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한국인 이념 인식의 단기 변동성: 18대 대선 패널 데이터 분석
Short-Term Fluctuation of the Ideological Perceptions: Panel Data Analysis on the 18th Korean Presidential Election

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Authors
강신구
Issue Date
2013
Publisher
서울대학교 한국정치연구소
Citation
한국정치연구, Vol.22 No.3, pp. 1-33
Keywords
이념투표이념인식설득효과투사효과ideological votingideological perceptionpersuasion effectprojection effect
Abstract
유권자의 투표행위를 합리적으로 설명하고자 하는 이론들은 일반적인 유권자들이 다양한 정책쟁점들에 대한 후보들의 입장을 꼼꼼히 살피고 비교하는 것이 어려울 뿐 아니라 비효율적이기에 이념(ideology)을 정보비용을 절감하는 도구로 활용하여, 이념적으로 가깝거나, 방향적으로 일치하는 후보를 선택하는 이념투표가 자연스러운 동시에 규범적으로 바람직한 현상으로 이해한다. 그러나 이처럼 이념투표를 긍정적으로 바라보기 위해서는 유권자들이 본인과, 경쟁하는 정당 혹은 후보의 이념 성향, 즉 이념적 차원에서의 위치를 비교적 정확하게 그리고 안정적으로 인식하는 것을 선결조건으로 한다. 이 글에서 우리는 2012년 18대 대선을 전후하여 약 5개월의 기간을 두고 실시·수집된
패널데이터를 활용하여 유권자가 평가하는 본인과 두 후보의 이념인식의 변화양상과 그 원인을 분석하였다. 그 결과는 본인과 두 후보, 이렇게 모두 세 이념 인식이 짧은 기간 동안 상당한 정도의 단기변동성을 보였을 뿐 아니라, 그 변화의 방향 또한 유권자가 정서적으로 더 큰 호감을 느끼는 후보에 대해서는 그 후보와의 이념적 거리를 상대적으로 더 가깝게, 반대의 후보에 대해서는 이념적으로 더 멀리 떨어져 있는 것으로 인식하게 되는 체계적인 경향성을 가지고 있음을 보여준다. 이는 이념투표를 긍정적으로 해석하는 이론들이 기대하는 합리적인 유권자보다는, 다른 이유에 의한 투표선택을 유권자의 주관적 이념 근접성으로 합리화하는 유권자(rationalizing voter)에 한국인 유권자의 모습이 더 가깝다는 것을 시사하는 결과로 보인다.

Theories of rational voting behavior have argued that ideological voting is empirically natural as well as normatively desirable, since it is difficult and even inefficient for ordinary voters to compare potential benefits and costs of individual policy alternatives offered by competing candidates and parties in elections. In that case, it would be wise to use ideology as an informational cue. In order for this positive view to be held, however, it is necessary for ordinary voters to be able to perceive the ideological positions of the candidates and their own, correctly and stably. This paper analyzes short-term fluctuations
of the ideological perceptions based on the panel survey data collected through the 5-month period surrounding the 18th Korean Presidential Election in 2012. The results show that the ideological self-identification as well as the voters perception of candidate ideological position show not only significant level of fluctuation in a relatively short time period but
also some systematic patterns of change. That is, voters tend to perceive the ideological distance as short for their favored candidate and as distant for the candidate that they dislike. We believe this result suggests that both of the projection and the persuasion mechanisms are working in the voters ideological perceptions.
ISSN
1738-7477
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/90297
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Korean Political Studies (한국정치연구소)한국정치연구 (Journal of Korean Politics)한국정치연구 Volume 22 Number 1/3 (2013)
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