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링컨 신화의 재 조명 : 수잔 로리 팍스의 <미국연극>에 나타난 수행성
Playing Lincoln Simulacra: Performativity in Suzan-Lori Parks’ The America Play

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Authors
전연희
Issue Date
2013
Publisher
서울대학교 미국학연구소
Citation
미국학, Vol.36 No.2, pp. 1-32
Keywords
수잔-로리 팍스Suzan-Lori Parks미국연극The America Play수행성performativity시뮬라크라simulacra흑인 역사Black history게스투스Gestus
Abstract
This paper aims at researching original and aesthetic dramatic methodology in The America Play by Suzan-Lori Parks. She proclaimed “+X” strategy, which is a new dramatic method used to make/rewrite African American history. Through The America Play, Parks exposes recorded and remembered American history by adapting elements of dialectical grammar/process of historical consistency, negation/deconstruction, reunion/forgiving, and flexible and plastic attributes of history. She sees African American history as something hidden under the veil of commonly purported as American history. She unveils the myth of Abraham Lincoln and performs deconstruction with her performative strategy. As Derrida calls “iterability”, a fundamental feature of performative, Parks includes the strategy of repetition and revises her work with three other strategies of performativity: perversion, Gestus, and alienation effects of epic theatre. With her dramatic aesthetics Parks challenges traditional theatre, which has approved close relation between text and performance, and anticipates deviant relation between them. As a repetitive strategy of playground game in the side show substitutes important historical event, Lincoln’s assassination, The play scorns the authority and sincerity of written American history while revealing this performativity stabilizes the ideology of history. The instability of African American history

leads Parks to reject the linear narrative of traditional theatre and deconstruct the typical format of the oppressor/oppressed dichotomy. Through The America Play, Parks suggests a new model of relation between theatre and performativity, defines the traits of performativity as a deviation between its reference and meaning, and tries to achieve “Black and Whole” where independent cultural representation blossoms. The diverse presentation teaches that Black history has been hidden in the hole of the Great Whole of the History of America and needs to be put on display as beautiful, powerful, and filled with infinite variety.
2002년도 흑인 최초의 퓰리처상 드라마 부분의 수상자로 선정된 수잔 로리 팍스(Suzan-Lori Parks)의 독창적이고 미학적인 극적 전략의 바탕에는 팍스가 화두로 적용하고 있는 흑인 역사의 재현에 대한 욕구가 자리잡고 있다. ??미국연극??(The America Play)(1994)에서 팍스는 해체적 수행성을 통해 역사의 유연성을 강조하고 과거 역사적 사건의 ‘플라스틱적’인 성질을 강화 하며 관객에게 미국 역사서술의 허구성을 인식하게 함으로써 흑인역사 서술의 왜곡을 강조한다. 모든 미국인들이 자연스럽게 받아들이는 링컨 대통령의 역사적 신화는 탈 자연화 되면서 서커스와 유사한 아케이드 사이드 쇼(Sideshow)1)의 메뉴로 전락하게 된다. 또한 팍스는 역사가 이데올로기로 굳어지는 과정과 조작의 코드가 실제 어떻게 작동하는지 설명하기 위해 서사극의 게스투스(Gestus)2)의 전략을 차용하여 이를 반복적으로 코드화한다. 팍스의 역사를 향한 재현적 욕구는 연극의 수행적 특성(performative)을 통해 전경화 되며 이는 팍스가 ??미국연극??

의 서문격인 「소유」(Possession)에서 보여준 역사관과 「무대 위의 흑인을 위한 방정식」(An Equation for Black People Onstage)에서 설명한 “+X”의 극적 철학에서 잘 나타나 있다.
ISSN
1229-4381
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/92233
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Appears in Collections:
Researcher Institutes (연구소)American Studies Institute (미국학연구소)미국학미국학 Volume 36 Number 1/2 (2013)
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