Publications

Detailed Information

인칭 범주에 기반한 한국어 경어법의 교육 내용 연구 : A Study of Education Contents of Korean Honorifics Based on Personal Category

DC Field Value Language
dc.contributor.author박성일-
dc.date.accessioned2014-04-25T01:28:16Z-
dc.date.available2014-04-25T01:28:16Z-
dc.date.issued2013-12-
dc.identifier.citation국어교육연구, Vol.32, pp. 41-67-
dc.identifier.issn1227-8823-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/91434-
dc.description.abstractThis study questions whether education contents with school grammar honorifics based on sentence analysis is also effective on teaching Korean language for foreigners who seek to improve their communication skills, and reconstructed the education contents of Korean honorifics which is based on objects and functions of raising and lowering words.

Firstly, Korean honorifics education contents and methods from existing Korean education grammar books, Korean language text books and classrooms are reviewed and some differences were found. And it is suggested that there is a need to mitigate typological peculiarities of Korean honorifics and to create education contents of Korean honorifics based on person category that exist for each language. According to the object, they are divided into the first person humility expressions which lower the speaker itself, the second person respect expressions which will raise the listener and the 3rd person respect expressions which will raise the 3rd person. This approach is significant as it establishes honorifics education contents system based on respect and humility according to the object rather than focusing on sentence analysis based honorifics.
-
dc.description.abstract이 연구에서는 문장 분석 중심의 학교문법 경어법 교육 내용이 의사소통 능력 향상을 추구하는 외국인을 위한 한국어 교육에서도 효율적인지 의문을 제기하면서 높임과 낮춤의 대상과 기능을 중심으로 한국어 경어법의 교육 내용을 재구성했다.

우선, 기존의 한국어 교육 문법서, 한국어 교재, 교실 수업 현장에서의 한국어 경어법 교육 내용과 방식에 대해 검토하고 서로 많은 차이가 있음을 확인했다. 다음으로 외국인을 위한 한국어 경어법 교육에서 성인들의 언어 습득의 난이도는 두 언어의 유형적 차이가 가장 심각한 원인이라는 전제 하에 한국어 경어법의 유형론적 특수성을 완화하고 각 언어에 보편적으로 존재하는 인칭 범주에 기반하여 한국어 경어법의 교육 내용을 구성할 필요성을 제기했다. 계속해서 높임과 낮춤의 의미를 반영하여 한국어의 경어법을 존경법과 겸손법으로 구분하고 다시 높이고 낮추는 대상에 따라 화자 스스로를 낮추는 1인칭 겸손 표현과 2인칭 청자를 높이는 2인칭 존경 표현, 화제 중의 3인칭 인물을 높이는 3인칭 존경 표현으로 체계화했다. 이와 같은 접근을 통해 문장 분석 중심의 경어법 틀에서 벗어나 높임 대상에 따라 존경과 겸손의 의미에 주안점을 둔 기능 중심의 경어법 교육 내용 체계를 구축했다는 데 의의가 있다.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국어교육연구소-
dc.subjectKorean honofifics-
dc.subjectlanguage typology-
dc.subjectpersonal category-
dc.subjecthumility-
dc.subjectrespect method-
dc.subjecteducation contents-
dc.title인칭 범주에 기반한 한국어 경어법의 교육 내용 연구-
dc.title.alternativeA Study of Education Contents of Korean Honorifics Based on Personal Category-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorPiao, Chengri-
dc.citation.journaltitle국어교육연구-
dc.citation.endpage67-
dc.citation.pages41-67-
dc.citation.startpage41-
dc.citation.volume32-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share