등 시험준비를 하거나 영어공부 등 취업을 위한 사교육을 받아본 경험이 있다고 응답한 비율은 최하 14.5%(2010년)에서 최고 22.6%(2007년) 수 준이며, 사교육을 받는다고 응답한 대학(원)생의 1인당 월 평균 총사교육비는 최하 25.2만 원(2008년)에서 최고 28.2만 원(2007년) 수준인 것으로 나타났다. 아울러, 시험준비 사교육을 받는다고 응답한 대학(원)생의 50% 정 도가 국가기술자격, 세무사, 회계사 등의 전문자격시험을 준비하기 위한 사교육을 받고 있고, 취업 사교육을 받 는다고 응답한 대학(원)생의 50% 정도가 TOEIC, TOEFL, TEPS 등의 영어시험을 위한 사교육을 받고 있는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 대학(원)에서의 교육 내용이 시험준비와 취업준비를 위한 교육 내용과의 연계를 더욱 강화할 필요가 있음을 시사한다. 한편, 대학(원)생의 연도별 사교육비 지출 패턴을 확인하기 위해 2007년도 부터 2010년도까지 각 연도별로 대학(원)생의 사교육 유형별 횡단 프로파일을 분석․제시하였으며, 대학생의 1학 년부터 4학년까지의 사교육 지출 비용의 변화 패턴을 확인하기 위해 종단 프로파일을 분석․제시하였다.



This study analyzed the status of a private tutoring for college students using the Youth Panel data from 2007 (the first year survey) to 2010 (the fourth year survey) collected by Korea Employment Information Service (KEIS). On the basis of 3,045 undergraduate and graduate students who was responded to the first year survey, 2,514 of the second year, 2,384 students of the third year, and 2,407 of the forth year response data were analyzed. As a result, from 14.5% in 2010 to 22.6% in 2007 of respondents were experienced private tutoring to prepare for the examination or to get a job. Moreover, total average monthly tutoring expenses were from 252,000 won to 282,000 won per student who was experienced private tutoring. In addition, about 50% of undergraduate and graduate students who spent private tutoring expenses to prepare for the examination were preparing examination for national and professional qualifications. About 50% of undergraduate and graduate students who spent private tutoring expenses to get a job were taking private tutoring for English tests. On the other hand, profiles for each year were analyzed in order to identify annual spending patterns for private tutoring types. Longitudinal-profile analyses were also conducted to check the patterns of changes from the first year to the forth year.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89356
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 13 Number 1/4 (2012)
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