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학습자 중심 수업 인식 척도 개발 및 타당화
Development and Validation of Perception of Learner Centered Instruction Scale

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Authors
소연희
Issue Date
2015-03-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.16 No.1, pp. 113-135
Keywords
CreativityCreative Problem SolvingSmart Support System for CPSArt and design Courses학습자 중심 수업 인식교수신념교수신뢰대학수업척도개발타당화
Abstract
이 연구는 대학교수들의 학습자 중심 수업 인식 척도를 개발하고 타당화 하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 선행연구들 토대로 학습자 중심 수업 인식 척도 문항들을 개발하고, 대학의 교원들을 대상으로 예비검사와 본 검사를 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비조사 자료를 바탕으로 탐색적 요인분석을 실시한 결과 5요인(의사소통, 학습관, 교수·학습활동, 수업목표, 수업분위기조성), 33문항이 추출되었다. 둘째, 5요인들로 구성된 학습자 중심 수업 인식 척도 모형의 적합성을 살펴보기 위해, 본 검사자료를 토대로 확인적 요인분석을 실시한 결과 GFI, AGI, TLI 등의 적합도 지수가 .90이상 RMSEA가 .08이하를 나타내 적합한 도구임을 확인하였고, 신뢰도 계수도 .74~.83의 범위를 나타내 신뢰로운 척도임을 확인하였다. 셋째, 학습자 중심 수업 인식 척도와 관련성이 있는 교수신념 및 교수신뢰 척도의 상관분석 결과를 토대로 수렴타당도와 변별타당도를 확인하였다. 이 상의 결과들을 바탕으로 대학수업에서 학습자 중심 수업인식 척도의 활용방안에 대해 논의하였다.
The purpose of this research is to explore applicability of the S3CPS(Smart Support System for Creative Problem Solving) into offline classroom activities. S3CPS is an online system developed to support students creative problem solving skills by using the CPS model which was developed by Treffinger, Isaksen, & Dorval(2000) to provide various reasoning tools that support both divergent and convergent thinking in each major step of the model. In this research, cases were analyzed as S3CPS was applied to courses such as the Integrated Development Studio and the Design Studio at the College of Arts at S University in Korea. The results of the study derived the role of the instructor in class planning and class implementation phase, the method of using the system, a team building method, and cautions when using the system. In addition, responses and feedback given by students shed light on strengths and the weaknesses of the system as well as areas requiring enhancement. Successive research is needed to continuously verify the applicability of the system to actual classes, and to establish a foundational method that can be applied to various class contexts. This research expects to aid in implementation of S3CPS to support creative problem solving for possible use as an online system.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/95718
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 16 Number 1/4 (2015)
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