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참여적 의사결정이 직무만족과 학교성과에 미치는 영향에 관한 연구 : Participatory Decision Making for Job Satisfaction and School Performance

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Authors
이현국정지수
Issue Date
2013-12
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 51 No. 4, pp. 73-102
Keywords
참여적 의사결정직무만족성과조직경쟁력Participatory Decision MakingJob SatisfactionPerformanceOrganizational competitiveness
Abstract
이 연구는 교사의 참여적 의사결정이 교사의 직무만족도와 학교의 성과와 같은 조직 경쟁력의 구성요소에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 한다. 교사는 교육과 학습을 개선시키기 위한 학교의 의사결정 과정에 결정적인 역할을 한다. 학생들과 직접적인 커뮤니케이션을 하는 과정에서 보다 효과적인 교육방법을 적용할 여지가 있기 때문이다. 이러한 참여의 과정을 통해서 조직의 성과를 향상 시키고 궁극적으로 조직의 경쟁력을 향상시킬 수 있는 것이다. 선행연구에 따르면 다소 상반되는 연구결과도 존재하지만 대체로 교사의 참여적 의사결정은 교사의 개인성과뿐만 아니라 조직성과도 향상시킬 수 있는 것으로 보고 있다. 이 연구에서는 이 두 가지 가설을 검증하기 위해서 한국교육종단패널 데이터를 사용하였다. 2005~2007년에 걸쳐 완성된 150개 중학교에 대한 패널 데이터를 고정효과모형(Fixed Effect Model)을 이용하여 분석하였다. 분석결과 교사의 참여적 의사결정이 직무만족도와 학생들의 성적에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 교사가 학교운영과 학생지도와 관련한 결정에의 참여과정을 통해서 보다나은 성과를 도출할 수 있는 것이다. 이러한 분석결과를 바탕으로 정부의 경쟁력을 향상시키기 위한 참여적 의사결정과 관리의 필요성을 정책적 함의로 도출하였다.
The purpose of this study is to analyze the effects of participatory decision making (PDM) on school performance and teacher job satisfaction. Teachers play an important role in agenda setting procedures for high-quality teaching and learning. Based on previous research, a PDM process for teachers can channel individual and organizational performance. Korean education panel survey data were analyzed to test the hypotheses by using the fixed effect model. The panel data set (Korea Education Panel Survey) covers 150 middle schools over the period 2005-2007. The results of analysis show that PDM positively effects teachers job satisfaction. PDM also affects student scores in a positive direction. The policy implication derived from the results is that PDM is a significant factor for heightening organizational performance (student scores) as well as individual performance (job satisfaction).
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/90883
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총, KJPA)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.51 no.1-4 (2013)
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