Publications

Detailed Information

통합적 문법 교육의 전제와 학문론적 의의 : The Significance and the Remaining Problem in Integrational Grammar Education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

주세형

Issue Date
2014-12
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.34, pp. 57-86
Keywords
integrational grammar educationintegrationsystemsystemic functional linguisticstext-orientedthe linguistics of writing통합적 문법 교육통합체계기능 중심성텍스트 중심작문의 언어학할리데이 언어학
Abstract
본고에서는 연구의 관점 및 전제를 명확히 구분하지 않고 논쟁을 전개해 온 문법교육학계의 소통 경향에 대해 문제점을 지적하고, 향후 학계의 생산적 논쟁을 위해 필요한 학문론적 전제를 명확히 하였다. 통합적 문법 교육이 향후 지속적으로 누군가와 논쟁을 해야 한다면, 같은 지향점인데 다른 입각점인, 기능 영역의 교육 내용 탐색을 위해 이루어진 담화 텍스트 연구와 논쟁을 해야 생산적인 결과물이 도출될 것이다. 독자론과 같은, 문법 교육 내의 다른 관점과는 논쟁이 필요 없으며, 서로 다른 점을 명확히 확인하고 구별해 두기만 하면 된다. 이와 같은 인식 하에서 국어 문법교육학 자체에 초점을 두어 통합적 문법 교육의 의의를 고찰해 보았다. 통합적 문법 교육은 문법 교육의 개신을 위해 강조되어 온 기능 중심성 원리에 대하여, 문장 이하 문법을 중심으로 그 관점을 체계 기능 중심성으로써 좀 더 명확히 하고, 교육 내용을 구체화할 틀을 마련하였다는 의의를 지닌다.
This thesis points out the tendency that the premise and the viewpoint are not differentiated among the researchers of grammar education. Then the academic premises are clarified in order to debate the present issues productively. Compared with discourse & text linguistics, the integrational grammar education has the same orientation and has the different basis. So, if integrational grammar education are to argue with a academic school, that should be the discourse & text linguistics research area. It is unnecessary that arguing with other viewpoints such as Independence Viewpoint in grammar education. Under such context, the inner significance of integrational grammar education is discussed focused on the grammar education itself. First, the function-oriented principle is more specified as systemic functional principle. Second, the sentence level grammar are more concerned for educational contents.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/93755
DOI
https://doi.org/10.17313/jkorle.2014..34.57
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share