Browse

청소년어에 관한 청소년 문식 실처의 사례 연구
A case study of the Adolescent Literacy practice on Adolescent Language

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김은성
Issue Date
2015-12
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.36, pp. 383-424
Keywords
청소년어청소년 문식성조정성장국어교육Adolescent LanguageAdolescent LiteracyManipulationGrowthKorean Education
Abstract
이 연구는 서울 소재 한 고등학교에서 청소년들이 자신들의 언어를 대상으로 하여 특정한 문식 활동을 수행한 사례를 심층 분석한 것이다. 국어과 학습자를 생애주기 기준에 따라 청소년이라는 대상으로 구체화할 때 국어교육에서 주목해야 할 대상은 세 가지이다: 청소년 문식성, 청소년 언어발달, 청소년어. 이 연구는 특히 청소년어에 대한 청소년들의 문식 실천 사례에 집중한 단일 사례 연구이다. 해당 학교의 담당 교사와 네 명의 학생들을 대상으로 심층 인터뷰를 실시하고 각종 문식 자료 분석하여, 해당 사례의 문식 활동의 실행 조건이 인적 자원, 문식 과제, 환경 요소로 구성된다는 점을 밝혔다. 또한 청소년 언어 주체의 성장을 위한 국어교육에서 취해야 할 조정의 의미를, 사례 분석에 근거하여 새롭게 해석하였다. 그리하여 학교 국어교육에서 이루어지는 조정과 이것과 대를 이루는 청소년 언어주체의 성장, 이 둘의 관계 속에서 국어교육의 방향성을 논의하였다.
This study analyzes specific literacy practices of high school students who worked on their young adolescents peers language. Korean language educators identify three major focuses with respect to the adolescent period of the life-cycle: adolescent literacy, adolescent language development, and adolescent language. This case study concerns young students literacy practices on adolescent language. The study interviewed four high school students and their Korean language teacher, analyzed various literacy material, and consequently determined that the students literacy activities involve aspects of human resources, literacy tasks, and their environments. Based on the case analysis, this study also re-defines the meaning of manipulation to be conducted for growth of the adolescent language subject. In conclusion, the study discusses feasible orientation of the Korean Language Education in relation to manipulation managed in the context of Korean language classroom and the growth of the adolescent language subject.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/95256
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 35/36 (2015)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse