Publications

Detailed Information

중국 신사실소설의 변화 양상 연구 : A Study on the Aspect of Changes in Chinese New Realistic Novels –Focusing on ChiLi, FangFang, and Liu Zhenyun-
- 池莉, 方方, 劉震雲을 중심으로 -

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

손영

Advisor
전형준
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
소시민일상물질신사실소설비판 정신池莉方方劉震雲
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 중어중문학과, 2022.2. 전형준.
Abstract
국 문 초 록

본 논문은 포스트신사실소설이라는 개념에 입각하여 신사실소설의 대표 작가 池莉, 方方, 劉震雲이 1986-2017년 발표한 소설을 중심으로 1980, 90년대 중국 문단에 등장했던 신사실소설과 이후에 그들이 창작된 소설 사이 모종의 연관성에 대해 집중적으로 고찰하였다. 세 작가는 신사실소설이 성행하기 시작할 무렵 문단에 등장하여 지금까지도 중국 신사실소설을 대표하는 작가로 인정받고 있으며 중국 문학사에서 매우 중요한 위상을 차지하고 있다. 그동안 학계에서는 신사실소설에 관해 1980, 90년대 발표된 작품을 중심으로 논의해왔으며, 유파나 사조로서의 신사실소설은 1990년대를 마지막으로 자취를 감추게 되었다고 설명해왔다. 다시 말하자면, 기존의 중국 문학사 및 선행연구에서 확인할 수 있듯이 2000년 이후 발표된 중국 소설은 더 이상 신사실소설이라는 범주를 통해 설명되지 않는다. 그러나 이 세 작가가 이후에도 문단에서 활발하게 활동했으며, 21세기 중국의 현실을 대상으로 유의미한 문학적 글쓰기를 계속해왔다는 점에 주목할 때, 신사실소설 창작이 1990년대를 기점으로 단절되었다는 기존의 평가에 근거하여 이후 그들의 작품에서도 더 이상 공통점을 발견할 수 없다고 판단하기는 어려울 것이다.
물론 2000년대 이후 세 작가는 관심사 및 작품의 소재, 미학적 특징 등 여러 면에서 뚜렷한 차이를 보인다. 하지만 문학사에서 신사실소설의 시대라고 명명되는 1980, 90년대와 신사실소설이 사라진 시대로 간주되는 2000년대 이후의 작품에서 그들이 공통적으로 소시민의 일상을 묘사하는 데 주력해왔음을 발견할 수 있다. 소시민의 일상을 묘사함으로써 문학이 현실을 반영하고 현실에 개입할 수 있다는 그들의 창작 이념은 시기를 불문하고 일관되게 드러난다. 다시 말해 세 작가의 소설은 2010년대에 이르러서도, 과거 발표했던 신사실소설의 기본적인 창작 태도나 시각을 유지하고 이어받고 있다는 점에서 통시적인 연속성을 지니고 있다고 볼 수 있을 것이다.
따라서 본 연구는 이러한 사실을 고려하여, 1986년부터 2017년까지 발표된 세 작가의 작품을 신사실소설과 포스트신사실소설이라는 새로운 시기 구분 아래 살펴볼 것을 제안한다. 먼저 본론의 2장에서는 신사실소설의 탄생 및 발전 배경을 설명하기 위해, 개혁개방 이래 도시 일상의 변화 및 소시민의 일상 변천을 1980년대, 1992년 남방담화 이후, 2000년대로 나누어서 소개한다. 이러한 배경 설명을 바탕으로, 작가 츠리, 팡팡, 류전윈의 소설 창작을 신사실소설 시기와 포스트신사실소설 시기의 글쓰기로 나누어 서술한다. 그리고 작품에서 드러나는 소시민의 일상의 구체적인 내용에 의해 그들의 신사실소설 시기의 창작을 전기와 후기로 분류하였다.
3장에서는 신사실소설 시기 츠리, 팡팡. 류전윈의 소시민 일상을 다룬 글쓰기를 논술한다. 전기 신사실소설 단계에서 세 작가는 항상 물자 부족을 겪는 소시민의 일상과 그런 생활로 인해 느끼는 소시민의 번뇌와 무기력에 대해 묘사한다. 후기 신사실소설 단계에서도 세 작가는 여전히 소시민의 일상을 묘사의 대상으로 삼았지만 성공한 인물로 대표되는 소시민의 일상과 그것을 향한 소시민의 욕망에 좀 더 관심을 기울이기 시작한다. 즉, 중산몽(中產夢)에 대한 소시민의 선망이 서술의 중심이 된 것이다.
세 작가의 신사실소설 창작을 각각 논술한 다음에 일상의 이면에 대한 그들의 현실비판 의식을 논한다. 전기 신사실소설 단계에서 세 작가가 묘사한 소시민들의 어려운 생활은 개개인의 차원에 국한된 문제가 아니며 일상에서 나타나는 관도(官倒),이중가격제도(價格雙軌制), 암시장(黑市) 거래 등 문제적인 현상들은 과거 중국 계획경제체제에 내재된 비합리성과 관련이 있다. 그런 의미에서 볼 때 소시민 개개인의 일상에 대한 글쓰기는 국가 정책, 경제 체제 등 일상의 조건과 배경을 이루는 시스템적인 요소들을 간접적으로 반영하고 있다. 즉, 이 작가들은 경제적으로 궁핍한 소시민의 생활에 대한 묘사를 통해 최소한의 물질적 욕구를 보장해주지 못하는 당대 중국 정부에 대해 우회적으로 비판한다.
후기 신사실소설 단계에서 세 작가는 소시민의 中產夢을 묘사하는 과정에서 중국 특유의 사회주의 시장경제체제가 안고 있는 문제점을 객관적으로 보여주고자 했다. 예를 들어 소설에서 나타난 관력의 남용, 배금주의의 팽배, 실업, 환경오염 등 여러 현상은 중국의 빠른 경제발전 과정에서 나타난 부조리와 연관돼 있다. 그러나 이는 세 작가가 당대의 문학 시장화 경향에서 완전히 벗어나 있었음을 의미하지는 않는다. 이 시기 그들은 지식인 작가로서 사회의 부조리 현상을 예리하게 지적하는 면모를 보이며, 동시에 독자의 기대에 부응하기 위해 로맨스적 요소를 강조하고 성공인사를 미화하는 등 다소 통속적인 면모도 드러냈다. 이처럼 모호하고 불확실한 작가들의 비판 태도는 창작 과정을 통해 작가 자신이 상업화 시대에 겪었던 내면의 모순을 표출하는 방식이라고도 볼 수 있다.
또한, 이와 같은 작가들 본인의 소시민으로서의 일상은 글쓰기 전략을 통해 표현된다. 전기 신사실소설 단계에서 세 작가의 작품에서는 생활을 있는 그대로의 모습을 드러내는 글쓰기 전략이 공통적으로 발견된다. 그것은 생활을 있는 그대로의 모습을 드러내는 방식이다. 다시 말하여, 그것은 생활흐름의 줄거리 구성, 제로 감정의 서술 기법, 일상 언어의 사용 등의 특성으로 구성된다. 그러나 후기 신사실소설 단계에서는 독자의 흥미에 영합하는 상업적 글쓰기 전략이 비교적 강하게 드러난다. 구체적으로 말하자면 가독성이 높은 줄거리 구성, 작가의 논평의 사용, 시각적· 자극적인 표현 등의 특징으로 구성된다.
4장에서는 포스트신사실소설 시기 츠리, 팡팡. 류전윈의 소시민 일상에 대한 글쓰기를 논술한다. 이 시기 세 작가의 창작은 신사실소설 시기와 많이 달라진다. 세 작가가 내세우는 소설 주인공은 더 이상 의식주의 요구를 충족하는 데 집착하는 소시민이 아니다. 그들은 모두 중국 사회의 소수자이고 일상에서 각기 다른 어려움과 좌절에 직면하며 서로 다른 선택을 한 인물이다. 이 시기 츠리의 소설에서 중심인물로 등장하는 여성들은 온갖 좌절을 겪으면서 남녀 차별적인 사회 현실이 자신을 가로막고 있다는 사실을 깨닫고, 경제적 독립을 통해 남성에 대한 의존에서 벗어나 사회적인 성공을 거둔다. 한편, 팡팡의 소설에서 묘사된 실직 노동자나 개미족(蟻族)들은 물질적으로 궁핍한 상황에도 불구하고 정직하고 선한 품성을 유지하는 인물들이다. 작가는 이처럼 선한 인물들이 오히려 비운을 맞게 되는 아이러니를 통해 좋은 사람일수록 살기에는 더욱 힘든 기형화된 사회를 풍자하고 비판한다. 류전윈이 묘사하는 인물들은 자신의 권익을 지키기 위해 쉴 새 없이 관료들과 싸운다. 예컨대 농촌 여성 리설련은 자신의 결백을 증명하기 위해 20년간의 상방으로 관료들과 싸우며 많은 관료들을 끌어내렸다. 류전윈은 한 개인의 사적인 사건이 공적인 사건으로 전환되는 일련의 과정을 드러냄으로써, 나태한 관료사회 및 민관 사이의 소통 부재라는 사회적 문제를 폭로한다. 세 작가는 중국 사회의 부조리를 조명하는 데 집중했으며 그 비판의 강도도 매우 날카로워진다.
이와 같은 작가들의 현실비판 의식은 또한 글쓰기 전략에서도 관찰할 수 있다. 포스트신사실소설 단계에서 현실에 개입하려는 세 작가의 서사 전략은 각기 다른 모습으로 나타난다. 츠리는 여성서사를 주로 채택하며 팡팡은 고난서사를 주로 차용하고, 류전윈은 부조리서사를 중심적으로 사용한다.
신사실소설은 단순히 특정 역사 시기에 등장한 하나의 문학 사조, 유파, 창작 경향을 넘어선다. 비록 문학사에서는 2000년대 이후 문학 유파나 문학사조로서의 신사실소설 창작이 종결되었다고 풀이하지만, 여전히 츠리, 펑펑, 류전윈 등의 작가들은 신사실소설과 마찬가지로 현실주의 정신에 기반하여 문학을 통해 현실에 개입, 삶의 실상에 대한 탈이념적 접근을 지향한다. 때문에 츠리, 팡팡, 류전윈의 창작은 포스트신사실소설의 범주에 해당한다고 파악해야 한다. 다시 말하자면 세 작가는 1980년대 신사실소설이라는 하나의 뿌리에서 출발하여 21세기에 이르는 동안 적지 않은 변화를 겪어왔음에도 불구하고 작가로서 근본적인 문제의식을 유지하고 신사실소설의 비판정신을 계승한다. 구체적으로 그 정신은 곧 미시정치의 차원에서 중국 사회 내부에 존재하는 부조리를 끊임없이 직시하는 태도라고 말할 수 있다. 소설을 도구로 삼아 현실에 개입하고 현실을 비판한다는 점에서 포스트신사실소설 시기 그들의 작품에는 여전히 신사실소설 시기의 창작 태도를 발견할 수 있다. 신사실소설의 정신에 근거한 포스트신사실소설은 역사성과 현재성을 성취한 중국 문학의 사례로서 앞으로 더 탐구되어야 할 필요가 있다.
Abstract
A Study on the Aspect of Changes in Chinese New Realistic Novels
–Focusing on ChiLi, FangFang, and Liu Zhenyun-

Sun Rong
Department of Chinese Language and Literature
The Graduate School
Seoul National University

This thesis intensively considered a certain relation between new realistic novels of the 1980s-1990s in China and the novels created afterwards, focusing on the novels published in 1986-2017 by the relative authors of new realistic novels such as ChiLi, FangFang, and Liu Zhenyun, based on the concept of post-new realistic novel. In the academia so far, there have been discussions focusing on the new realistic novel works published in the 1980s-1990s. It has been explained that the new realistic novels as a school or trend vanished into thin air after the 1990s. However, paying attention to the fact in which those three authors were actively working in the literary world even after 2000, and they continued the significant literary writing targeting the reality of China in the 21st century, it would be difficult to say that there are no common features in their works any more based on the existing evaluation saying the creation of new realistic novels was stopped after the 1990s.
Of course, after the 2000s, the three authors show distinct differences in many aspects such as authors interest, materials of work, and aesthetic characteristics. However, in the works of the 1980s-1990s called the era of new realistic novels and after 2000s regarded as the era when the new realistic novels disappeared in the history of literature, the researcher found a common feature in which they concentrated on describing the daily life of ordinary Chinese citizens. In other words, in the aspect of continuously maintaining the basic creation attitude or perspective of new realistic novels published in the past even in the 2010s, the novels by the three authors must have the diachronic continuity.
Thus, considering this fact, this study suggests to examine the three authors works published from 1986 to 2017 by dividing them into different periods such as new realistic novels and post-new realistic novels. First, in order to explain the birth and development background of new realistic novels, Chapter 2 in the body introduces the changes in urban daily life of ordinary citizens after the reform/opening by dividing them into the 1980s, after the South Tour Talks in 1992, and the 2000s. Based on the explanation of this background, the creation of novels by the authors ChiLi, FangFang, and Liu Zhenyun is described by dividing the writing in the period of new realistic novels and the period of post-new realistic novels into two paragraphs. And based on the concrete contents of ordinary citizens daily life shown in works, their creation of new realistic novels were classified into the former part and latter part.
Chapter 3 discourses on the writing handling the ordinary Chinese citizens daily life by ChiLi, FangFang, and Liu Zhenyun in the period of new realistic novels. In the former stage of new realistic novels, the three authors describe the ordinary citizens daily life always suffering from the lack of goods, and their agony and helplessness felt from this life. In the latter stage of new realistic novels, even though the three authors still describe the ordinary citizens daily life, they start paying more attention to the daily life of ordinary citizens who are represented as successful people, and the ordinary citizens desire for it. In other words, the ordinary citizens envy of middle class has become the center of description.
After discoursing on each authors creation of new realistic novels, it discusses their criticism of reality behind their daily life. The ordinary citizens difficult life described by three authors in the former stage of new realistic novels is not a problem just limited to the individual level. The problematic phenomena such as corruption of government officials, double-price system, and black market trade in daily life are related to the irrationality inherent in the past planned economy system of China. For this reason, the writing of individual ordinary citizens daily life is indirectly reflecting the elements of system composing the condition and background of daily life such as national policy and economic system. In other words, those authors indirectly criticize the Chinese government of the time that could not guarantee the minimum material desire, through the description of economically-poor life of ordinary citizens.
In the latter stage of new realistic novels, the three authors aimed to objectively show the problems of Chinese-characteristic socialistic market economy system in the process of describing the ordinary citizens desire for becoming the middle class. For example, many phenomena such as abuse of power, overflowing mammonism, unemployment, and environmental pollution shown in novels are connected to the irrationality shown in the process of rapid economic development of China. However, this does not mean the three authors completely got out of the tendency of literary marketization of the time. In this period, as intellectual writers, they not only showed the look of sharply pointing out the irrationality of society, but also showed a bit of vulgar taste such as beautifying a successful person and emphasizing some romantic elements to meet the readers expectation at the same time. Like this, the authors ambiguous and uncertain attitude of criticism could be understood as a method to express their internal contradiction they experienced in the commercialization era.
Chapter 4 discourses on the writing of ordinary citizens daily life by ChiLi, FangFang, and Liu Zhenyun in the period of post-new realistic novels. In this period, the three authors creation gets changed a lot compared to the period of new realistic novels. The novel characters the three authors put up are not the ordinary citizens who are just obsessed about satisfying the needs of necessities of life any more. They are all the weak of Chinese society, face different difficulties and frustrations in daily life, and make different choices. The female characters of ChiLis novels in this period go through all sorts of frustrations, realize that the sexually-discriminative reality of society obstructs them, and then achieve their social success through economic independence after getting out of the dependence on men. Meanwhile, the unemployed laborer or the ant tribe described in FangFangs novels are honest good-natured people even in their physically-poor situations. Through the irony in which such good-natured people face misfortunes, the author satirizes and criticizes the malformed society which is tougher for good-hearted people. The characters Liu Zhenyun describes endlessly fight against the government officials to keep their own rights and benefits. For example, in order to prove her innocence, a rural woman, Li Xuelian fought against the government officials for 20 years, and as a result, she dragged down many government officials. Revealing a series of processes in which a personal incident is changed to a public incident, Liu Zhenyun exposes the social problems such as idle bureaucratic society and absence of communication between citizens and the government. The three authors concentrated on illuminating the irrationality of Chinese society, and the intensity of their criticism gets very sharp.
The new realistic novels are more than a single literary trend, school, and trend of creation simply shown in a specific period of history. Even though the history of literature interprets that the creation of new realistic novels as a literary school or trend ended after the 2000s, the authors like ChiLi, FangFang, and Liu Zhenyun are still aiming for the post-ideological approach to the reality of life by intervening in reality through literature based on the realistic spirit just as the new realistic novels. That is why the creation by ChiLi, FangFang, and Liu Zhenyun should be regarded as falling under the category of post-new realistic novels. In other words, even though the three authors went through lots of changes till the 21st century after starting from a single root of new realistic novel in the 1980s, they maintain the basic consciousness of problems as authors, and inherit the critical spirit of new realistic novels. Concretely, this spirit might be an attitude that endlessly faces the irrationality in Chinese society in the level of micro-politics. In the aspect of intervening in reality and criticizing the reality by using novels as a tool, their works in the period of post-new realistic novels still show the attitude of creation in the period of new realistic novels. The post-new realistic novels based on the spirit of new realistic novels need to be more explored in the future as a case of Chinese literature that has accomplished the historicality and nowness.

keywords : ordinary Chinese citizens, daily life, new realistic novels,
the critical spirit, ChiLi, FangFang, Liu Zhenyun
Student Number : 2016-30738
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183517

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000170871
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share