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퇴계의 이발설(理發說) 재검토 : Re-investigation of Toegyes Theory on the Manifestation of Li (理) -with regard to Contemporary Interpretation-
현대의 해석과 관련하여

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Authors

Sun Yang

Advisor
허남진
Issue Date
2020
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
理發기발사단칠정理動능동성Manifestation of Li (理發)Manifestation of Gi (氣 發)Four Sprouts (四端)Seven Emotions (七情)Heart-mind (心)Movement of Li (理動)Volition
Description
학위논문 (박사) -- 서울대학교 대학원 : 인문대학 철학과(동양철학전공), 2020. 8. 허남진.
Abstract
국문초록

1. 이 연구는 퇴계가 이기호발(理氣互發) 그 중에서도 사단이발(四端理發)을 주장한 의도를 보다 합리적으로 이해하려는 시도이다. 우선 이(理)가 발(發)한다고 할 때 발의 의미가 무엇인가를 분석하고자 한다. 주희는 중화신설에서 미발이발(未發已發)을 성(性)의 발현(發見)과 심(心)의 발동(發動) 두 가지의 의미로 규정한다. 그 후 주희는 심통성정설(心統性情說)에서 성정(性情)의 발에 대한 심의 주재성을 강조한다. 주희가 말한 (철리발현유행)天理發見流行, 도리발현(道理發見) 등은 사단(四端)이나 도심(道心) 등 지각 개념과 관련되어 있다.

2. 이발(理發)에 대한 퇴계의 생각은 「천명도(天命圖)」에서 유래하는데, 고봉과의 논변과정을 거치면서 심화되어 간다. 고봉은 퇴계의 이발설(理發說)이 이와 기(氣)를 분리시키고 퇴계의 이발설(理發說)에서 이가 유정의(有情意) 유조작(有造作)이라고 지적했다. 율곡은 고봉을 이어 발을 발동으로 해석하여 퇴계의 이발기승(理發氣乘)을 부정하고 기발이승일도(氣发理乘一途)만을 인정한다. 퇴계 이발설에 대한 토론은 결국 퇴계학파와 율곡학파라는 조선 성리학의 두 축을 형성하는 토대가 된다.

3. 20세기에 다카하시 도오루(高橋亨)는 퇴계와 율곡의 학문적 특징을 주리(主理)-주기(主氣)로 나누고 이 도식으로 조선 유학사를 서술했다. 그리고 이발을 이의 발동으로 해석한다. 한국 퇴계학 초기연구자 박종홍은 이가 발동한다고 조건부 인정한다. 배종호, 윤사순은 더욱 이동설(理動說) 방향으로 기울어졌다.

중국의 장립문(張立文)은 퇴계의 이는 발동할 수 있는 것으로, 주희가 말할 이와 같다고 주장한다. 대만의 이명휘(李明輝)와 임월혜(林月惠)는 퇴계의 이는 활동성은 있지만 주희의 이와는 다르다고 한다. 진래(陳來)에 따르면, 주희와 퇴계의 이는 모두 활동성이 없다. 그러면서도 진래는 퇴계의 이가 능동적이라고 하는데, 필자는 진래의 해석이 비교적 퇴계의 본의에 부합한다고 보지만, 능동적이라고 해석하는 것에는 동의하기 어렵다.

4. 퇴계는 이가 결코 스스로 움직인다거나 기와 같이 실체가 있는 것이라고 말하지 않았다. 퇴계가 이발을 논하기 시작한 「천명도」, 「천명도설(天命圖說)」, 「천명도설후서(天命圖說後敍)」에서도 이발은 항상 심성정(心性情)과 관련되어 있다. 마음은 성(性)과 정(情)의 통합체로, 몸의 주인으로 주재할 때에는 마음의 또 한 요소인 의(意)가 작용한다. 마음이 발동할 때 의(意)는 천리(天理)를 따라갈지 인욕(人慾)을 따라갈지를 좌우한다. 의(意)를 통해 인간의 자유의지는 이미 보장되어 있는 것이다. 퇴계는 천리를 따라가는 정[사단]은 이발이라고 하고, 인욕을 따라가는 정[칠정]은 기발이라고 한다. 그리고 인간의 본성은 천리/천명을 실현하는 것에 있다고 생각했다. 퇴계는 사단이 중절(中節)한 칠정으로부터 나올 수 있는 것이 아니라고 한다. 퇴계는 사단과 칠정은 질적으로 다르다는 점을 강조한다.

발과 이, 기, 성, 정을 연결한 퇴계의 언급들을 살펴보면 사실은 모두 마음의 활동을 전제한 것이다. 따라서 퇴계에게 활동성과 능동성을 가지고 있는 주체는 심/나/인간이다. 이는 활동성도 없고 능동성도 없다.

퇴계의 이발설은 이기론(理氣論)의 측면에서 심성론(心性論)을 설명하는 것으로 독창적인 이기심성론(理氣心性論)을 수립하는 핵심이다. 이의 함양을 강조하는 퇴계의 이발설은 경(敬)을 중심으로 하는 수양론(修養論)으로 귀결된다. 이러한 특징이 있는 퇴계의 이기심성론은 주자학의 핵심과 본질을 간직하면서도 주자학을 발전시킨 이론이라고 볼 수 있겠다.

주요어: 이발, 기발, 사단, 칠정, 심, 이동, 능동성
Abstract

Re-investigation of Toegyes Theory on the Manifestation of Li (理)
-with regard to Contemporary Interpretation-

Sun Yang
Asian Philosophy Major
Department of Philosophy
College of Humanities
Seoul National University


1. This thesis is an attempt to have a better understanding about the reason Toegye claimed Four Sprouts and Li manifest while both Li and Gi manifest. First of all, I will analyze the meaning of the word to manifest (bal 發) in the context of Li manifests. In the New Theory on Centeredness (zhung 中) and Harmony (hua 和), Zhu Xi defined before manifestation as manifestation of innate disposition and after manifestation as movement of heart-mind. In his later writing, the Theory on Heart-mind controls innate disposition and Human Feelings, Zhu Xi highlighted that the manifestation of innate disposition and human feelings are under the control of the heart-mind. Famous phrases of Zhu Xi, such as the manifestation and alteration of heavenly Lis manifestation (天理發見流行) and the manifestation of Dao and Li (道理發見), is closely related to the notion of consciousness (知覺) and its derivaties (e.g., Four Sprouts and Dao heart-mind).

Toegyes idea on the manifestation of Li derived from the Diagram of the Heavenly Decree (cheonmyeongdo 天命圖), and had developed during the debate with Gobong. Gobong pointed out that Toegyes theory on the manifestation of Li separates Li and Gi; and makes Li as having specific intention and proactiveness. Yulgok, following Gobong, interpreted the character bal 發 as a movement and rejected Togyes theory that Li manifests and Gi rides. Instead, Yulgok argues the single way theory that Gi manifests and Li rides. The debate on Toegyes theory on the manifestation of Li became a basis for establishing two branches of Joseon Confucianism: Toegye school and Yulgok School.

3. In 20th century, Takahasi Doru analyzed the academic attribute of Toegye as focusing on Li and that of Yulgok as focusing on Gi, and wrote the book, the History of Joseon Confucianism. Additionally, he interpreted the manifestation of Li as a movement of Li. Park Chong-hong, who is in the first line of contemporary Korean Toegye researchers, agreed the movement of Li under the specific conditions. Bae Jong-hos and Yoon Sa-soons analysis on Toegyes philosophy more inclined to admitting the movement of Li.
From China, Zhang Liwen maintained that Toegyes Li is movable and tantamount to Zhu Xis Li. In Taiwan, Li Minghui and Lin Yuehui argued that Toegyes Li has an attribute of moving, but it is different from Zhu Xis Li. According to recent researcher, Chen Lai, both Zhu Xis Li and Toegyes Li have no moving attribute. At the same time, Chen Lai insisted that Toegyes Li is proactive. I agree with Chen Lais overall interpretation on Toegyes philosophy. But it is difficult to accept that Toegyes Li is proactive.

4. Toegye never mentioned that Li can move by itself or Li is a substance just as Gi is. Three writings -the Diagram of Heavenly Decree, the Expounding Diagram of Heavenly Decree, and the Appending Letter to the Expounding the Diagram of Heavenly Decree-, which Toegye started to discuss about the manifestation of Li, it is always related to the heart-mind, innate disposition and human feelings. The heart-mind controls innate disposition and human feelings. When it controls as the master of physical body, intention (eui 意) which is one aspect of heart-mind intervenes. Intention decides to follow either Heavenly Li or self-centered desire, when the heart-mind moves. Due to the intention, human free will is already secured. Toegye separated that feelings which follow Heavenly Li (Four Sprouts) are the manifestation of Li; while feelings which follow self-centered desire (Seven Feelings) are the manifestation of Gi. And the aim of human disposition is to substantiate the Heavenly Li/ Heavenly Decree. According to him, Four Sprouts cannot come from mediated Seven Feelings. Toegye highlighted that Four Sprouts and Seven Feelings are qualitatively different.

Looking through all the Toegyes mention of linking manifestation and Li, Gi, innate disposition, human feelings, Toegye set the movement of heart-mind as a basic premise. Thus, for Toegye, the agent who has both moving and voluntary attribute is solely the heart-mind/ I/ human being. Li has no moving and voluntary attribute.

Toegyes theory of manifestation of Li is his innovative core for establishing the theory on Li, Gi, innate disposition and heart-mind, which explicates innate disposition and heart-mind in light of Li and Gi theory. This theory, focusing on the nurturing of Li, culminates with the cultivation theory focusing on reverance (gyung 敬). Thus, considering all these features, Toegyes theory on Li, Gi, innate disposition and heart-mind not only hold the essential core of Zhu Xis theory but also developed the Zhu Xis theory.

【Key words】 Manifestation of Li (理發), Manifestation of Gi (氣發), Four Sprouts (四端), Seven Emotions (七情), Heart-mind (心), Movement of Li (理動), Volition
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/170599

http://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000162287
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