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캠퍼스 국제화에 대한 국내 학생들의 인식 연구
"Internationalization for whom?" Domestic Students' Perception of Campus Internationalization

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Authors
임희진; 김제희; 정소현; 정하영; 김현성
Issue Date
2015-03-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.16 No.1, pp. 243-270
Keywords
Internationalization of higher educationInternationalization at HomeCampus internationalizationdomestic student perception고등교육 국제화국내 학생 인식학내 국제화캠퍼스 국제화
Abstract
그 동안 고등교육의 국제화와 관련된 국내의 연구들은 주로 외국인 유학생의 한국 유학생활에 대한 경험 및 인식에 초점을 맞추고 있었다. 그러나 실제 캠퍼스 현장에서 외국인 유학생의 유입으로 인해 다양한 방면에서 영향을 받고 있을 국내 학생들이 어떠한 관점에서 현재의 국제화 현상을 인식하고 있는지에 대한 관심은 매우 미비하였다. 따라서 본 연구는 최근 가속화되는 외국인 유학생의 유입으로 인해 캠퍼스 구성원이 다양해지는 현상을 캠퍼스 국제화로 정의하고, 이에 대한 국내 학생들의 인식을 면담을 통해 탐색하였다. 이를 위해 총 24명의 A대학 학부생과 대학원생을 대상으로 반구조화된 면담을 실시하였으며, 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 학생들은 캠퍼스 국제화의 실효성에 대한 이상과 현실 사이의 괴리감을 인식하고 있었다. 둘째, 국내학생들은 외국인 유학생의 출신배경에 따라 그들의 유학동기, 학업태도와 학업 능력을 차별적으로 인식하고 있었으며, 이들의 출신배경에 따른 선호도에도 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 국내학생들은 외국인 유학생들을 함께 공부하고 연구하는 동료이기에 앞서, 챙겨줘야 하고 부담을 주는 불편한 손님으로 인식하고 있었으며 이러한 불편함의 정도는 학위과정과 전공분야에 따라 상이하게 나타났다. 넷째, 국내학생들은 입학전형, 자원배분(예: 기숙사, 장학금)등이 외국인 학생들에게 상대적으로 더욱 쉽게 제공된다고 인식하고 있어 상대적인 박탈감을 경험하는 사례도 발견되었다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서는 대학 기관과 정부가 국내 학생이 외국인 유학생의 유입으로 인해 직면할 수 있는 문제를 완화할 제도적 장치를 마련해야 할 필요성을 제시하고 있다.
This study explores how Korean students perceive 'campus internationalization'. For analysis, 24 undergraduate and postgraduate students in 'A' university have been interviewed. Followings are the results from this study. First, it was found that there was general consensus regarding the necessity of internationalization of Korean higher education among the domestic students. However, students' perceived there are limited benefits they can experience from current internationalization since the purpose of internationalization was resulted from the external pressure (such as performance from global university league table). Second, domestic students had different perception on international students' motivation to choose Korea as their study destination, their attitude and academic ability based on international students' background (nationality, ethnicity etc). Third, domestic students perceived their international peer as 'uncomfortable guest', in a sense where they require constant help and attention from Korean students and the level of such distance was found to be different by students' discipline field and degree program. Fourth, some domestic students had negative perception of international students' relatively easier access on resources (admission, scholarship, placement on dormitory), hence regard them as 'competitors' and source of threat. Based from these results, this study suggested that universities and government must consider domestic students' needs and difficulty thoroughly when putting forward with their internationalization policy.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/95723
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 16 Number 1/4 (2015)
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