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좋은 루머, 나쁜 루머, 양가적 루머? - 인터넷 루머 전파기대 척도의 타당화
The Good, the Bad, or the Ambivalent Rumor : Validation of the Online Rumor Spreading Expectancy Scale

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Authors
차유리나은영
Issue Date
2015
Publisher
서울대학교 연론정보연구소
Citation
언론정보연구, Vol.52 No.2. pp. 103-166
Keywords
동기인터넷 루머전파 기대손실-이득-양가 접근척도타당화motivationonline rumor spreading expectancyloss-gain-ambivalent approachscalevalidation
Abstract
이 연구에서는 루머전파 동기 접근에 유인가별 인지 접근을 접목시켜 인터넷 루머전파 기대의 구성요인을 밝혀내고자 했다. 이를 위해 우선 국내 성인연령의 인터넷이용자 50명에게서 인터넷 루머전파 기대 관련 진술문을 모았다. 진술문을 토대로 고안한 문항을 활용하여, 온라인커뮤니티 이용자이면서 수도권에 거주하는 성인 총 1000명(1차 조사: 200명, 2차 조사: 400명, 교차 타당도 검증용 추가 조사: 400명) 대상 설문조사를 실시했다. 조사 데이터를 바탕으로 인터넷 루머전파 기대 구성요인을 추출하고 신뢰도, 타당도 검증이 이루어졌다. 최종적으로 2차 두 가지 차원 7요인(인지 및 이슈화 · 대상감정분출 · 자기고양 · 교훈 · 오락 · 사회자본 창출 · 관계고양)의 인터넷 루머 전파기대 척도를 마련했다. 이 척도는 인터넷 루머전파 행위자 심리에 대한 이해를 돕는 가운데, 공중 교육용 자료는 물론이고 쟁점관리 도구의 일환으로도 쓰일 수 있다.
This study was conducted to identify the constituent factors of online rumor spreading expectancy by combining a valence-based cognitive approach with a motivational approach to study rumor spreading. Statements on online rumor spreading expectancy were collected as primary research data from 50 adult Internet users in Korea. Questionnaire items were derived from these statements, and a questionnaire survey was administered to 1,000 adult online community users living in Seoul, Gyeonggi, and Incheon in three rounds (200 and 400 for the 1st and 2nd survey rounds respectively and 400 for and additional round for the cross-validation test). The survey data were used for deriving the constituent factors of online rumor spreading expectancy, followed by the reliability and validity of the questionnaire. Finally, a 2-tiered, 2-dimensional online rumor spreading expectancy scale with 7 factors (ORSE Scale) was created. The 7 factors involved are cognition and issue creation, emotional eruption towards the subject, self-esteem boosting, moral message, entertainment, creation of social capital, and enhancement of relationship. Not only is this ORSE Scale helpful in understanding the psychology of those who spread online rumors, it can also be efficiently used as a public educational material and issue-management tool.
ISSN
1738-6195
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/95084
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Communication Research (언론정보연구소)Journal of Communication Research (언론정보연구)Journal of Communication Research (언론정보연구) vol.52 (1)-(2) (2015)
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