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신채호와 민중적 민족주의의 기원
Sin Ch'ae-ho and the Origin of 'Minjung' Nationalism

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Authors
김종학
Issue Date
2007-06
Publisher
서울대학교 국제문제연구소
Citation
세계정치, Vol.7(문화와 국제정치), pp. 234-273
Keywords
단재 신채호식민지 내셔널리즘정신주의적 민족 관념민족민중Chae-ho Shincolonial nationalismspiritual notion of nationthe nationMinjung(the populace)
Abstract
이 논문에서는 망명 이전의 민족으로부터 ˹조선혁명선언˼에서의 민중의 발견에까지 이르는 신채호의 오랜 사상적 여정이 결코 단절적인 것이 아니라 일관된 사상적 흐름 속에 파악하고 있다. 그의 내셔널리즘의 핵심 과제는 민족정신을 보존하는데 있었다. 그에게 있어서 민족정신은 민족을 구성하는 핵심 요소이자 진정한 자강(自强)의 원천이다. 따라서 신채호는 조선민족의 고유한 정신이라고 보았던 낭가(娘家)의 계보를 밝히고, 이를 발굴하는 데 있었다. 이러한 민족 관념은 국가와 민족을 구분함으로써 국가가 완전히 소멸한 이후에도 사상적 일관성을 잃지 않은 채 강력한 저항 민족주의로 발전할 수 있었다. 하지만 식민지 조건하에서 그의 정신주의적 민족 관념에는 사상적 굴절이 발생하였다. 즉, 외부 사물과의 정신적 합일을 통하여 개인의 유한성을 극복할 수 있다는 전망은 사라지고, 순결한 민족정신을 보존하기 위하여 오히려 아(我)의 내부에서 비아(非我)의 존재를 색출하는 무한한 자기 분열의 과정으로 돌입하였던 것이다. 본 논문에서는 ˹조선혁명선언˼을 신채호의 사상이 자강론적 민족주의로부터 아나키즘으로 이행하는 과도기적 성격을 가지는 문헌이 아니라, 그의 정신주의적 민족 관념의 틀에서 크게 벗어나지 않는 문헌이라는 해석을 제시하였다. 특히, 20세기 초반 동아시아의 사회주의자와 아나키스트들에 의해 정치적 개념으로 정립되고 있었던 민중 개념은 신채호에 의하여 내셔널리즘의 언어로 새롭게 해석되었다. 신채호는 민중의 폭력혁명은 현실상의 권력 관계를 불식하는 초월적인 힘을 발휘할 뿐만 아니라, 어떠한 세속적 도덕률에도 구애되지 않는 초(超)윤리적인 정당성을 가진다고 선언하였다. 이는 한편으로는 민중 개념의 혁신이었으며, 다른 한편으로는 민족을 대신하여 현실의 권력 관계와 도덕률을 초월하는 절대적 폭력의 주인인 민중을 내셔널리즘의 주체로 정의함으로써 내셔널리즘이 아나키즘과 접합하는 새로운 전망을 제시하는 것이었다.
In this paper, I examine the relationship between the traditional spiritualism in East Asian philosophy and the resistant nationalism in colonial era through the historiography and the political thought of Sin Chae-ho who was one of the most influential thinkers and a prominent founder of modern nationalism in Korea. Based on the philosophical premises that the essence of things lies in the spirit, not in the material, he identified the true meaning of the life of nation with the conservation of the intrinsic national spirit. Such a spiritual view of a nation could be developed into resistant nationalism after the collapse of formal state without damaging its own logical consistency. But at the same time, there occurred some refraction in his spiritual nationalism, which presumably had something to do with the colonial conditions. First, in need for the conservation of the national spirit, his nationalistic thought began to show the tendency of separating any heterodox ideas. it admitted no compromise nor tolerance. Second, the struggle against the enemy acquired new meaning as the proof of the living of invisible national spirit, which means the struggle itself was taken as a purpose, not an evitable means. in this vein, I suggest that th Chosun Revolution Manifesto(1923) which had hitherto been regarded as the outcome of Sins immature anarchism be reinterpreted in connection with his consistent concept of the spiritual nation. Besides, it should be noted that he reconceptualized the concept Minjung which had first been invented and put into circulation by some socialists and anarchists at that time. By incorporating Minjung into his spiritual nationalism, he not only imbued the concept with a nationalistic meaning, but presented the new prospect where nationalism and anarchism could be conjoined.
ISSN
1738-2440
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/94876
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Center for International Studies (국제문제연구소)세계정치(Journal of World Politics)세계정치 07(28집 1호) (2007)
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