Publications

Detailed Information

지역 호기심과 창의성의 관계에 대한 연구 : A Study on the Relationship between Local Curiosity and Creativity

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

임미연

Advisor
류재명
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
창의성지역 호기심세계지리해석수준이론점화상상력
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 사회교육과(지리전공), 2022.2. 류재명.
Abstract
본 연구의 목적은 지역 호기심과 창의성의 관계를 밝히는 데 있다. 이를 위해 지역 호기심, 창의적 호기심, 창의적 상상력, 창의적 정교성을 변인으로 설정하였다. 지역 호기심과 창의적 호기심의 관계, 지역 호기심의 자극체인 지리정보의 제재(영역), 지리정보의 공간스케일, 비유물의 공간스케일을 조작하여 각 조작물에 대한 지역 호기심 하/중/상 집단의 창의적 호기심의 차이, 지리정보에 대한 지역 호기심 하/중/상 집단의 창의적 상상력, 창의적 정교성의 차이를 연구문제로 설정하고 연구를 진행하였다.
본 연구는 전국 5개 지역에 거주하는 초등학생 244명을 대상으로 이루어졌다. 지역 호기심을 측정하기 위해 자체 구안한 지역 호기심 측정 문항에 대하여 신뢰도를 확인한 후 사용하였다. 데이터 수집을 위해 연구 설문을 실시한 후 표본 분석을 위해 기술통계량, 왜도와 첨도, 신뢰도를 산출하였으며, 상관분석, 회귀분석, 일원분산분석, Kruskal-Wallis H 검증을 통해 지역 호기심과 창의성 사이의 관계를 알아보았다.
연구 결과, 지역 호기심과 창의적 호기심 사이에는 정적 상관이 나타났다. 지역 호기심 하/중/상 집단에 대한 창의적 호기심의 차이는 지형정보(한탄강, 와디), 세계스케일의 지리정보, 국가스케일의 지리정보, 세계지명을 이용한 비유물 등에서 공통적으로 지역 호기심 상 집단의 창의적 호기심이 하 집단보다 유의미하게 높았다. 창의적 상상력은 지역 호기심 중 집단이, 창의적 정교성은 지역 호기심 상 집단이 유의미한 수준에서 가장 높게 나타났다.
본 연구는 첫째, 지역 호기심과 창의성은 정적 상관관계에 있으므로 창의성 접근에 지역 호기심을 보다 적극적으로 이용할 것을 제안한다. 지역 호기심 촉발을 통한 창의성 접근은 지리교육의 본연의 모습을 통해 미래교육역량을 함양하는 데 긍정적인 역할을 할 수 있을 것이다. 교육과정과 교과서, 창의성 교육프로그램, 교사연수프로그램 구안에 있어 지역 호기심을 통한 창의성 함양에 보다 적극적인 접근이 필요할 것으로 보인다. 둘째, 세계스케일의 지리정보와 비유물에 대한 지역 호기심과 창의적 호기심의 정적상관으로, 세계지리와 창의성, 탄력적 환경확대법과 창의성을 결합한 체계적인 교수학습 접근이 교육과정, 교과서, 교수학습실천 면에서 요구된다. 2015개정 초등사회과 교육과정에 도입된 탄력적 환경확대법의 적용이 창의성 신장에 긍정적인 역할을 할 수 있을 것이라 예측된다. 셋째, 창의적 상상력이 가장 높았던 집단은 지리적 민감성이, 창의적 정교성이 가장 높았던 집단은 지리적 사실과 정보가 다른 집단에 비해 높게 나타났다. 지역 상상화와 관련된 교육과정이나 교과서, 교수학습자료 개발에 있어 교육 초점에 따라 차별화한 접근이 필요할 것으로 보인다.
본 연구는 다음과 같은 의의를 지닌다. 첫째, 성향을 중심으로 지리교육과 창의성 교육의 관계를 탐색했다. 둘째, 지리교육을 통한 창의성 교육 소재의 다각화 방안으로 지형에 대한 가능성을 발견했다. 셋째, 세계지리 콘텐츠가 창의성 촉발에 긍정적임을 심리학적 측면에서 제시하였다. 마지막으로, 그동안 블랙박스로 가려져 있던 창의적 상상력과 정교성의 발현 특성을 드러냈다. 본 연구를 통해 지리교육에서 성향 중심의 창의성 접근이, 창의성 교육에서 지리를 중심으로 한 접근이 활성화되길 기대한다.
The purpose of this study is to analyze the relationship between local curiosity and creativity. To this end, local curiosity, creative curiosity, creative imagination, and creative sophistication were set as variables, and research questions were set as follows and research was conducted.
First, finding out the relationship between local curiosity and creative curiosity. Second, find out the difference in creative curiosity of the lower/middle/upper groups by manipulating the sanctions (area) of geographic information, the spatial scale of geographic information, and the spatial scale of analog. Third, it is to find out the difference in creative imagination and creative sophistication of the lower/middle/upper groups of local curiosity about geographic information.
The subjects of the study were 244 elementary students living in five regions nationwide in Korea. In order to measure local curiosity, the self-designed local curiosity measurement questions were used after checking the reliability. K-ICT(Lee Kyung-hwa, 2014) was used for creativity measurement, and Hong Hye-kyung(2007) was used for qualitative analysis of outputs related to creative imagination and creative sophistication. The research survey was conducted between June and July 2021 for data collection, and 244 out of 250 surveys were analyzed, excluding 6 unfaithful responses. The collected data were statistically analyzed using SPSS 28.0, and the analysis calculated descriptive statistics, skewness, kurtosis, and reliability, and the relationship between local curiosity and creativity was investigated through correlation analysis, regression analysis, one-way ANOVA, and Kruskal-Wallis H verification.
As a result of the study, there was a positive correlation between local curiosity and creative curiosity. The upper local curiosity group was the highest creativity curiosity and the lower local curiosity group was the lowest creativity curiosity at topographic information (Hantangang River, Wadi), geographic information on the world scale, geographic information on the national scale, and analog using world geographical names. The difference in creative curiosity between the upper group and the lower group was statistically significant. Creative imagination was the highest in middle local curiosity group, creative sophistication was the highest in high local cyriosity group.
The results of this study are as follows.
First, because local curiosity and creativity have a positive correlation, it is suggested that local curiosity be used more actively in approaching creativity. The creative approach through stimulation of local curiosity can play a positive role in cultivating future educational capabilities through the nature of geographic education. A more active approach to cultivating creativity through local curiosity is needed in designing curriculum, textbooks, creativity education programs, and teacher training programs.
Second, Since geographic information and analogies on the world scale have a positive effect on triggering creativity, a systematic teaching and learning approach that combines world geography and creativity is required in terms of geography curriculum, textbooks, and teaching and learning practice. It is predicted that the application of the flexible environmental expansion introduced in the 2015 revised elementary social studies curriculum can play a positive role in enhancing creativity. A practical exploration of a creative approach that combines elastic environmental expansion and creativity is required.
Third, the group with the highest creative imagination in the creativity output showed geographic sensitivity, and the group with the highest creative sophistication showed geographic facts and information. In the development of geography curriculum, textbooks, and teaching and learning materials related to local imagination, the differentiated approaches are needed according to the focus of education and creativity.
This study has the following significance. First, I explored the relationship between geography education and creativity education, focusing on personality. Second, the possibility of topographic contents was discovered as a diversification method of creativity education materials through geographic education. Third, it was suggested from a psychological perspective that world geographic content is positive for triggering creativity. Finally, the characteristics of the expression of creative imagination and sophistication according to the degree of local curiosity that was hidden by a black box were examined. Through this study, it is hoped that the personality-oriented creativity approach in geography education and the geography-oriented approach in creativity education will be more actively studied.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/183540

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000171216
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share