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지각된 사회적 지지와 고등학생의 진로정체감의 관계에서 기본 심리욕구의 매개효과: 자기결정성 이론을 중심으로
The Mediating Effect of Basic Psychological Needs on the Relation of Perceived Social Support and High School Students' Career Identity: A Self-Determination Theory Approach

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Authors
윤초희
Issue Date
2015-12-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.16 No.4, pp. 129-154
Keywords
career identitycareer related parent supportpeer supportbasic psychological needsself-determination진로정체감부모의 진로지지또래 지지기본 심리욕구자기결정성
Abstract
이 연구는 부모의 진로지지 및 또래 지지가 고등학생의 진로정체감에 미치는 영향에서 기본 심리욕구의 매개효과를 검증하고, 부모ᆞ또래 지지의 직접효과와 간접효과를 모두 포함하는 부분매개 모형과 기본 심리욕구를 경유하여 간접영향만을 미치는 완전매개 모형을 비교분석하고자 하였다. 연구를 위해 서울에 있는 두 개 고등학교의 1, 2학년 학생들 299명이 참여하였으며, 분석방법으로 상관분석과 구조방정식 분석이 사용되었다. 상관분석 결과, 부모 진로지지 중 도구적 조력과 정서적 지지가, 그리고 지각된 또래 지지 수준이 높을수록 진로정체감이 높은 것으로 나타났고, 자기결정성을 구성하는 기본 심리적 욕구의 모든 하위 요소(자율성, 유능감, 관계성에 대한 욕구) 또한 진로정체감과 관련이 있는 것으로 나타났다. 부모 진로지지와 또래 지지는 기본 심리욕구의 모든 하위 요인과도 유의한 상관이 나타났다. 구조모형 검증 결과, 부모ᆞ또래 지지가 기본 심리욕구를 경유하여 진로정체감에 간접영향을 미치는 완전매개 모형이 부분매개 모형보다 더 적합한 것으로 나타났으며, 기본 심리욕구의 매개효과 또한 유의한 것으로 나타났다. 그동안 심리사회적 환경과 개인적 적응기능을 매개하는 기본심리욕구의 역할은 주로 학업성취나 사회적 기술 측면에서 연구되어 온 반면, 이 연구는 기본 심리욕구가 매개하는 또 다른 적응적 기능으로 진로정체감을 탐색했다는 점에서 기존 이론을 확장한다. 연구결과는 고등학생의 진로정체감 형성의 선행조건으로서 진로탐색활동을 촉진하는 기본 심리욕구의 중요성과 이러한 욕구충족을 돕는 부모와 또래역할의 중요성을 동시에 보여준다. 연구결과에 기초하여 교육적 시사점과 후속 연구를 위한 제언이 제시되었다.
According to the theory of identity formation, parents and peers are assumed to be a major social agency in helping adolescents achieve career identity, but this assumption has rarely been tested empirically. Besides, the previous research has shown mixed results regarding the effects of parent and peer support on career identity so that it is difficult to reach a consistent conclusion. This study aimed to examine the mediating effect of basic psychological need satisfaction on the relation of perceived social support and adolescents' career identity based on the self-determination theory. For this purpose, a total of 299 students from two high schools in Seoul participated in the study. The results of correlational analyses showed that instrumental and emotional support from parents and peer support were positively correlated to career identity; basic psychological needs (for competence, relatedness, and autonomy) which are the foundation of self-determination were positively correlated to career identity; and career-related parent support and peer support were positively correlated to basic psychological need satisfaction. The results of structural equation modeling revealed that needs satisfaction mediated the effects of perceived parent and peer support on career identity and that the direct effect of perceived social support on career identity was not significant. The finding suggests that basic psychological needs facilitate the development of career identity through adolescents voluntary and intentional career exploration behaviors in pursuing their needs satisfaction and by allowing them for a sense of confidence in their chosen career. These psychological needs, in turn, can be fulfilled through parents' support on their offsprings' school and career related behaviors and the supportive relations with peers. Based on the findings, educational implications and future research directions were suggested.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/95754
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 16 Number 1/4 (2015)
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