Browse

수요자 맞춤형 공학커뮤니케이션 교육프로그램 구성체계 개발
Development of Needs-driven Learning Contents for Engineering Communication Course

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김태현; 진성희
Issue Date
2015-03-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.16 No.1, pp. 43-62
Keywords
engineering communicationtechnical communicationlearning contentsneeds analysisimportance-performance analysis공학커뮤니케이션교육내용 구성체계요구분석중요도-수행도 분석
Abstract
과학기술의 세계화와 학문간 융합과 협력이 활발하게 이루어지면서 공학교육분야에서도 개별 공학분야의 전문성을 강조하던 경향에서 전문적 소양을 증진시키는데 관심을 기울이고 있다. 이러한 사회적 요구에 부응하여 공학도들의 커뮤니케이션 능력을 증진시키고자 하는 목적으로 전국의 공학계열대학에서는 공학커뮤니케이션 교과목을 개설운영하고 있다. 그러나 해당 분야에 대한 전문가의 부족으로 인하여 교과목을 담당하는 교수자의 배경지식에 따라 교수자주도적으로 교육내용을 구성하여 운영해 오고 있는 것이 현실이다. 따라서 이 연구에서는 수요자의 요구에 부합하는 맞춤형 공학커뮤니케이션 교육프로그램 구성체계를 개발하고자 하였다. 이를 위해 공학커뮤니케이션에 대한 이론적 탐색으로써 국내외 공학커뮤니케이션 관련 교육프로그램의 내용을 분석함으로써 교육내용 프레임웍을 도출하였다. 도출된 교육내용 프레임웍의 타당성을 확보하기 위해 5학기 이상 공학커뮤니케이션 교과목을 교육해 본 경험이 있는 공학전공 교수 11명과 공학계열 대학생 95명을 대상으로 요구분석을 실시하였다. 전문가와 학습자들의 공학커뮤니케이션 교육과정 내용 구성요소에 대한 중요도-수행도 매트릭스 분석을 통해 최종 5개의 영역 18개의 내용 구성요소가 선정되었다. 학술글쓰기에 4개, 일반커뮤니케이션 5개, 취업커뮤니케이션 4개, 직무관련커뮤니케이션 3개, 발표커뮤니케이션 2개의 내용구성요소가 개발되었다. 이 연구의 결과는 전국의 공학계열 대학에서 공학커뮤니케이션 교과목의 교육내용을 구성하는데 있어 실천적 가이드라인을 제공해 주리라 기대된다.
With globalization of technology and convergence among academic fields, the trend of engineering education has been changed from emphasizing individual expertise into focusing on developing professional skills. In order to satisfy these social needs, a course of engineering communication has been operated for enhancement of engineers communication competency. However for a reason that there were not so many specialists in this field, the course has been operated depending on professors background knowledge and experience. Therefore, the purpose of this study was to develop the customized learning contents for engineering communication courses that fitted in needs for students and experts. For the research, domestic and international educational programs related to engineering communication were analyzed by means of searching for the theoretical background for engineering communication. As a result, the educational framework was drawn. In order to confirm the validity of the educational framework, needs analysis was conducted to 11 professors who were in charge of engineering communication more than 5 semesters and 95 undergraduate students majoring in engineering. Through analysis of importance and performance matrix about content constructs of engineering communication, 5 kinds of areas and 18 kinds of contents constructs were selected. The constructs were 4 academic writings, 5 basic communications, 4 communications for employment, 3 job-related communications and 2 communications for presentation. The results were expected to suggest practical guidelines for constructing learning contents of engineering communication courses.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/95715
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 16 Number 1/4 (2015)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse