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경부고속철도의 도입 이후 연변 도시의 철도이용 변화와 국지 교통체계의 대응 : The inauguration of Korea Train Express in 2004 and the changes in train travels and local transport systems

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Authors

이정훈

Issue Date
2007-09
Publisher
서울대학교 국토문제연구소
Citation
지리학논총, Vol.50, pp. 29-59
Keywords
KTX고속철도중력모델희귀분석이동시간비용환승도시high-speed railwaygravity modelregression analysistravel timetravel costintermediary city to transfer
Abstract
2004년 한국형고속철도 KTX(Korea Train Express)의 개통으로 철도 교통을 비롯한 전국의 대중교통에 큰 변화를 맞이하게 되었다. KTX를 이용할 수 있는 도시에서는 KTX를 통하여 보다 빨리 목적지에 도착할 수 있게 되었으나, KTX 정차역이 없는 도시에는 KTX의 개통과 더불어 변화한 철도 서비스에 인하여 기존과는 다른 상황에 놓이게 된 곳도 생겼다. 이러한 배경에는 본 연구는 기존의 철도 경부선 연변 도시들을 중심으로 이들 도시들에서 KTX 도입 전 후 대중교통의 흐름이 어떠한 방향으로 변화하였는지를 통해 고속철도라는 새로운 교통 인프라가 국토 공간 구조에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째 KTX의 개통은 기존의 서울중심의 국토 공간을 더욱 가착화 시킬 수 있는 것으로 나타났다. 기존의 경부선 연변 도시들에 대한 서울의 영향력 범위가 더욱 확대됨과 동시에 강화시킨 것으로 드러났다. 특히 기존의 대중교통 수단들과 비교하여 이동시간의 획기적인 단축은 지방도시에서 서울로의 통행략을 큰 폭으로 증가시킨 것으로 나타났다. 이러한 서울의 영향력은 KTX가 정차하는 도시들 위지로 보다 직접적으로 나타났으며 KTX가 비정차하는 도시들에서도 기존에 비해 강화된 것을 볼 수 있다. 둘째, KTX의 개통이후 서울로의 통행량 증가는 단순히 서울로의 이동이 중가 하였다는 의미뿐만 아니라 지역 도시들 간의 통행에 변화를 일으켰다는 점에서 살펴볼 필요가 있다. KTX 정차 여부에 따라 서울로의 통행에 있어 대중교통의 흐름이 상이한 형태로 나타났으며 이 과정에서 대전과 대구 등의 KTX 정차도시의 교통량 증가를 확인할 수 있었다. 또한 구미를 비롯한 일부 지역에서는 경우에 따라 KTX를 이용하여 서울로 이동하기 위해 출발지에서 목적지까지 순방향이 아닌 역방향으로 이동이 이루어지는 것을 확인할 수 있었다(구미의 경우 대구로 이동이 이루어짐을 확인할 수 있었음). 셋째, 서울로의 이동뿐만 아니라 전국을 KTX 정차 도시를 중심으로 새로운 도시 세력권을 형성하는 것으로 나타났으며 이러한 세력권의 형성은 주변 도시들에서 KTX 정차역이 있는 도시들로의 통행량을 더욱 증가시켜 지역의 교통 중심지 역할을 강화할 것으로 예상된다. 결과적으로 KTX 정차역이 기존의 대도시에 선택적으로 만들어짐에 따라 KTX의 개통이 기존의 국토 공간 구조를 지역 거점 대도시 중심으로 더욱 고착시키는 결과를 낳고 있음을 확인해 볼 수 있었다. 본 연구의 의의는 KTX 개통 이후의 대중교통의 변화를 다양한 관점에서 접근한 연구라는 것이며, 단순히 직접적인 KTX의 이용량 및 통행량 변화뿐만 아니라 이로 인한 간접적인 여타 교통수단의 이용량 및 통행량 변화까지 동시에 살펴본 것이다. 교통수단별 그리고 출발지 및 목적지별 다양한 분석을 통해 앞으로 나머지 고속철도 구간이 완공되었을 경우 변화할 교통의 흐름을 미리 예측하고 이에 준비하는데 도움을 줄 수 있을 것이다.

The launching of KTX(Korea Train Express) has triggered a series of changes in public transpotation throughout the country, including railroad traffics. It becomes possible to reach the cities where KTX makes sops in a shorter time than before. However, the other cities which have no KTX stations are in neglected from such benefits. In brief, KTX has reshaped the time space of the peninsular. This paper made an appempt to clarify how KTX has reshuffled the space since its inauguration in 2004. The study findings are summarized as follows. First, the study found that KTX has fortified Seoul centered spatial structure. The sphere of Seoul has expanded and the magnitude of influences by Seoul has strengthened much more along the KTX line. Especially, a reduction of travel time compared to other public transportation has increased the traffic volume between provincial cities and Seoul. This powerful influence is more slient areond the cities are also strengthened than before. Second, an increase of traffic between the capital city and local cities also has brought changes within local city traffics. Depending on KTX'x destinations, the flows of public transportation have diversified according to whether local cities have a KTX station or not. The study revals increases of traffics from peripheral cities to major KTX-station cities ilke Daejeon and Daegu. In addition, for some cities such as Gumi, people often go reverse directions to those major KTX-station cities in order to travel to Seoul by KTX. The study confirms this type of movements from Gumi to Daegu significant. Third, in the case of traveling by KTX to all around the country, the cities with a KTX station are expanding their spheres of influence. KTX has intensified the status of major regional centers such as Daejeon and Daegu. The introduction of KTX has strengthened the spatial structure centered around metropolitan areas of the nation. This paper has approached the post KTX changes of public transportation in a variety of points of view. This paper examined not only the changes of train traffics but also changes occurred in transportation systems. By diverse analysis of different transporation's traffic use and volume, the study findings can be utilized to predict and prepare for those changes upon the completion of the entire KTX routes.
ISSN
1226-5888
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89778
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