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인터넷 쇼핑몰의 배송체계와 상품이동의 공간적 특성 : Intemet Shopping Malls in Korea: Their Delivery Systems and Spatial Characteristics of Commodity Flow

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Authors

송예나

Issue Date
2003
Publisher
서울대학교 국토문제연구소
Citation
지리학논총, Vol.41, pp. 31-56
Keywords
인터넷 쇼핑몰배송체계배송점지하철 물류포스트편의점 배송소비자 직송상품이동internet shopping malldelivery systemdelivery pointsubway distribution centerdelivery to convenience storedirect delivery to customerscommodity flow
Abstract
본 연구는 인터넷 쇼핑몰에서 공간의 제약을 극복하기 위해 이용하는 다양한 배송방식을 살피고 각 배송방식에 따른 상품이동의 공간적 특성을 밝히는 것을 목적으로 한다. 따라서 국내 인터넷 쇼핑몰 중 가장 다양한 배송방식을 사용하는 인터넷 쇼핑몰을 사례로 배송체계를 살펴보고, 배송체계의 효율화, 비용 절감이 가능하고, 소비자의 측면에서는 신뢰감 형성, 사후 서비를 제공받을 수 있는 장점을 지닌다. 하지만 아직까지는 배송점을 이용할 경우 배송 범위가 한정되는 것은 한계로 남는다. 배송점을 이용한 배송 방식의 경우 배송점이 위치한 곳의 특성에 따라 배송량이 달라지는 것을 알 수 있었다. 서울 외 지역에 배송이 가능한 편의점 배송과 소비자 직송은 사례 업체의 특성에 의해 수도권으로 물량이 집중하는 모습을 보였다. 또한 이러한 경우 지역의 인구적 속성과 밀접한 관련을 지니고 경제적 속성도 어느 도 영향을 주고 있어 인터넷을 통한 구매에 있어서도 여전히 인구적, 경제적 요소가 중요한 역할을 하고 있음을 확인할 수 있었다.

This paper attempts to incorporate both aspects of on-line and off-line shopping practices, through a case study on a shopping mall in detail. Such case study is believed to help understand how commodities move around in the cyberspace as well as in the real world. At the national scale of analysis, the Internet shopping malls in Korea are found to deploy various delivery strategies, among which the direct delivery strategy via either mail or other means has been used most widely. Nowadays, however, new delivery strategies have emerged, including the delivery point strategy. Employing delivery (and thus pick-up) points, retailers become able to simplify their delivery processes and consequently to curtail their expenditure. The delivery point system offers benefits to consumers as well: to have better after-service and confidence for the shopping malls they patronize. Nevertheless the geographical extent of the delivery point service available is still limited due to its earlier stage of development. This study also found that the amount of items delivered varies according to their locational characteristics of the delivery points. Nation-wide, the items handled by the case shopping mall tend to concentrate in the Capital Region. A regression analysis revealed that demographic variables, and economic variables to some extent as well, are the key factors explaining the geographical pattern of merchandises delivered.
ISSN
1226-5888
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89713
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