SHERP

국내 읽기이해 관련 검사도구 특성 분석
Characteristic Analysis on Reading Comprehension Related Assessments in South Korea

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Authors
김동일; 이재호; 장세영; 안예지; 안수진; 황지영
Issue Date
2017-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.18 No.1, pp. 121-144
Keywords
읽기이해검사도구특성분석reading comprehensionassessmentcharacteristic analysis
Abstract
본 연구는 국내에서 사용되고 있는 초등학생용 읽기이해 검사도구의 특성을 분석하는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 국내에서 사용 중인 읽기이해를 측정하는 검사도구를 일정한 기준에 의거하여 선정하였다. 또한 선행연구에서 제시하는 읽기이해 이론에 근거하여 조작적인 문항 분석지표를 개발하고, 그 특성을 분석하였다. 분석에 사용된 검사는 전반적인 읽기능력을 평가하는 ACCENT 국어검사(2003)와 국가수준 학업성취도 검사(2010)와 읽기이해를 하위검사로 포함하고 있는 읽기검사도구로는 기초학습기능 수행평가체제 읽기검사: BASA-R(2000), 읽기성취 및 인지처리능력 검사: RA-RCP(2014), 한국어 읽기검사: KOLRA(2015) 총 5개이다. 구체적으로는 검사 대상 및 연령, 평가영역, 검사종류, 표준화 관련 사항, 검사 시간, 검사 방법, 장애학생을 위한 검사조정 여부를 분석하였다. 또한 개발한 지표를 활용한 단위수준별과 이해유형별로 각 세 가지 수준으로 분석을 실시하였다. 단위수준별은 단어수준, 문장수준, 텍스트수준으로 분석하였으며 이해유형별은 사실적 이해, 추론적 이해, 평가적이해로 분석하였다. 이를 통하여 추후 개발되어야 할 읽기이해 검사도구에서 고려해야 할 점에 대하여 제안하였다. 이를 통하여 추후 개발되어야 할 읽기이해 검사도구에서 고려해야 할 점에 대하여 제안하였다.
The purpose of this study was to analysis reading comprehension related assessments that are widely used in Korea. A total of five reading comprehension related assessments were used as follows: Achievement Cognitive-ability Endorsement Tests(ACCENT), National Assessment of Educational Achievement for Korean, Basic Academic Skills Assessment: Reading(BASA-R), Reading Achievement and Reading Cognitive Processes Ability Test(RA-RCP), and Korean Language-based Reading Assessment(KOLRA). Among five assessments, two measure comprehensive reading abilities while three others measure involving sub-tests measuring reading comprehension. The study developed operational index/standards for item analysis, and used it to analyze the academic features of these assessments in the aspects of target population, domain, type, standardization, duration, method, and accommodations for disabilities. In addition, 162 specific reading comprehension questions were analyzed in three levels of units and comprehension types. The unit levels included word, sentence, and text. The comprehension types included literal, inferential, and evaluative comprehension. Future directions and suggestions for developing reading comprehensive assessments were discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/139664
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 18 Number 1/4 (2017)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse