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유토피아적 공간 형성의 관점에서 본 헤이리 문화예술마을의 형성과 변화 : Formation of Heyri Art Village, A Utopian Space

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Authors
임은영
Issue Date
2008-09
Publisher
서울대학교 국토문제연구소
Citation
지리학논총, Vol.52, pp. 75-97
Keywords
유토피아적 공간헤이리문화예술마을자발적 연대대안공동체공간 분화Utopian SpaceHeyri Art villageCooperationAlternative Utopian CommunitySpatial DifferentiationCultural Politics
Abstract
급격한 도시화와 산업화로 인해 환경오염, 범죄, 소외 등의 문제가 심각해지면서 특정 목표와 방법을 지향하는 공동체를 결성하고 이에 기반한 대안 공간을 형성하려는 시도가 증가하고 있다. 헤이리 역시 문화예술인들의 자발적 연대를 통해 문화예술마을이라는 이상적 공간을 형성함으로써 거대 자본에 의해 상업화되는 예술과 아파트로 대표되는 획일적인 공간에 대한 대안을 제시하려는 목적에 만들어졌다. 본 연구는 문화예술을 활용한 유토피아적 공간으로 형성된 헤이리는 입주회원 각각의 경제적 여건과 지향하는 문화예술의 차이에 의해 내부 갈등이 심화되면서 공간적으로 분화되고 있다.는 가설 하에 헤이리의 유토피아적 특성과 이를 둘러싼 경제적 현실, 다양한 이해관계 등이 충돌하면서 나타나는 공간적 양상을 분석하였다. 연구결과를 요약하면 첫째, 헤이리 문화예술마을은 문화예술인들이 현대 사회의 대안으로 구상한 유토피아적 공간으로 형성되었다. 둘째, 헤이리의 공간계획은 헤이리 회원들이 지향하는 공간을 가시적으로 보여주기 위해 기존의 공간과 차별화되는 설계 원리와 각종 규범을 도입하였다. 셋째, 헤이리 입주회원들은 입주목적, 경제적 여건, 문화예술에 대한 견해 차이 등에 따라 다르게 대응하고 있는데 이는 내부 갈등을 일으키는 요인으로 작용하고 있을 뿐 아니라 수익 창출을 중시하는 세입자들, 소비는 하지 않고 공공 시설물과 서비스를 요구하는 방문객들의 유입과 맞물려 헤이리를 구성하고 있는 사회적 집단 간의 대립을 심화시킨다. 넷째, 헤이리 내부에서도 유사한 이해관계를 가진 집단들이 특정 지역에 집중되면서 지역에 따라 서로 다른 공간적 특성이 나타나고 있다. 다섯째, 헤이리에서는 경제적 역량과 함께 초기 이상을 실현하기 위해 사회적 합의를 거쳐 도출된 규제가 동시에 영향력을 미치고 있다. 헤이리는 문화예술인들이 자발적으로 문화예술 생산과 전시, 판매, 관광을 연계시킨 마을을 만들려는 최초의 시도로써 형성 된지 10년이 지났지만 여전히 만들어지고 있으며 시행착오를 겪는 과정에 있다.

The aim of this study is to elucidate the formation of Heyri which is realized as a utopia space of artists. After identifying utopia traits of Heyri, this study further analyzes relations amongst economic condition, social conflicts, and spatial differentiation. the major findings of this study are as follows: First of all, Heyri art village is formed by artists as an alternative to the modern urban society, which entails the hyper-commercialization of art realize their ideal. Third, the dwelling members of Heyri can be categorized into several groups: residents, artists, owners of cultural and artistic facilities, and commercial entrepreneur by their participation purpose, economic conditions and the cultural viewpoints. This diversity causes conflicts amongst different social groups in Heyri. Fourth, the spatial diversification occurs because social group with common interests concentrated on a specific area in Heyri. Finally, commercializing group and utopia oriented group exposes serious conflicx on the future of Heyri. In conclusion, Heyri art village, originally formed as a utopia space, differentiated into three zones: the most commercialized northern business district, the middle southern business district and the exclusive southern gate-house district. This spatial differentiation process reveals that ideal space and landscape can be conpeted by diverse social groups with different ideals and socio-economic conditions.
ISSN
1226-5888
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89790
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute for Korean Regional Studies (국토문제연구소)지리학논총 (Journal of Geography)지리학논총 Volume 51/52 (2008)
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