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몰입향상을 위한 콘텐츠별 디지털 리딩 에코시스템의 제안
A Study on a Digital Reading Ecosystem based on Content for Flow Improvement

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Authors
강민정; 윤주현
Issue Date
2013-08
Publisher
한국디자인학회
Citation
디자인학연구 Vol.26 No.3, pp. 177-194
Keywords
예술체육Digital ReadingMultimodalityFlowReading processEcosystem디지털 리딩몰입멀티모달리티읽기단계에코시스템
Abstract
배경 : 디지털환경에서 멀티모달리티의 특성이 강조됨에 따라 읽기경험의 과정이 다양해졌다. 그로 인해 읽기의 과정을 복잡하게 느끼기도 하며 몰입이 어려워지기도 한다. 디지털 리딩에 있어서 몰입감은 읽기의 전 과정이 막힘없이 이루어질 때 나타난다고 가정하였다. 본 논문에서는 콘텐츠에 따라 달라지는 읽기단계와 각 단계에서 요구되는 멀티모달 요소를 밝혀 디지털 리딩 에코시스템 제안을 목적으로 한다. 방법 : 본 논문은 문헌연구를 통해 디지털 리딩의 몰입감에 대해서 정의하고 디지털 리딩의 단계 요소를 추출하였다. 설문조사에서는 논문과 뉴스 두 콘텐츠를 비교하여 읽기단계와 멀티모달 요소들의 차이를 밝혀 디지털 리딩 에코시스템을 제안하였다. 결과 : 문헌연구를 통해 디지털 리딩은 인지적, 정서적, 참여적 몰두가 서로 교차하면서 몰입(flow)이 이루어지는 것을 확인하였다. 또한 디지털 리딩의 과정을 이루는 항목으로 접근, 판단, 수집, 이해, 공유, 창조의 6가지항목이 추출 되었다. 설문조사에서 논문과 뉴스의 읽기단계와 단계별 고려 요소들을 비교한 결과 뉴스는 접근, 판단, 이해, 수집, 공유 순으로 논문은 접근, 판단 또는 수집, 이해, 창조로 응답이 나왔다. 논문의 경우 주로 검색과 북마크, 뉴스는 검색과 공유된 글을 통해 콘텐츠에 접근하고 이해단계에서는 두 콘텐츠모두 빠른 접근이 가장 중요하고 그 다음으로 논문은 표현도구, 종이로 읽기와 유사한 경험으로 응답하였고 뉴스의 경우 SNS통한 소통과 배경지식이 몰입에 도움을 준다고 답하였다. 결론 : 이러한 결과를 토대로 디지털 리딩에서 콘텐츠의 생산과 소비가 하나의 앱에서 이루어짐으로서 끊김 없는 경험을 위한 디지털 리딩 에코시스템을 제안하였다. 이 연구는 디지털 리딩의 몰입감을 향상시키는 독서앱을 디자인하기위해 기초자료로서 활용가치가 있을 것이라 기대한다.
Background : As the concept and behavior of reading is augmented in the digital environment, the importance of multi-modality becomes apparent while reading steps grow increasingly diverse and complex. This paper claims that ‘Flow’ occurs when users move through all of the reading steps seamlessly. In order to improve the Flow of digital reading, we aim to discover and examine the specific reading stages and accompanying multimodal elements supporting each stage depending on the content type and suggest a digital reading ecosystem to promote and realize seamless reading for the achievement of Flow.
Methods : In this paper, we conducted a literature review and survey. The literature review was focused on the act of digital reading, multi-modality, Flow, and the derived reading stages. The survey investigated the discrepancies between a newspaper’s and a research paper’s reading stages and their multimodal elements. Based on the results we proposed a digital reading ecosystem.
Results : Following the literature review, we discovered that digital reading consists of three types of immersion: cognitive immersion created by the reader’s imagination, affective immersion that is related to interest and motivation, and participatory immersion that relies on the reader’s engagement. We extracted six reading stages of digital reading: approaching, judging, collecting, comprehending, sharing and creating. The results reveal differences between journal papers and news articles mainly in the reading process and multimodal elements of each stage. The process of journal papers involves the order of approaching, judging & collecting, comprehending and sharing. The process of news articles involves the order of approaching, judging, comprehending, collecting, sharing and creating. In terms of immersion, fast access is the most important factor for both contents. Secondly, reproducing the experience of reading from printed text, and expression tools, are critical elements for journal papers, communications via SNS, and related information are observed as the important elements for news articles.
Conclusion : Based on the results, we propose a digital reading ecosystem, which aids in realizing the seamless reading experience. We believe that this study provides useful insights in designing reading apps that encourage ‘Flow’ in digital reading for knowledge acquisition.
ISSN
1226-8046 (print)
2288-2987 (online)
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/91229
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Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Crafts and Design (디자인학부)Journal Papers (저널논문_디자인학부)
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