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대학생의 성별에 따른 음주행위와 학업자기효능감이 학업 성과에 미치는 영향 분석: 학업태만행위의 매개효과
The Impact of Korean College Students Drinking Behavior and Academic Self-efficacy on Academic Achievement by Gender: Academic Negligent Behavior as a Mediator

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Authors
전재은; 신윤정; 김희연
Issue Date
2015-06-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.16 No.2, pp. 263-288
Keywords
college studentacademic achievementsex differencesacademic negligenceacademic self-efficacyKorean higher education대학생음주학업성과성차학업태만학업자기효능감
Abstract
본 연구는 대학생의 음주행위와 학업자기효능감이 학업태만행위를 매개로 학업성과에 영향을 미치는 관계를 확인하고, 성별에 따른 차이를 비교하고자 하였다. 이를 위해 한국교육개발원의 한국교육종단연구 8차년도 자료를 활용하여, 대학생 음주, 학업자기효능감, 학업태만행위, 학업성과 간의 구조적 관계를 분석하며 성별에 따른 다집단 분석을 실시하였다. 연구 결과, 남녀 대학생 집단 간 학업태만행위의 매개효과가 통계적으로 유의미하였지만, 매개효과 정도에는 성차가 존재하였다. 구체적으로 남녀 집단 모두 음주행위의 증가는 학업태만행위를 증가시키고, 학업태만행위는 학업성과에 부정적 영향을 가져왔다. 학업자기효능감 증진은 학업태만행위의 감소로 이어지고, 또 직접적으로 학업성과에 대한 긍정적 영향도 미치는 것으로 나타났다. 집단별 차이로는 여자대학생은 남자대학생에 비해서 학업자기효능감이 클수록 학업태만행위를 덜 하고, 음주량과 빈도가 증가할수록 학업태만행위가 증가하는 정도도 적었다. 그러나 여학생이 학업태만행위를 할수록 학업성과가 저하되는 부정적 영향은 남학생보다 더 큰 것으로 밝혀졌다. 본 연구의 결과는 대학생의 음주행위가 어떠한 기제를 통해 학업성과에 부정적인 영향을 미치는지 세부 기제를 검증하고, 성별에 따른 대학생 음주의 중요성을 강조한 선행연구 결과를 지지한다는 점에서 의의가 있다. 앞으로 대학기관과 정부는 음주가 학업성과에 간접적이나 부정적 영향을 미치는 점을 고려하여, 대학생의 학업에 지장을 주지 않는 순기능의 책임감 있는 음주를 위한 지도 및 정책을 실시해야 할 것이다.
The purpose of this study is to examine the impact of Korean college students drinking behavior and academic self-efficacy on academic achievement with academic negligent behavior as a mediator. Using the 8th wave data from the Korean Education Longitudinal Study at the Korean Educational Development Institute, we examined and compared the structural relationships among college students drinking behavior, academic achievement, academic self-efficacy, and academic negligent behavior by sex. Findings showed that the mediator effect of academic negligent behavior was same for both sex, but the level of the mediator effect differed. Specifically, female students showed the lower level of increase in academic negligent behavior with increase in academic self-efficacy, as well as the lower level of increase in academic negligent behavior with increase in drinking behavior, compared to male students. However, female students showed the stronger negative impact of academic negligent behavior on academic achievement than male students. The significance of this study includes providing the structural mechanism on how college student drinking has a negative impact on academic achievement as well as supporting the previous literatures which emphasize the importance of studying sex differences in college student drinking. Policy implications included the eminent need for higher education institutions and the government to provide guidance and implement policy for college students responsible drinking without disturbing their academic study.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/95737
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 16 Number 1/4 (2015)
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