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알파(Alpha)성격 청소년의 정서행동문제의 종단적 변화에 대한 잠재집단 유형
Latent Trajectory Classes Patterns of Emotional Behavior Problems of Alpha Youth

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Authors
하문선; 하요상
Issue Date
2017-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.18 No.1, pp. 95-119
Keywords
알파성격정서행동공격성신체화사회적 위축우울Alphapersonalityemotional behavioraggressionsomatizationsocial withdrawaldepression
Description
연구는 ‘2016 제 6회 한국아동․청소년패널 학술대회’에서 발표한 논문을 재분석 및 수정 보완하였음
Abstract
본 연구는 우리나라 청소년 중 알파 청소년들이 얼마나 존재하는지 파악한 후 이들 집단의 정서행동적 문제의 변화양상을 탐색하고, 남녀 집단별 변화양상의 차이를 살펴보고자 수행되었다. 우선 학업성적, 리더역할, 과외활동 참여, 성취의욕, 자기 신뢰성을 기준으로 알파성격 집단을 선정한 결과, 전체 청소년 중 총 217명(9.2%)이해당되었으며 특히 남학생이 94명(4.2%), 여학생이 123명(5.4%)으로 여학생이 남학생보다 유의미하게 많은 비중을 차지하는 것으로 나타났다. 다음으로 알파성격 청소년의 공격성, 신체화, 사회적 위축, 우울에 대한 다양한 하위집단의 변화양상을 살펴보기 위해서 성장혼합모형(GMM) 분석을 실시한 결과 공격성은 4개의 잠재집단 유형으로, 신체화는 5개, 사회적 위축은 5개, 우울은 4개의 잠재집단 유형이 적합한 것으로 나타나 이들을 각각 고위험 유형, 중위험 유형(신체화, 사회적 위축의 경우에만 해당), 위험 유형, 저수준 유형, 급감소 유형으로 명명되었다. 특히 전체 알파성격 청소년의 약 50%이상이 정서행동문제에서 위험군임을 나타내 알파성격 청소년의 정서행동문제 수준의 심각성을 드러냈다. 마지막으로 청소년의 공격성, 신체화, 사회적 위축, 우울의 각 유형에서 성차가 나타나는지 살펴보기 위해 카이스퀘어 검증을 실시한 결과, 정서행동문제의 모든 유형에서 유의한 성차가 나타나지 않았다. 본 연구결과는 알파 성격적 특성이 성과 상관없이 그 자체로 청소년들의 정서행동적 적응에 위험요인으로 작용할 수 있음을 함의한다고 할 수 있다. 본 연구는 남녀 알파성격 청소년 집단의 정서행동적 특성을 보다 입체적이고 종합적으로 이해하여 이들을 위한 적절한 교육과 상담을 위한 방안을 모색하는데 기여할 것이다.
of alpha youth and the differences in the patterns of change between boys and girls after identifying how many alpha youths are among Korean youth. First, the alpha personality group was selected based on academic achievement, leadership, participation in extracurricular activities, achievement motivation, and self-reliance. As a result, a total of 217(9.2%) students were included in the total, among which 94(4.2%) were boys and 123(5.4%) were girls, which means that there are more alpha girls than alpha boys. As a result of conducting a growth mixture model(GMM) to examine the changes of various subgroups of aggression, somatization, social withdrawal, and depression in alpha youth, aggression was classified into 4 latent group types, somatization as five latent group types, social withdrawal as five latent group types, and depression as four latent groups, which are classified into a high risk type, a middle level type(only in the case of somatization and social withdrawal), a risk type, and a rapid decrease type. It is especially noteworthy that more than 50% of the total alpha youth showed that they are an at-risk group, which revealed the seriousness of the level of emotional behavior problems of alpha youth. Finally, a Chi-Square test was conducted to examine gender differences in each type of aggression, as well as in somatization, social withdrawal, and depression of alpha youth. As a result, there was no significant gender difference in all types of emotional behavior problems. This study suggests that alpha personality traits can be a risk factor for adolescents' emotional and behavioral adaptation regardless of gender difference. This study is significant in that it seeks more appropriate education and counseling methods for boys' and girls' alpha personality groups through understanding their respective emotional behavioral characteristics more comprehensively.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/139663
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 18 Number 1/4 (2017)
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