Publications

Detailed Information

교사 생애 단계의 두 차원 : Two Dimensions of Teacher's Life Stages

DC Field Value Language
dc.contributor.author김정원-
dc.date.accessioned2015-04-14T06:17:12Z-
dc.date.available2015-04-14T06:17:12Z-
dc.date.issued2014-12-
dc.identifier.citation아시아교육연구, Vol.15 No.4, pp. 109-142-
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/94117-
dc.description.abstract본 연구는 한국 교사 생애 단계의 주요 특징을 밝히고 그것의 의미를 탐색해 보고자 한 연구이다. 이를 위해 서울과 지방의 초 2개, 중 2개, 고 4개교에서 경력별 5명씩 총 40명의 교사들에게 교직 희망 계기, 교직 입문 시 주요 관심과 입문 시 상황, 시간에 따른 각종 변화와 그 계기 등을 질문하여 그 자료를 분석해 본 결과, 한국 교사 생애단계는 교사의 조직 내 역할 변화 관련 생애단계와 교육에 대한 관점 변화 관련 생애단계의 두 차원으로 구분될 수 있는 것으로 나타났다. 전자는 적응기, 자립기, 승진고려기, 퇴직준비기 등으로 구분되고, 후자는 열정기, 성숙기, 성찰기 등으로 구분된다. 본 연구의 출발점에서 예상하지 못했던 차원을 달리하는 교사 생애단계들은 한편으로는 승진 구조와 관련한 교직의 모순적 구조를 드러내 주고 있으며 다른 한편으로는 교사의 전문성 강화를 위한 주요한 자원이 교직 내부에 있다는 점을 시사해 주고 있다.-
dc.description.abstractThe purpose of the study is to explore the major characteristics of Korean teachers' life stage based on interviews with forty teachers. The teachers are selected after considering students' school ages that they are teaching and the regions that they are working at. The interviews are structured with the questions of the circumstances at beginners, the changes over time, the present and the future plans, etc. The research results show that there are largely two dimensions on teachers' life stages. One is based on the teacher's role changes in a school organization. The other one is on the changes in the teacher's pedagogical viewpoint. According to the first dimension, so called organizational dimension, there are four stages in a teacher' life. Those are adaptation, independence, promotion aspiration, and retirement preparation. According to the second dimension, which is pedagogical one, there are three stages. Those are named as passion, maturity, and self-reflection. These two dimensions of teachers' life stages run separately and independently.-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육연구소-
dc.subjectteacher's life stages-
dc.subjectteacher's role in an school organization-
dc.subjectteacher's pedagogical viewpoint-
dc.subjectteaching characteristics-
dc.subject교사 생애단계-
dc.subject학교 조직 내 교사 역할-
dc.subject교사로서의 교육활동에 대한 관점-
dc.subject교직 특성-
dc.title교사 생애 단계의 두 차원-
dc.title.alternativeTwo Dimensions of Teacher's Life Stages-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Jeongwon-
dc.citation.journaltitle아시아교육연구 (Asian Journal of Education)-
dc.citation.endpage142-
dc.citation.number4-
dc.citation.pages109-142-
dc.citation.startpage109-
dc.citation.volume15-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share