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일본 시민운동에서의 '생활'의 의미
The Meaning of “Seikatsu”(Life) in the Citizen’s Movement in Contemporary Japan

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Authors
한영혜
Issue Date
2011-02-15
Publisher
서울대학교 일본연구소
Citation
일본비평, Vol.4, pp. 108-137
Keywords
생활생협운동베헤렌seikatsu(life)seikatushacitizencitizen’s movementcooperative movementlife politicscommunity
Abstract
전후 일본의 사회운동에서 ‘생활’은 체제에 대한 비판적・저항적 의미를 지니는 전략적 개념으로서 사용되었다. 그러나 1990년대 이후 이 말이 대부분 정당의 정치적 슬로건에 등장하는 한편, 정부의 행정개혁과 맞물린 시민활동 육성정책에 의해 생활 관련 시민활동이 증대하는 가운데, 오늘날 ‘생활’에 함축된 정치적・사상적 의미는 모호해졌다. 이런 인식에 따라, 이 글은 전후 일본의 사회운동 사례들에서 ‘생활’ 개념의 비판적・저항적 의미를 끌어내어 오늘날 일본사회의 맥락에 새롭게 자리매김할 수 있는 가능성을 탐색하고자 하였다. 고찰 대상은 1955년 노동조합을 기반으로 창립되어 노동자와 주민을 함께 조직화한 쓰루오카(鶴岡)생협, 1965년 베트남 전쟁 반대를 목표로 결성되어 개인의 자발적 참가에 의한 새로운 운동 방식으로서 ‘시민운동’을 추구한 ‘베
트남에 평화를! 시민연합’(베헤렌), 1968년에 설립되어 여성 특히 전업주부층을 조직화하고 생활자 정치 운동으로까지 나아간 생활클럽생협 등 세 사례다. 이들은 노동자(+ 지역주민), 시민, 주부 등 상이한 계층을 인적 기반으로 한 만큼 서로 다른 저항의 지점을 갖고 있었고, 따라서 ‘생활’을 의제화하는 관점이나 목표, 논리도 서로 달랐다. 그러나 ‘생활’에서 적극적인 의미를 끌어내어 운동의 논리에 자리매김한 점은 공통된다. ‘생활’은 ‘구조’(체제)에 의해 침해당하고 지배당하는 민초들의 삶이며, 그 구조의 주변부에 놓인 사람들은 운동을 통해 자율성과 주체성을 회복하고자 한다. 이때, 운동의 주체와 추동력을 바로 그 생활 속에서 형성하고자 하며, 운동 담론에서 ‘생활’이 중요한 의미를 갖게 된다. 사회 내에는 서로 다른 축에 의해 주변적인 위치에 놓이게 되는 사람들이 존재하며, 그 지점을 정체성의 기반으로 해서 운동의 이념과 논리가 만들어진다. 오늘날 일본사회에는 과거와는 다른 균열의 축들이 존재하여 새로운 주변적 위치를 만들어 내고 있으며, ‘생활’은 여기서도 중요한 전략적 의미를 가질 수 있다.
The social movements in postwar Japan utilized the word “seikatsu”(life) as a strategic concept that contains both critical and resisting implications against the existing system. However, since the 1990s, it slowly became hard to find the political and ideological connotations within the word “seikatsu”, as almost all political parties began using the term in their political propagandas regardless of their political standpoints and civic activities have increased along with the government’s administrative reforms and their related policies promoting civil activities. This paper attempts to draw forth the critical and resisting implications of the concept of “seikatsu”, drawing from the cases of civil movements that took place in the postwar period, and also to search for the possibilities that place those implications within the context of today’s Japanese society. I will discuss the following three cases: Tsuruoka Co-op initiated by the labor unions in 1955 and encompassed both workers and local residents; “Peace to Vietnam! Citizen’s Association (so-called Beheiren), formed in 1965 as a protest against the Vietnam War and proposed ‘Shimin-undo’(citizen’s movement) as a new type of social movement that was based on the voluntary participations by the individuals, and Seikatsu Kurabu(Life Club) Co-op, established in 1968 with the participation of housewives and developed later into life political movement. These three organizations were characterized by different human bases,
namely labors (and the residents), citizens, and house-mothers, therefore also differing in their standpoints, purposes, as well as the logics for the ways in which they represented the issues of “seikatsu”. However, what they have in common is that they pulled out a constructive meaning from “seikatsu” and built it in to the logic of each movement. “seikatsu” is the livelihood of the grass-roots people who are invaded and controlled by the system, and those who are marginalized attempt to secure their independence and subjectivity through the social movements. When this happens, the actors and the energy of the movements attempts to found itself on the basis of their livelihood, which gives the central meaning to the discourse of the movements. There are different axes of cleavages within the society, and around each axis exist those who create the ideology and the logics of the movements for the given base of their social identity. In today’s Japanese society, a new cleavage is creating a new axis as well as the new periphery, around which the concept of “seikatsu” could hold an important strategic implication.
ISSN
2092-6863
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/91988
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Appears in Collections:
Graduate School of International Studies (국제대학원)Institute for Japanese Studies(일본연구소)일본비평(Korean Journal of Japanese Studies)일본비평(Korean Journal of Japanese Studies) Volume 04 (2011. 02.)
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