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20世紀前半 韓半島 道路交通體系 變化 - “新作路” 建設過程을 中心으로
Transformation of Korean Road Transportation Pattem in former 20th Century - An Case Study on 'Sinjak-ro' Network

DC Field Value Language
dc.contributor.author轟博志-
dc.date.accessioned2014-01-21T06:45:06Z-
dc.date.available2014-01-21T06:45:06Z-
dc.date.issued2004-04-30-
dc.identifier.citation지리학논총 별호, Vol.54, pp. 1-211-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10371/89871-
dc.description.abstractThe purpose of this dissertation is to examine the change of Korean land transportation system and pattern in former 20th century concentrated to the case of 'Sinjak-ro' road construction. The macroscopic analysis(Gyeongsang-namdo region) is archived simultaneously.

The 'Sinjak-ro' road is defined in this article as newly constructed highway virtually planned by japanese government from 1907 to the end of Japanese rule against Korea, which is designed so that heavy military supplies and vehicles can be used. Most of them had 3 to 7 meters in width and, in many cases, unpaved.

The summary of this study can be described as follows.

First, as many maritime region experienced, modern road or Sinjak-ro started from modern port to inner hinterland where economic resource of regional marketplace located. A trunk railroad running through Korea Peninsula from Busan to Sin-Wiji(border between China) is opened its complete operation in 1906 by Japanese investment, when no Sinjak-ro road construction begun. Thus from the beginning, railroad station also became important starting point of Sinjak-ro as seaports.

이 논문은 한반도의 개항기에서 일제시대에 이르기까지 건설된 차량통행을 전제로 한 도로인 소위 ‘신작로’의 시간적, 공간적 확산과정을 추적하면서, 근대에 있어서 도로교통체계가 어떤 요인으로 어떤 형태로 변화되어 갔는지를 검토하고자 하였다. 이로서 비교적 연구가 진행되고 있지 않는 근대의 한국역사지리에 관하여, 교통사의 측면에서 작은 조명을 시도해 보려는 것이다. ‘신작로’는 일제가 한반도의 군사, 행정, 경제적인 주도권 확보를 위하여 1907년부터 공사를 시작한 도로이며, 砲臺 등 군사적 이동까지 지장없이 수행할 수 있도록 규격을 정한 도로이다. 그 대부분은 현재의 국도나 지방도로 계승되고 있다. 본 연구에서는 신작로의 성장과정에 대해 역사지리학적인 입장에서 시계열적 및 공간적 양면에서, 또 거시적(한반도) 및 미시적(경상남도)의 양면에서 접근을 시도하였다.

本研究は、開港期から日本統治時代にかけて、朝鮮半島において日本政府の意思で改修した道路である「新作路」の時間的・空間的な発達過程を追跡し、以て朝鮮半島のいわゆる「近代化期」において、道路交通体系がどのような要因で、またどのような態様で変化していったのかを、歴史地理的・定性的な視点から検討することを目的とした。研究地域はマクロ的には朝鮮半島全体、局地的な傾向を知るためのミクロの事例として慶尚南道を選定した。

朝鮮半島における陸上・水上交通体系に関する歴史地理学的研究は、大部分近世(李氏朝鮮時代)に限定きれており、近代および近世と近代の接点に関しては、鉄道に関して部分的な言及があるのみである。本研究は、筆者が今後この部分に関する研究を集中的に行うにあたって、その出発点となるものである。

「新作路」とは、日本が朝鮮半島に建設した道路(国道・地方道)を指して、現地において使われた言葉で、明確な学術用語として定着していない。本研究においては、開港期(大韓帝国期)から日本統治時代にかけて計画的に改修された、原則として幅二間以上の車両通過が可能な近代的な道路を「新作路」として定義する。「新作路」は現在でも、大部分韓国・北朝鮮の国道や地方道として使われている。
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dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국토문제연구소-
dc.subject'Sinjak-ro' road-
dc.subjectroad traffic pattem-
dc.subjectmodemization in Korea-
dc.subjectjapanese rule-
dc.subjectKorea Peninsula-
dc.subjectGyeongsang-namdo region-
dc.subject新作路-
dc.subject道路交通#系-
dc.subject近代化-
dc.subject日本帝國主義-
dc.subject韓半島-
dc.subject慶尙南道-
dc.title20世紀前半 韓半島 道路交通體系 變化 - “新作路” 建設過程을 中心으로-
dc.title.alternativeTransformation of Korean Road Transportation Pattem in former 20th Century - An Case Study on 'Sinjak-ro' Network-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorHiroshi, Todoroki-
dc.citation.journaltitle지리학논총 별호-
dc.citation.endpage211-
dc.citation.pages1-211-
dc.citation.startpage1-
dc.citation.volume54-
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute for Korean Regional Studies (국토문제연구소)지리학논총 별호지리학논총 별호 Volume 53/54/55/56/57/58/59 (2004)
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