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1920-30년대 도쿄 영화관과 영화문화 : 아사쿠사(浅草)와 니시긴자(西銀座) 영화가(街)를 중심으로
Movie-theaters and Cinema Culture in the 1920s-1930s : Focusing on Asakusa andNish-ginza

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Authors
정충실
Issue Date
2014-05
Publisher
서울대학교 인문학연구원
Citation
인문논총, Vol.71 No.2, pp. 287-326
Keywords
영화 관람도쿄아사쿠사니시긴자도시문화Movie-watchingTokyoAsakusaNish-ginzacity-culture
Abstract
1920-30년대 도쿄에서는 시내지역, 변두리 지역 곳곳에 영화관이 들어섰는데 관람양상은 현재와 같이 균질화되지 않고, 영화관이 위치한 지역의 성격, 관객 구성의 차이 등에 따라 다양하였다. 가까운 거리의 시내, 번화가 지역 간에도 영화관람 양상에 차이가 존재했다. 이 논문에서는 당시 도쿄 동부의 대표적 번화가인 아사쿠사와 니시긴자 지역의 영화 관람 양상의 차이를 살펴본다. 관람양상의 차이는 상영환경, 영사기술 발전 같은 영화관 내부의 요소만이 아니라 특정 지역을 기반으로 한 영화사의 성장, 영화관 주변의 지역적 특징 등 외부적 요인에 의해서도 생겨난다고 본다. 이렇게 영화관람 양상과 영화문화가 다양한 요소에 의해 결정되는 것을 살펴봄으로써 영화문화의 특징, 변화 문제뿐만 아니라 일본 영화산업의 지형, 도쿄 도시 문화의 양상까지도 설명할 수 있다. 각 장에서는 영화관이 위치한 지역의 유흥가로서의 특징, 상영환경, 영화문화⋅관람양상으로 나누어 살펴본다. 연구는 주로 문헌자료를 이용해 진행하는데 당시 발간된 영화잡지, 신문뿐만 아니라 문필가들의 작품이나 기록, 당시 영화팬⋅변사에 의한 증언 자료를 이용하고 기존의 도시 연구 성과도 참고한다.
During the 1920s-1930s, movie theaters in Tokyo were built in both suburban areas and city centers. However, movie-watching patterns differed across the regions between different city centers, and between the city center and suburban areas. This study focuses on the differences in movie-watching patterns between Asakusa and Nish-ginza, two city centers in Tokyo, and examines the regional characteristics of the city centers, the environment of movie-theaters, and the watching patterns of movie spectators. In the late 1920s, sound films were introduced, and modern movie theaters were constructed in Tokyo. However, in the case of Asakusa, even in the 1930s, spectators were unable to focus on movies and were compelled to watch them in a nosy and distracting environment, due to the regional characteristic and the working-class makeup of spectators. Sound and modern movie theaters were introduced earlier in Nish-ginza than other parts of Tokyo. Unlike Asakusa, Nish-ginza spectators were able to pay greater attention and watch movies more quietly. These movie-watching patterns allowed Nish-ginza to rise in popularity and become the leader of Tokyo’s film culture in the 1930s. Despite being situated close to each other, Asakusa and Nish-ginza differed considerably during the early period of Japanese film history because of the regional city-culture and differences in audience configuration.
ISSN
1598-3021
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/92771
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Institute of Humanities (인문학연구원)Journal of humanities (인문논총)Journal of Humanities vol.71 no.1/4(2014) (인문논총)
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