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플랫폼 전략의 빛과 그림자: 인텔 사례를 중심으로
Hidden Drawbacks of Platform Strategy: Analysis of Intel’s Platform Strategy

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Authors
이제호
Issue Date
2018-12
Publisher
서울대학교 경영대학 경영연구소
Citation
경영논집, Vol.52, pp. 107-128
Keywords
플랫폼반도체전략경쟁우위PlatformSemiconductorStrategyCompetitive Advantage
Abstract
최근, 국내 기업들은 플랫폼 전략에 대해 유례 없는 관심을 보이고 있다. 특히, 인공지능이 다양한 사업에 적용되면서 여러 분야에서 플랫폼 경쟁이 더욱 부각되고 있다. 플랫폼 전쟁의 승자는 장기적으로 시장 지배력을 유지하고 장수기업이 된다는 가설이 있다. 본 연구의 핵심 논점은 이 가설의 타당성에 문제가 있다는 점이다. IBM이 장악하고 있던 컴퓨터 산업에서 일개 하드웨어 부품회사였던 인텔이 PC와 서버 시장에서 플랫폼 리더로 부상하였다. 그러나 인텔은 반도체 산업에서 환경변화로 변곡점이 발생하는 것을 간과하였다. 무어의 법칙에 따라 반도체에 집적되는 트랜지스터의 수가 기하급수적으로 늘어나면서, 반도체 설계와 생산에서 발생하는 복잡성을 한 기업이 모두 감당하기 어려워진 것이다. 새천년 이후에도 인텔은 기존의 설계/생산 방식을 고수하여 인텔 내에서 설계와 생산을 모두 실행하였고, 최근에는 복잡성의 늪에 빠져 새로운 미세공정으로의 이전과 신기술 개발에 실패하였다. 결과적으로 기존의 설계/생산 방식에서 탈피한 경쟁사들에게 공략할 수 있는 틈새를 제공하였다. 그뿐만 아니라 최대 고객사인 애플, 구글, 아마존, 페이스북 등도 자체 반도체를 개발하고 있고, 인텔의 의존도를 줄이고 있다.
현재 클라우드 사업에서 고수익을 내고 있는 인텔로서는 이러한 고객사들의 자체 반도체 개발 추세는 인텔 사업의 존폐와 관련된 위협이 될 수도 있다. 이 사례 분석을 통해서 플랫폼 사업과 관련하여 간과된 리스크를 밝히고 전략적 시사점을 도출한다.
Recently, Korean companies show unusual interest in platform strategy, as the application of artificial intelligence into many areas (e.g., voice activated assistants and autonomous driving) stimulates platform wars. The punch line of the present paper is that the wellknown, winner-take-all hypothesis is overblown. The hypothesis predicts that the winner of a platform war will solidify its position and take most of the industry’s profits for long. The historical analysis of Intel in the present paper shows that the hypothesis is oversimplified and untrue. Intel was merely a supplier of a key component to IBM who developed the PC platform in the 1980s, but Intel became a platform leader in the PC and the server industries. At the turn of the new millennium, Intel has continued to abide by their old approach to design and manufacture microprocessors, when the semiconductor industry faced a rising complexity by following Moore’s law for more than a half century. As a consequence, Intel consistently missed new big opportunities and became trapped into failures or delays in developing new technologies, leaving room for its rivals equipped with a new approach to attack Intel’s core business. Furthermore, its key customers, such as Apple, Google, Amazon, and Facebook, began to develop chips by themselves and reduce their reliance on Intel. This bourgeoning trend poses a serious threat to Intel, who has enjoyed fat profits from the data center business.
ISSN
2384-2849
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/162976
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Institute of Management Research (경영연구소)경영논집경영논집 vol.52 (2018)
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