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둔스 스코투스의 윤리적 덕 없이 존립하는 실천적 지혜 -충돌에서 창조하는 행위로서 윤리적 행위- : Prudence without Moral Virtue in Duns Scotus -Moral Action as the Creative Result of a Clash-

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Authors

권지영

Issue Date
2015-05
Publisher
서울대학교 철학사상연구소
Citation
철학사상, Vol.56, pp. 35-66
Keywords
Prudencemoral virtuethe connection of virtuesfree willvoluntarismfrom clash to creationDuns Scotus둔스 스코투스실천적 지혜윤리적 덕덕 연결이론자유의지충돌창조
Abstract
토마스 아퀴나스가 윤리적 덕과 실천적 지혜의 필연적인 상호의존관계를 이야기할 때, 그는 지성을 중심으로 통합된 인간의 완전성과 인간의 내적 충돌을 제거함으로써 그 완성을 가능케 하는 덕을 염두에 두고 있었다. 그러나 둔스 스코투스는 III권에서 실천적 지혜가 윤리적 덕에 의존하지 않는다고 주장한다. 이 글에서 나는 스코투스가 말하는 윤리적 덕 없이 존립하는 실천적 지혜의 의미와 그 함축을 검토한다. 스코투스의 실천적 지혜는 제일실천원리로부터 추론하는 지성의 습성이며, 그렇기 때문에 윤리적 덕과 분리된 채 성립하고 기능한다. 이는 궁극적으로 스코투스의 윤리학에서 중심 위치를 차지하는 것이 덕이 아님을 드러낸다. 주의주의 노선을 대표하는 철학자로서 스코투스는 내적 충돌을 제거하는 덕보다는 충돌 중에 자유롭게 그리고 창조적으로 선택하는 의지에 무게 중심을 두었다. 이런 맥락에서 나는 스코투스가 말하는 윤리적 인간은 통합된 인간보다는 통합하는 인간이며, 따라서 그가 말하는 윤리적 행위는 충돌 없는 행위보다는 충돌에서 창조하는 행위라고 이해한다.
The aim of this thesis is to investigate the meaning and implication of prudence without moral virtue in Ordinatio III by Duns Scotus. Following Aristotle, Thomas Aquinas advocates the interdependence of prudence and moral virtue. This is based on his understanding of humans as intelligent beings, and of virtue as the principle of human completeness, whereby a conflict or clash between what reason (intelligence) commands and what desire carries out is removed. When Scotus claims that prudence can exist without moral virtue, he offers a different perspective on virtue, human beings, and moral actions. By analyzing his argumentation, I suggest that he means a scientific, reasoning disposition by prudence. According to Scotus, prudence is generated by correct judgment, reasoning from the first practical principle taken from some universal end particularly applied. It does not require a corresponding moral virtue in order to be a virtue. This implies Scotus voluntaristic view of human beings and human actions. In his moral theory, virtue as disposition is not something central but free will is. In this respect, I say that he regards mans inner conflict as a critical element for his action to be free and moral. In conclusion, a moral action in Scotus theory can be interpreted as the creative result of a clash.
ISSN
1226-7007
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/94334
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