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모방 욕망, 소수자 재생산과 그 극복의 동력 : 르네 지라르의 폭력 이론을 중심으로
Mimetic Desire, Power of the Minority Reproduction and it's Overcoming: Focusing on René Girards Theory of Violence

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Authors
이찬수
Issue Date
2016
Publisher
서울대학교 통일평화연구원
Citation
통일과 평화, Vol.8 No.2, pp. 212-249
Keywords
René Girardmimetic desirescapegoat mechanismsacred violenceminorityde-violent violencedivine violence르네 지라르모방 욕망희생양 메카니즘성스러운 폭력소수자탈폭력적 폭력신적 폭력
Abstract
르네 지라르에 의하면, 인간은 모방하는 인간(Homo Mimeticus)이다. 모방의 근간은 타인과 같아지거나 그 이상이 되려는 욕망이다. 이 욕망은 멋진 식당에서 식사를 하는 어떤 모델(매개자)을 보면서, 과히 배고프지 않은데도 그 식당에 가고 싶다는 느낌이 들게 하거나, 실제로 가게 만드는 동력과 같다. 자본주의 사회도 자본 자체에 대한 욕망이 아닌, 자본의 소유자를 욕망의 대상으로 삼으면서 형성되고 증폭된다. 지라르에 의하면, 욕망의 주체와 대상 사이에는 매개자가 있다. 그래서 욕망은 늘 매개적 욕망이다. 이 논문에서는 지라르가 말하는 매개적 욕망 이론으로, 우리 사회에서 소수자가 여전히 존재할 뿐더러, 더 강력하게 재생산되고 있는 그 기초를 살펴보고자 한다. 소수자는 매개적 욕망이 중첩되어 형성되는 사회적 흐름에서 밀려났거나 주변부에 있는 부류다. 역으로 매개적 욕망의 시스템에 적응해온 주류는 그 시스템을 유지하고 강화시켜서, 그 시스템 속으로 들어오지 못할 소수자를 재생산시키는 데 일조한다. 이 논문에서는 인간의 매개적 욕망을 기반으로 하는 지라르의 사유체계의 핵심, 즉 희생양 메카니즘, 성스러운 폭력 등의 개념을 정리하면서, 희생양 메커니즘이 자유 경쟁을 추동하는 신자유주의적 사회를 어떻게 고착화시키고, 폭력을 구조화시키는지 살펴볼 것이다. 그의 희생양 이론에서 종교적, 사회적 의미를 주로 찾던 기존의 연구 경향을 확장시켜, 오늘날 구조화된 폭력이 소수자를 낳고 배제시키는 논리의 근간을 먼저 살펴보고, 소수자를 사회적 희생물로서만이 아니라, 사회의 폭력적 구조 및 중심 권력의 실상을 드러내는 근간으로 읽도록 해줄 기초도 찾아볼 것이다. 이를 위해 아감벤, 스피박, 한병철 등의 입장을 보조적으로 살피면서, 복잡한 현대 사회에 그대로 적용하기에는 일정한 한계를 지니고 있는 지라르 폭력 이론의 아쉬운 점도 비판적으로 계승하고자 한다. 아울러 다소 기독교 편향적으로 전개되는 지라르 사상의 현주소에 대해서도 짚어볼 것이다. 이상의 정리를 토대로, 구조화하고 내면화한 폭력을 극복할 수 있는 가능성을 벤야민과 우치다 타츠루에게서 아이디어를 얻으면서 논문을 마무리하고자 한다.
René Girard states that humans are Homo Mimeticus, which means humans imitate one another. The foundation of imitation stems from humans desire to become equal to, or better than, one another. This desire is, for example, the same as someones impulse that could be strong enough to cause him/her to enter a restaurant when he/she witnesses a model(a mediation) eating inside the fine-dining, not necessarily because he/she is hungry. Capitalistic society is formed and grown not by the plain desire for capital, but by making whoever owns the capital as a target desire. Girard claims that a mediation exists between the subject and the target of desire. Thus desire is always mimetic. With regard to Girards Theory of Mimetic Desire, this paper will not only look into how the minority in our society still exists, but also review the basics that reproduces the minority even more powerfully. The minorities are the ones staying on the edges and the ones left out from the mainstream of society of overlapping mimetic desires. Inversely, the majority who have adapted to the system of mimetic desires keep and strengthen the system to reproductively block the minority from entering into the system. This paper will review the core of Girards thoughts based upon humans mimetic desires, such as the scapegoat mechanism and the sacred violence, to examine how scapegoat mechanism solidifies neo-liberal society that stimulates free competition and structuralizes violence. Rather than viewing the minority as social victims, this paper will determine the logic which the structuralized violence could produce and exclude the minority, and come up with the basics that could be used to visualize societys violent structures and the reality of the power-focused system. To do so, this paper will supportively incorporate Giorgio Agamben, Gayatri Chakravorty Spivak, and Han Byung-Chuls ideas while critically adopting Girards theory of violence, which may be skewed toward the idea of Christianity to a certain extent. The paper will conclude by seeking possibility to overcome structuralized and internalized violence by getting some ideas from Walter Benjamin and Uchida Tatsuru.
ISSN
2092-500X
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/98941
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Researcher Institutes (연구소)Institute for Peace and Unification Studies (통일평화연구원)Journal of peace and unification studies (통일과 평화)Journal of peace and unification studies (통일과 평화) vol.08 no.01/02 (2016)
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