Publications

Detailed Information

밀레니얼 세대 여성 교사의 교직 만족 및 불만족 요인 탐색 : The study of exploring the satisfaction and dissatisfaction factors of female millennial teachers in Korea: Application of Mixed Methods Approach
통합연구방법을 활용하여

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김시은

Advisor
엄문영
Issue Date
2021-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
동기-위생이론밀레니얼 세대 여성 교사교직 만족교직 불만족통합연구방법motivation-hygiene theoryfemale millennial teachersjob satisfaction factorsjob dissatisfaction factorsmixed methods approach
Description
학위논문 (석사) -- 서울대학교 대학원 : 사범대학 교육학과(교육행정전공), 2021. 2. 엄문영.
Abstract
This study explored factors of teaching satisfaction and dissatisfaction with female millennial teachers based on Herzbergs motivation-hygiene theory. This study aims to identify the factors of teacher satisfaction and dissatisfaction revealed in their teaching experience. It ultimately purposes to enhance the quality of educational activities in Korea.
Since female millennial teachers experience teaching as women and young generations, their experience in teaching may be distinct from that of other groups. Therefore, their job satisfaction and dissatisfaction factors are also expected to differ.
The research questions of this study are as follows:
First, what is the difference between the values of millennial and older female teachers?
Second, what are the factors that make female millennial teachers satisfied and dissatisfied?
Third, what do female millennial teachers demand to alleviate their job dissatisfaction?
In this study, the mixed methods approach was used to identify the factors of job satisfaction and dissatisfaction among female millennial teachers. A qualitative study was conducted first, followed by a quantitative study. Nine female millennial teachers and two female teachers from the older generation were asked about their teaching experiences in qualitative research. In the quantitative questionnaire analysis stage, the questionnaire was produced based on the factors of job satisfaction and dissatisfaction among female millennial teachers, which were revealed in qualitative interviews. The survey was conducted on-line. 219 female millennial teachers and 57 older female teachers finally participated. Data were analyzed with a t-test to compare differences between groups. As with the results of the former qualitative study, there were few differences in satisfaction factors between groups and some differences in dissatisfaction factors.
The results of the study are summarized as follows. First, female millennial teachers are more individualistic than older female teachers. Their view of the teaching profession is like one of many jobs. Gender equality was an important value in their lives and they were making great efforts to incorporate it into their teaching. Second, the satisfaction factors of female millennial teachers and older female teachers were similar. Their satisfaction with teaching was stability, work and life balance, teaching. Third, there was a significant difference between female millennial teachers and older female teachers in the dissatisfaction factors. Female millennial teachers were dissatisfied in the order of employment conditions and leave of absence, safety, image, promotion system, salary, cultures of the teaching profession, leader. Most complaints stem from the difference between their high gender-sensitivity and others' low. Fourth, female millennial teachers demanded to change the remuneration system, the promotion system, the employment conditions, and leave of absence. They also demanded that protecting teachers against human rights violations, enhancing teachers' gender sensitivity, and expanding gender equality education.
Based on the results of the studies compiled so far, this study presents the following policy suggestions. First, it is necessary to calculate the proper remuneration of teachers with less than 20 years of experience. Second, it is required to reform the promotion system. Third, it is necessary to modify the employment conditions and leave of absence. Fourth, it is needed to explore the ways of protecting teachers' human rights. Fifth, it is required to raise the gender sensitivity of the teachers and create a gender-equal school culture.
Herzberg는 사람이 자신의 직무에 관한 이야기를 할 때 직무에 대한 감정이 가장 잘 드러나며, 직무 만족과 불만족은 구분되는 상태라고 보았다. 본 연구는 이러한 Herzberg의 관점을 바탕으로 교사의 교직 경험을 듣고 그 안에서 나타나는 교직 만족 및 불만족 요인을 파악하고자 한다. 본 연구의 궁극적 목적은 교사의 직무 만족 향상 방안을 모색하여 우리나라 교육 활동의 질을 높이는 데 있다.
본 연구에서는 교사 집단 중 밀레니얼 세대 여성 교사에 집중하였다. 밀레니얼 세대 여성 교사는 여성이라는 특성과 젊은 세대라는 특성이 교차하는 지점에서 교직을 경험하고 있으므로 이들의 교직 경험은 다른 집단과 구분되는 지점이 있을 것이라 예상하였다.
본 연구의 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 밀레니얼 세대 여성 교사와 기성세대 여성 교사의 가치관은 어떠한 차이를 보이는가?
둘째, 밀레니얼 세대 여성 교사의 교직 만족 및 불만족 요인은 무엇인가?
셋째, 밀레니얼 세대 여성 교사는 교직 불만족 개선을 위해 어떠한 요구를 하는가?
밀레니얼 세대 여성 교사의 교직 만족 및 불만족 요인을 파악하기 위하여 본 연구에서는 질적 연구 후 양적 연구를 수행하는 통합연구방법을 활용하였다. 질적 연구 단계에서는 연구참여자 밀레니얼 세대 여성 교사 9명, 비교 연구참여자 기성세대 여성 교사 2명을 면담하였다. 양적 연구 단계에서는 질적 면담에서 드러난 밀레니얼 세대 여성 교사의 교직 만족 및 불만족 요인을 바탕으로 설문지를 제작하였다. 설문은 온라인으로 진행하였고 밀레니얼 세대 여성 교사 219명, 기성세대 여성 교사 57명이 참여하였다. 두 집단의 응답에 대한 T-검정 결과, 질적 연구 결과와 마찬가지로 만족 요인에서는 집단 간 차이가 거의 없었고 불만족 요인에서는 차이가 드러나는 부분이 있었다.
질적 및 양적 연구 결과를 종합하면 다음과 같다. 첫째, 밀레니얼 세대 여성 교사가 기성세대 여성 교사보다 개인주의적이며 직장관으로서의 교직관이 강했다. 성인지 감수성이 높은 이들에게 성 평등은 주요한 교육 가치관이었다. 둘째, 밀레니얼 세대 여성 교사와 기성세대 여성 교사의 교직 만족 요인은 매우 유사했다. 이들의 교직 만족 요인은 안정, 워라밸(Work and Life Balance), 가르침이었다. 셋째, 불만족 요인에서는 밀레니얼 세대와 기성세대 여성 교사 사이에 유의미한 차이가 나타났다. 밀레니얼 세대 여성 교사는 근무제도, 안전, 인식, 승진 제도, 월급, 교사 집단 및 교직 문화, 관리자 순으로 불만족했다. 불만족 요인의 대부분은 이들의 높은 성인지 감수성과 학교의 낮은 성인지 감수성이 충돌하는 데서 발생했다. 넷째, 밀레니얼 세대 여성 교사는 이러한 불만족을 개선하기 위해 보수 체계 및 승진 제도 개선, 근무제도 보완, 교권·인권 보호 방안 마련, 교사 집단 성인지 감수성 제고, 성 평등 교육 확대 등을 요구했다.
지금까지 정리한 연구 결과를 바탕으로 본 연구는 다음과 같은 정책적 제언을 한다. 첫째, 상대적으로 경력이 적은 교사에게도 충분한 외재적 보상이 지급될 수 있도록 적정 보수 산출이 필요하다. 둘째, 승진 제도가 바뀌어야 한다. 보다 교육에 헌신하는 리더를 선발할 수 있어야 하며 승진 과정에서 여성이 배제되는 현상을 해결해야 한다. 셋째, 근무제도를 원활하게 사용할 수 있도록 제도를 보완하고 관리자와 교사의 인식 개선을 위한 방안을 마련해야 한다. 넷째, 교사 인권 보호 방안을 모색해야 한다. 교사가 교권 침해에 대한 두려움 없이 근무할 수 있는 분위기를 만들어야 한다. 다섯째, 교사 집단의 성인지 감수성을 높이고 성 평등한 학교 문화를 조성해야 한다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/176671

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000165562
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share