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성형외과의 입지와 방문요인에 관한 연구 - 서울시 강남구를 중심으로 - : A study on the location of plastic surgery and visiting factors - In the case of Gangnam-gu, Seoul -

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Authors

유정화

Issue Date
2003-09
Publisher
서울대학교 국토문제연구소
Citation
지리학논총, Vol.42, pp. 33-61
Keywords
성형외과 입지요인내원객 방문요인상호연관성location of Plastic surgeryMedical consumer visitation factorcorrelation
Abstract
본 연구는 강남구 성형외과의 의료공급자의 입지요인과 의료소비자의 방문요인에 대하여 알아보고 양측의 상호연관성에 대해 알아보고자 하였다. 우리나라 성형외과 개원전문의 중 47%가 서울에 집중되어 있고, 그 중 55%가 강남구에 밀집되어 있어 지역적인 편중현상이 매우 큰 것으로 나타났다. 또한 강남구 내에서도 5개 동인 압구정동, 신사동, 청담동, 논현동, 역삼동에 강남구 성형외과의 92.7%가 집중되어 있으며, 그 확산시기도 1999년부터 2003년 4월 26일 현재까지의 신규개원이 148개소로 강남구 전체 성형외과 206개중의 약 3/4을 차지하고 있어 특정 지역, 특정시기에 강남구에 빠르게 성형외과가 개원되었음을 알 수 있다. 강남구 성형외과 의료공급자가 개원시 고려하는 입지요인으로는 지역의 인지도와 지역 이미지 와 같은 지역적 측면을 가장 중시하고 있는 반면, 강남구 성형외과의 의료소비자가 방문시 가장 고려하는 방문요인은 의료진의 경력과 경험, 최신 의료기술과 장비 구축, 의사의 명성 순으로 나타나 강남구 성형외과의 의료공급자와 의료소비자가 고려하는 요인간의 상호 연관성이 매우 낮은 것으로 드러났다. 이와 같은 통합된 관점에서의 경험적인 연구방법을 통한 지속적인 연구가 의료공급자와 의료소비자 양측의 입장에 대한 이혜를 증진시켜 의료서비스 시설의 입지에 개선점을 줄 것으로 사료된다.

This study is aoout the location of plastic surgery facilities and visitation factors affecting medical consumers in Gangnam-Gu, Seoul-Si. Using the results as a foundation, correlation of these two considerations are Simultaneously analyzed. 47 percent of plastic surgery clinic openings in Korea occurred in Seoul and 55 percent of the plastic surgery clinic openings within Seoul occurred in Gang nam-Gu. 92.7 percent of plastic surgery clinic openings in Gangnam-Gu were agglomerated in 5-Dongs, so as to Apgujung-Dong, Shinsa-Dong, Chungdam-Dong, Nonhyun-Dong, Yuksam-Dong. In addition, The opening rate of plastic surgery clinics in Gangnam-Gu is the rapid increase of the plastic surgery clinic openings from 1999 to 2003. The correlation between the medical supplier and consumer of plastic surgery in Gangnam-Gu was as follows: the supplier not only decided the clinic site because of district recognition and the image of Gang-nam, but also because he/she thought that consumers were affected by that image. In contrast, the consumers chose a clinic according to the doctor's reputation, career and experience and modern skills and equipment as opposed to district image. As a result, there was a difference between the supplier's considerations and the consumers' considerations. As a result, there was a difference between the supplier's considerations and the consumers' considerations. It is suggested that future research using the integrated empirical methodology of this study could promote the understanding between supplier and consumer and improve the site development of clinic service facilities.
ISSN
1226-5888
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89721
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