Browse

중국인 유학생의 사회정서역량이 한국 대학생활 적응에 미치는 영향
The Influence of Chinese Students Social and Emotional Competencies on University Life Adjustment in Korea

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김춘화; 유홍녕; 이상수
Issue Date
2015-03-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.16 No.1, pp. 23-41
Keywords
Social and Emotional CompetenceUniversity Life AdjustmentSelf-awarenessSocial-awarenessSelf-managementRelationship management사회정서역량중국인 유학생 대학생활 적응자기인식사회인식자기관리관계관리
Abstract
본 연구는 중국인 유학생의 사회정서역량이 한국 대학생활 적응에 미치는 영향을 실증적으로 밝히고자 하였다. 연구방법으로는 조사연구방법을 사용하였다. 설문은 B 광역시에 위치한 4년제 4개 대학교에 재학 중인 중국인 유학생 총205명을 대상으로 실시하였다. 자료처리는 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 조사대상의 사회정서 역량과 대학생활 적응에 미치는 영향을 알아보기 위해 상관분석과 단계적 중다회귀분석을 사용하였다. 연구결과에 따르면 첫째, 중국인 유학생의 사회정서역량과 한국 대학생활 적응 간에는 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 사회정서역량의 하위변인 중 주관적 안녕감과 자기인식이 대학생활 적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 학업적응에는 사회정서역량의 하위변인 중 주관적 안녕감과 자기관리가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 사회적응에는 사회정서역량의 하위변인 중 주관적 안녕감과 관계관리가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 개인-정서적응에는 사회정서역량의 하위변인 중 자기인식과 사회인식이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 대학만족도에는 사회정서역량의 하위변인 중 주관적 안녕감, 자기관리, 자기인식이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과는 중국인 유학생의 사회정서역량과 대학생활 적응 간에는 밀접한 관계가 있음을 알 수 있다. 따라서 외국인 유학생의 대학생활 적응을 높이기 위해서는 대학차원에서 다양한 사회정서역량 증진 프로그램을 개발하여 적용할 필요가 있을 것이다.
As globalizing, there are more and more foreign students in Korea. In particular, the Chinese students become a large part of them. The purpose of this study was to investigate the influence of Chinese students social emotional competence on the college life adaptation in Korea. For this we conducted a survey on 205 students of four universities in a metropolitan city, Korea. This survey consisted of two parts: The Trait Emotional Intelligence Questionnaire-Short Form (TELQue-SF) and The Student Adaptation to College Questionnaire (SACQ). Correlation and regression analysis were conducted. The findings are as follows: First, results showed that there was a positive correlation between Chinese students social emotional competence and the college life adaptation in Korea. Second, the Well-being and Self-awareness have influence on the college life adaptation. Third, the Self-management and the Well-being have an impact on the Academic Adjustment. Fourth, the Well being and Relationship management have an impact on the Social Adjustment. Fifth, the Self-awareness and the Social-awareness have an impact on the Personal-Adjustment. Sixth, the Well being and the Self-awareness and Self-management have an impact on the University-satisfaction. Therefore in order to boost the better development of Chinese students college life. The social emotional competence related programs need to be provided.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/95714
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 16 Number 1/4 (2015)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse