Publications

Detailed Information

초등학생의 학습성격유형에 따른 학습몰입의 특성 : Elementary School Students of the Characteristics of Learning Style on the of Learning Flow

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이윤주; 지연정

Issue Date
2013-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.14 No.1, pp. 243-273
Keywords
초등학생학습성격유형학습몰입질적 연구Learning StyleLearning FlowQualitative ResearchElementary Students
Abstract
본 연구는 초등학생의 학습성격유형에 따른 학습몰입의 특성을 밝히는데 목적을 두어, 먼저 초등학교 5학년 120명을 대상으로 학습성격유형, 학습몰입 수준을 검사하여 학습성격유형별 학습몰입의 차이를 하위척도별로 살펴보고, 둘째, 24명을 대상으로 포커스 그룹인터뷰와 개인심층면담을 통해 학습성격유형별 학습몰입경험을 수집하였다. 수집된 자료는 질적 연구방법 중 반복적 비교분석법에 의한 분석과 해석의 절차를 거쳐 연구 결과로 제시되었다. 연구결과, 첫째, 학습성격유형별로 학습몰입도의 차이가 나타났다. 행동규범탐구형은 학습몰입의 하위요인 중 명확한 목표요인에서, 행동규범이상형은 구체적 피드백요인, 통제감요인, 행위와 의식의 통합요인 에서 상대적으로 더 높은 평균을 보였다. 둘째, 질적 연구에서는 몰입이 이루어지는 상황에서 학습성격유형에 따라 아동의 몰입경험의 요소들은 서로 연결되어 다양하고 독특한 양상으로 나타났다. 셋째, 아동들은 학습몰입 에서 즐거움, 행복함, 성취감을 느꼈으며 부모나 교사, 또래관계, 중요한 타인으로부터 관심과 인정이 주어진 환경에서 더 잘 몰입하였다. 넷째, 아동들은 학교에서 몰입경험을 가장 많이 하였으며 몰입을 자주 경험하는 아 동들은 대부분의 활동에서 칭찬과 보상이 주어진 활동에서 더 많은 몰입을 경험하였다. 다섯째, 아동들은 신체적 활동과 흥미와 관심 있는 활동을 통한 즐거움과 성취감이 있을 때 몰입을 경험하였다. 여섯째, 몰입을 인식할 때 더 몰입하였다. 연구에 참여한 아동들은 인터뷰를 하면서 몰입에 대해 집중적으로 생각하게 되면서 더 잘 몰입함을 경험하였다. 이와 같은 내용을 중심으로 상담 및 교육장면에서 본 연구의 시사점을 논의하였고 제한점 과 후속 연구의 필요성을 제안하였다.



The purpose of this study is to verify elementary school students of its effect of learning style learning flow the means depending. The first elementary school 5th grade 120 people targeted learning style, check the of learning flow, learning style the difference between sub scale based on the of learning flow, second, the 24 people targeted focus groups and interviews the learning style and learning flow commitment have collected experience. the collected data is Constant Comparison Method analysis of iterative procedure was presented as the result of a research Study and interpretation are: first, when you compare the overall average learning style and learning flow. actual-spontaneous-routine-conceptual-specific learner of the learning flow sphere ride clear goal of sub factors, and actual-spontaneous-routine-conceptual-global learner of the feedback of the ritual in the relatively higher average integration factors. second, in the context of this qualitative research, learning flow elements of the child's flow experience, depending on the learning style of nature are connected to each other by a variety of unique aspects, and note the difference. third, the flow experience of the children in the enjoyment, happiness, accomplishment, and so has a positive relationship with a parent or teacher, couple, attention and recognition from their peers in an environment that is more often given to an flow experience. fourth, the children were the most flow experience at school. praise and reward the more flow experience in a given activity. fifth, children with physical activity and interest, a sense of pleasure and accomplishment through the activities you are interested in, when there was flow experience. sixth, more flow when flow. children involved in the study, and while I think the flow focus on interview techniques better flow experience. as such, information on this study, focusing on counselling and education, and discuss the implication of the scene is limited and suggest the need for subsequent research.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89403
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share