Publications

Detailed Information

윤이상의 하프 작곡기법에 관한 연구 : Research on Harp Composition Techniques from Isang Yun

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

한승희

Advisor
최은식
Issue Date
2021
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
하프20세기 현대음악윤이상Isang YunModern composition harp techniquesClaude DebussyThe main phonetic technique.
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2021.8. 최은식.
Abstract
연구자는 윤이상의 하프 독주를 위한 「균형을 위하여」 In Balance (1987) 작품을 2018년도 서울대학교 음악대학원 석사과정 졸업연주 곡목 중 한 곡으로 연주하였으며, 평소 20세기 현대음악 작곡가들의 작품과 연주에 끊임없는 관심과 애정을 가지고 연주활동을 이어왔다. 또한 윤이상의 하프와 현악합주를 위한 「공후」(1984)를 포함한 다양한 편성의 하프 실내악 작품들도 다방면으로 연주해온 바 있다. 이를 계기로 본 논문에서는 윤이상의 하프 독주를 위한「균형을 위하여」In Balance (1987)에서 볼 수 있는 하프의 현대적 주법과 다양한 음형적 요소로 나타난 음악어법에 대한 보다 깊이 있는 연구를 하고자 한다.
본론에서는 윤이상의 현대적 작곡기법과 하프어법에 대한 이해를 돕기 위해 그의 하프 작곡기법이 드뷔시(Claude Debussy, 1862-1918)로부터 많은 영향을 받은 점을 토대로 드뷔시의 음악적 특성과 어떠한 연관성이 있는지를 알아볼 것이다.
윤이상과 드뷔시와의 음악언어의 공통점은 우선음향의 공간성과 구체성, 상상적인 접근과 멀어짐, 빛과 음영이 어우러지는 관계, 일종의 정지 속의 움직임등 음악이 가져오는 효과, 느낌, 인상에 대한 것이다. 그리고 음악 언어의 영역에서 3부 형식의 선호, 연속적 나열의 원칙들을 따르는 점, 끊임없이 변화를 추구하는 경향, 그에 따라 형식적 개방성을 지향하는 점 등이 있다. 마지막으로 화성적으로 비조성적 음악에 조성적인 요소들을 섞는 것 등의 특징들이 나타난다.
이러한 윤이상의 음악적 기법이나 특성들을 토대로 하프 독주곡「균형을 위하여」In Balance (1987)와 하프와 현악합주를 위한 「공후」 (1984)에 표현된 음형적 요소 및 특징들을 연관 지어 살펴볼 것이다. 그리고 그가 하프독주를 위한 「균형을 위하여」 In Balance (1987)에서 추구한 음향적 색채는 어떠한 영감을 받아 작품 안에서 구체화되었는지, 그의 독자적인 하프 음향기법에 대한 전반적인 이해를 목표로 하겠다.
본 연구는 한국음악의 전통적 신비성을 가진 윤이상의 작곡기법과 음악 언어가 하프를 통하여는 어떻게 표현되고 발전되었는지를 하프 연주자로서 그의 작곡적 이상에 보다 더 가까이 다가가 이해하려는 데에 목적을 두고 있다.
이번 연구를 계기로 윤이상의 하프 독주 작품은 물론 20세기 현대 하프 곡들의 다양한 작품을 연구하는 데에 도움이 되기를 바라며, 앞으로도 하프의 현대음악 어법에 대한 다양하고 폭넓은 연구가 계속 이루어지기를 기대해본다.
The objective of this study is to systematically investigate the modern playing methods of the harp found in In Balance (1987) for solo harp by Isang Yun, and the musical vocabulary represented by various phonic elements.
In order to understand Isang Yun's modern compositional harp techniques, the current study examined how his techniques were influenced by Claude Debussy(1862-1918). Also, this study looked into how his techniques were tonally related to Debussy's musical characteristics.
The examination reveals that there are things about the effects, feelings, and impressions that music brings, such as concreteness of sound, imaginary approach, and distance, the relationship between light and shade, a kind of movement in stillness. Also, it can be seen that Isang Yun was greatly influenced by Debussy with regard to the following elements: the preference for the three-part format, the following principles of continuous sequence, and the tendency to constantly pursue change, To further identify the characteristics of the harp composition techniques of Isang Yun, the present study examined Gong-Hu for Harp and String Orchestra(1984) together.
Based on the main phonetic techniques, his compositional techniques are expressed in detail through the harp and string instruments, which are western instruments, with the sound and emotion of Korean traditional music.
For example, it is the original expression of sounds reminiscent of Korean traditional instruments such as Gayageum and Geomungo. Through it, understanding the elements of Korean music is contained in his compositional techniques. In addition, along with the musical attempts of prominent western composers and musicians at the time, Yun made various attempts to create his own new sounds.
Many examples of the implications of his music to this day, receive many inspirations for his music. Accordingly, there should be continuous research on the acoustic colors that Isang Yun wanted to express with the harp and it is hoped that many harpists will be able to understand and enjoy the depth of Isang Yun's music.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/178217

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000167499
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share