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스페인어 스마트교육과 면대면 양방향 커뮤니케이션 사이의 상보성
Complementarity between the Spanish Smart education and the face-to-face bidirectional communication

DC Field Value Language
dc.contributor.author마상영-
dc.date.accessioned2016-01-14T08:02:19Z-
dc.date.available2016-01-14T08:02:19Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationRevista Iberoamericana, Vol.26 No.3, pp. 133-151-
dc.identifier.issn1598-7779-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10371/95173-
dc.description.abstract본 논문에서 필자는 스페인어 스마트교육과 면대면 양방향 커뮤니케이션 사이에 상보성이 존재하고 있음을 규명하였고, 그러한 상보성을 효율적으로 활용한다면, 스페인어 교육의 효율성을 크게 상승시킬 수 있음을 주장하였다. 스마트교육과 현장교육의 장점들을 상보적으로 활용하는 환경 하에서 이루어지는 양방향 커뮤니케이션을 통한 스페인어교육은 각각의 단점들을 상쇄시키고 장점들을 통합하여 보다 효율성 높은 교육을 할 수 있게 해준다. 만약 교수자와 학습자 사이에 면대면 양방향 커뮤니케이션이 이루어지면, 교수자는 예견하지 못했던 학습자의 어려움들을 파악할 수 있고, 그것들을 최소화 하고 나아가 교수자가 아닌 학습자 중심의 교육을 실현할 수 있다. 이러한 교육 시스템의 변화는 또한 교수자와 학습자 사이의 역할 변화를 낳게 하고, 궁극적으로 학습효율도 증대시키게 된다. 요약하면, 양방향 커뮤니케이션을 통한 스페인어 교육은 스마트교육과 현장교육의 장점들을 취합하고 단접들을 상쇄시키는 상보적인 융합교육 방식에 기반을 두고 있으며, 학습 환경, 학습자의 수준 그리고 학습 콘텐츠의 유형에 따라 최적의 교육을 실현할 수 있게 해 준다.-
dc.description.abstractIn this paper I have clarified the existence of the complementarity between the Spanish Smart education and the face-to-face bidirectional communication, contending that if we use it efficiently, we can make the efficiency of Spanish education higher in a large measure. The Spanish education through the bilateral communication, based on the complementary use of the respective advantages of the Smart education and the on-site classes helps us to join their strong points countervailing their weak points and to practice a perfect and efficient education. If the face-to-face bidirectional communication between the professor and the students is achieved, the professor can discern the unforeseeable inconveniences of the students, minimize them and practice the education focused not on his will but on theirs. The change of this education system brings too the role change between the professor and his students, and enhances the learning efficiency. In conclusion, the Spanish education through the face-to-face bidirectional communication should be based on the Blended Education that compensates the advantages and disadvantages of the Smart education and the on-site education, and it can make us practice the best education in accordance with the learning situation, the students’ levels and the types of contents.-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 라틴아메리카연구소(SNUILAS)-
dc.subject스마트교육-
dc.subject양방향 커뮤니케이션-
dc.subject교육효율-
dc.subject스페인어교육-
dc.subject학습효율-
dc.subject현장교육-
dc.subjectSpanish education-
dc.subjectbidirectional communication-
dc.subjectefficiency of education-
dc.subjectSmart education-
dc.subjectlearning efficiency-
dc.subjecton-site education-
dc.title스페인어 스마트교육과 면대면 양방향 커뮤니케이션 사이의 상보성-
dc.title.alternativeComplementarity between the Spanish Smart education and the face-to-face bidirectional communication-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorMah, Sang-young-
dc.citation.journaltitleRevista Iberoamericana-
dc.citation.endpage151-
dc.citation.number3-
dc.citation.pages133-151-
dc.citation.startpage133-
dc.citation.volume26-
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Institute of Latin American Studies (라틴아메리카연구소)Revista Iberoamericana (이베로아메리카연구)Revista Iberoamericana (이베로아메리카연구) vol.26 no.01/03 (2015)
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