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청소년 사이버폭력 피해 행동반응 척도 개발 및 타당화
Development and Validation of Cyberbullied Adolescents Behavioral Response Scale

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Authors
정여주; 김한별
Issue Date
2017-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.18 No.1, pp. 51-74
Keywords
청소년 사이버폭력피해행동반응척도 개발Adolescents cyberbullyingbehavioral responsescale development
Abstract
본 연구는 청소년들의 사이버폭력 피해경험으로 인한 행동반응을 측정하는 척도를 개발하고 타당화하는 목적으로 진행되었다. 기존의 선행연구들과 FII(Focus Individual Interview)에 기초하여 예비문항을 구성하고 이후 전국의 초, 중, 고등학생들 대상으로 연구를 수행하였다. 예비조사에는 272명, 본조사에는 1,105명이 참여하였다. 연구도구로는 예비조사 문항과 스마트미디어 중독 척도, 인터넷 중독 자가진단 척도, 사이버폭력 경험척도가 활용되었다. 예비문항으로 선정된 54개의 문항에 대해 탐색적 요인분석을 실시하였고, 이에 따라 가해자에 대한 공격적 대응 4문항, 주변사람에게 도움요청 5문항, 관계강화와 적극적 해결 5문항, 회피행동 5문항, 가해자에게 해명요구 6문항으로 구성된 5요인 25문항이 최종문항으로 선정되었다. 최종문항을 대상으로 본조사 분석 결과, 전체 신뢰도는 .964로 나타났으며, 스마트미디어 중독 척도와 인터넷 중독 자가진단척도, 사이버폭력 경험 척도의 하위 구인과 유의미한 상관을 보여 척도의 타당함을 확인할 수 있었다. 구인타당도 역시 NFI, TLI, CFI,RMSEA가 .918, .912, .928, .076으로 나타나 측정모형이 적합함을 보여주었다.
The purpose of this study was to develop and validate a scale to measure cyberbullied
Adolescents behavioral response. Preliminary items were developed based on previous studies
and FII(Focus Individual Interview). Then, Survey was performed to elementary, middle, and
high school students. 272 preliminary survey subjects and 1,105 main survey subjects were
participated in this study. The research scales for this study were preliminary survey items,
Smart Media Addiction scale, Internet addiction scale, and Cyberbullying Experience scale. As
a result of exploratory factor analysis on selected 54 items, total 25 items(aggressive response
to cyberbully 4 items, asking help to others 5 items, strengthening relationship and resolution
5 items, avoidance 5 items, asking elucidation to perpetrator 6 items) were chosen. The results
for main survey was that high reliability (Cronbach’s α = .964) was confirmed, and support
for the scale’s criterion validity has been demonstrated by relationship to the Smart Media
Addiction scale, Internet addiction scale, and Cyberbullying Experience scale. The results of
construct validation showed five-factor structure to be valid, and demonstrated correlations
among the subscales(NFI=.918, TLI=.912, CFI=.928, RMSEA=.076).
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/139661
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 18 Number 1/4 (2017)
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