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일본 업계단체 활동의 시장진입에 대한 영향 분석 : The Effect of the Business Association Activities on the Market Entrance in Japan

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Authors

차두삼

Issue Date
2005
Publisher
서울대학교 국제대학원
Citation
국제지역연구, Vol.14 No.2, pp. 103-124
Keywords
Business AssociationMarket EntranceGeneral ActivityInformation providing Activity업계단체시장진입일반적 활동정보활동
Abstract
본 논문의 목적은 일본의 업계단체 활동의 시장진입에 대한 영향을 분석하는 것인데 주요한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 업계단체의 일반적 활동 지표를 사용한 경우, 관측기간 전체에 있어서 동 지표가 기업의 시장진입에 대하여 부(負)의 영향을 미치는 것이 확인되었다. 둘째, 역시 일반적 활동 지표를 사용하여 단체 활동의 시장진입에 대한 영향을 분석하는 데 있어서, 연구개발투자비율을 기준으로 대상 산업을 세 그룹으로 나누어 분석한 결과 동 비율이 가장 낮은 그룹에 있어서만 단체의 활동이 유의하게 부(負)의 영향을 미치는 것을 확인하였고, 이러한 그룹에서는 여타의 그룹에 비하여 산업 고유의 진입 장벽 요인보다 단체의 활동이 보다 강한 요인으로서 작용하는 것을 확인하였다. 이와 같은 결과는, 우선 일본의 제조업 분야에서 업계단체의 일반적인 활동이 진입장벽으로서 기능하여 왔을 개연성을 시사하고 있다. 그리고 연구개발 투자비율이 낮은 산업은 현대 경제에 있어서 기술발전이 그다지 활발하게 이루어 지지 않는 전통적인 산업으로서, 이러한 산업의 대부분은 일본과 같은 선진경제에서 경쟁력을 상실해 가고 있기 때문에 여기에 속한 기업들은 자신들의 시장에서의 기득권을 보호하기 위하여 업계단체를 조직하여 신규기업들의 진입을 제한하는 가능성을 시사하고 있다. 끝으로 정보활동지표를 사용하여 시장진입에 대한 영향을 분석한 결과 일반적 활동지표와는 반대로 그것이 기업의 시장진입을 촉진하는 경향이 확인되었다. 이러한 결과는 업계단체의 간행물 발간 등의 정보 확산 활동이 신규 진입기업의 활동에 기여할 가능성을 시사한다고 볼 수 있다.
The business association activities are considered as the barriers to the market entrance. However, there are little empirical studies on the effect of the business association activities on the market entrance. The purpose of this study is to analyze the effect of the business association activities of manufacturing enterprises on the market entrance in Japan. In this study, the business association activities are measured in two aspects; general and information-providing. The findings are as follows. First, the analysis shows that the general activities of business associations restrict the market entrance. Second, it is analyzed that general activities of business associations restrict the market entrance more severely in the group with low ratio of R & D cost to the sales than in the group with higher ratio. Third, it is found that the information-providing activities of business associations stimulate the market entrance. These findings mean that the activities of business associations may effect the market entrance differently, according to the types of business association activities and the degree of the R & D investment.
ISSN
1226-7317
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/96140
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