Publications

Detailed Information

초등학생용 학습장애 자가진단 선별척도 타당화 : Validation of the「Screening checklist for students with learning difficulties」

DC Field Value Language
dc.contributor.author김동일-
dc.contributor.author김동민-
dc.contributor.author이기정-
dc.date.accessioned2014-01-20T01:00:14Z-
dc.date.available2014-01-20T01:00:14Z-
dc.date.issued2012-03-
dc.identifier.citation아시아교육연구, Vol.13 No.1, pp. 47-71-
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/89360-
dc.description.abstract본 연구에서는 「초등학생용 학습장애 자가진단 선별척도」를 타당화하였다. 학습장애를 판별하기에 앞서 심층적인 평가가 필요한 아동을 식별하기 위한 과정으로, 특수교육 서비스로 의뢰하기 앞서 수집될 정보의 하나로 활용할 수 있다. 「초등학생용 학습장애 자가진단 선별척도」는 수용언어(해독 및 이해), 표현언어(말하기 및 쓰기), 수학, 주의집중 및 조직화, 사회성의 5가지 하위영역 23문항으로 구성되어 있으며, 초등학생 899명을 대상으로 타당화를 실시하였다. 5가지 하위 요인에 대한 신뢰도는 0.75로 높은 편이며, 확인적 요인분석을 실시한 결과 NFI, CFI, NNFI의 경우 .975, .986, .970로 .9이상이고, RMSEA값은 .036로 .05이하이므로 설정한 모형이 데이터 구조를 매우 잘 적합시킨다고 판단할 수 있었다. 이 검사도구는 초등학교 고학년으로 올라가는 학생들의 저성취가가 학습장애로 인한 것인지 결정하기 위한 하나의 선별도구로, 이미 의뢰 및 판별을 놓친 초등학교 고학년 아이들의 경우라도 다시 특수교육의 지원을 받을 수 있는 가능성을 열어 주는 도구가 될 수 있을 것이다.



The purpose of this study was to validate the 「Screening checklist for students with learning difficulties」. For this purpose, main characteristics of students with learning difficulties were reviewed and derived from the previous studies. Through reviews, 23 items in 5 factors was created and 5 factors were as follows: Receptive Language, Expressive Language, Mathematics, Attention & Self-organization, and Social Skills. The validation study was conducted with 899 6th grade students in elementary school. As a result of reliability analysis of the 「Screening checklist for students with learning difficulties」, Cronbach's alpha for the elementary students score was .75. For the analysis of construct validity, we tested Structural Equation Model using AMOS. The result supported the model of 5 factors in the Screening checklist for students with learning (NFI = 0.975; CFI = 0.986; NNFI = .970; RMSEA = 0.036 for elementary students). We expect that teachers make the best of the 「Screening checklist for students with learning difficulties」to screening students with learning difficulties and disabilities.
-
dc.description.sponsorship본 연구는 2011년도 정부(교육과학기술부, 기초연구지원 인문사회 일반연구)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 연구되었음(NRF-2011-32A-B00194).-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육연구소-
dc.subject학습장애 선별-
dc.subject중재반응모형-
dc.subjectScreening for Learning difficulties-
dc.subjectScreening for Learning disabilities-
dc.subjectResponse to Instruction-
dc.title초등학생용 학습장애 자가진단 선별척도 타당화-
dc.title.alternativeValidation of the「Screening checklist for students with learning difficulties」-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthor金東一-
dc.contributor.AlternativeAuthor金東敏-
dc.contributor.AlternativeAuthor李奇貞-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Dong-il-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Dong-Min-
dc.contributor.AlternativeAuthorLee, Ki-Jyung-
dc.citation.journaltitle아시아교육연구 (Asian Journal of Education)-
dc.citation.endpage71-
dc.citation.number1-
dc.citation.pages47-71-
dc.citation.startpage47-
dc.citation.volume13-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share