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공공기관의 사회적 가치 이행이 조직성과에 미치는 영향 연구 : Implementation on Organizational Performance in Public Institutions
노사관계 수준의 조절 효과를 중심으로

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Authors

서소영

Advisor
박순애
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
공공기관사회적가치이행조직성과노사관계조절효과
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 행정대학원 공기업정책학과, 2022. 8. 박순애.
Abstract
오늘날 기업은 신자유주의와 세계화를 거치면서 규모가 커지고, 엄청난 부를 축적함에 따라 개인 및 경제·사회 전반에 막대한 영향력을 발휘하게 되었다. 그 결과 기업의 사회적 책임을 요구하는 목소리가 증대되기 시작하였다. 최근에는 ESG(환경, 사회, 거버넌스)가 전 세계의 지속성장을 위한 핵심가치가 되면서 기업의 사회적 책임에서 한발 더 나아가 사회적 가치의 이행이 중요한 화두가 되고 있다.
우리나라는 2017년 사회적 가치를 국정운영의 핵심과제로 하는 문재인 정부가 출범하면서 공공기관 운영에 있어 사회적 가치 이행을 강도 높게 요구하였다. 그 일환으로 정부는 공공기관의 경영평가항목에 사회적 가치 구현이라는 새로운 평가지표를 신설하고, 평가배점 또한 확대하였다. 이로써 공공기관의 사회적 가치 이행은 기관의 핵심 평가요소가 되었다. 이러한 외부 정책 및 경영환경 변화에 대응하고 조직성과를 향상시키기 위해서는 협력적인 노사관계 형성이 필수적이다. 안정적이고 협력적인 노사관계는 조직내부 갈등을 완화하고, 사회적 가치 이행을 성공적으로 이끌어 결과적으로 조직성과를 향상시키는데 중요한 요인으로 작용한다.
이에 본 연구에서는 공공기관이 중점적으로 추진하고 있는 사회적 가치의 이행이 실제 조직성과에 미치는 영향과 함의를 도출하고, 공공기관 내 노사관계의 수준에 따라 조직성과에 미치는 영향이 달라지는지 살펴보고자 하였다.
연구 결과, 공공기관의 사회적 가치 이행 수준은 재무적 성과인 총자산이익률(ROA)에는 부(-)의 영향을 나타냈으나 통계적으로 유의미한 영향을 찾을 수 없었다. 반면, 공공기관의 비재무적 성과인 주요사업성과에는 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이는 공공기관들이 경영평가에서 높은 성적을 받기 위하여 사회적 가치 이행을 주요사업의 주된 목표나 방향으로 설정하고 추진한 영향으로 판단된다.
또한 공공기관의 사회적 가치 이행 수준은 청렴도와 고객만족도 조사결과에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 기관이 사회적 가치 이행을 적극적으로 추진할 경우, 구성원들은 소속 기관을 신뢰하고, 스스로 윤리적 책임을 완수하려고 노력하게 된다. 그 결과, 업무처리의 투명성 및 책임성이 제고되어 내부 구성원과 외부 고객이 평가하는 청렴도 점수가 높아진다고 볼 수 있다. 이는 고객만족도와도 밀접한 관계를 가진다. 공공기관의 사회적 가치 이행은 비리나 부패행위를 감소시키고, 이에 고객은 해당 기관에 대해 높은 신뢰와 좋은 이미지를 인식하게 됨으로써 고객만족도 향상으로 이어지기 때문으로 해석할 수 있다.
한편, 공공기관의 노사관계가 조직성과에 미치는 영향을 검증한 결과, 사회적 가치 이행 수준이 조직성과에 미치는 영향과 비슷한 양상을 보였다. 재무적 성과인 총자산이익률(ROA)에는 부(-)의 영향을 나타냈으나, 통계적으로 유의미한 영향을 발견할 수 없었다. 반면, 비재무적 성과인 주요사업성과, 청렴도, 고객만족도에는 1% 유의수준에서 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다.
공공기관의 노사관계 수준에 따라 사회적 가치 이행 수준이 조직성과에 미치는 영향이 어떻게 변화하는지 살펴보기 위하여 위계적 회귀분석을 시행한 결과, 상호작용항은 주요사업성과에만 통계적으로 유의미한 양(+)의 영향을 나타냈다. 즉, 노사관계가 협력적일수록 단합력이 높아지고, 사회적 가치의 성공적인 완수를 위해 더 나은 방안을 공동으로 모색할 수 있다. 그렇기 때문에 기관의 사회적 가치 이행이 주요사업성과에 정(+)의 영향을 미칠 때, 협력적인 노사관계가 그 영향력을 강화시키는 것으로 판단된다.
본 연구는 기존의 선행연구에서 많이 다루지 않은 공공기관의 노사관계의 조절효과를 중심으로 공공기관의 사회적 가치 이행이 재무적 성과와 비재무적 성과에 미치는 영향에 대한 분석을 시도한 점에서 의의가 있다.
연구결과를 통한 정책적 함의는 첫째, 공공기관이 개별 기관의 특성과 재무상황을 반영하여 잘 할 수 있는 분야에 대해 사회적 가치 이행을 지속적으로 추진할 수 있도록 경영평가 방법의 개선이 필요하다. 둘째, 공공기관의 특성상 사회적 가치 이행 수준을 높이더라도 매출이나 수익으로 연결되지 않는 경우가 대부분이기 때문에 자발적인 동기부여가 쉽지 않다. 그러므로 사회적 가치 이행의 지속적인 추진을 위해서는 외부적 평가를 통한 동기부여도 필요하지만, 공공기관 스스로 조직성과를 체감할 수 있어야 한다. 이에 사회적 가치 이행을 위한 소요예산과 성과를 계량화하는 것이 무엇보다 필수적이다. 셋째, 공공기관의 노사관계 수준이 조직성과에 직접적으로 영향을 미치기도 하고, 공공기관의 사회적 가치 이행 수준이 조직성과에 미치는 영향력을 조절하는 것을 연구를 통해 확인하였다. 앞으로도 협력적 노사관계 구축을 위한 노력이 계속적으로 필요해 보인다.
Today, companies have grown in size and accumulated enormous wealth through neoliberalism and globalization, exerting enormous influence on individuals, economies, and society as a whole. As a result, voices calling for corporate social responsibility began to increase. In recent years, ESG(environment, society, and governance) has become a key value for sustainable growth around the world, and the implementation of social values has become an important topic of conversation.
With the launch of the Moon Jae In government, which puts social value as a key task in state administration in 2017, Korea government strongly demanded the implementation of social values in the operation of public institutions. As part of that, the government established a new evaluation index called 'implementation of social values' in the management evaluation of public institutions and greatly expanded the evaluation
allocation. As a result, the implementation of social values of public
institutions has become a key evaluation factor. In order to respond
to these changes in external policies and business environments and
improve organizational performance, it is essential to form cooperative labor-management relations. Stable and cooperative labor-management relations act as an important factor in alleviating internal conflicts in the organization, successfully leading to the implementation of social values, and consequently improving organizational performance.
Therefore, this study attempted to derive the impact and implications of the implementation of social values that public institutions are focusing on on on actual organizational performance and examine whether the impact on organizational performance varies depending on the level of labor-management relations within public institutions.
As a result of the study, the level of social value implementation of public institutions showed a negative (-) effect on the total return on assets (ROA), which is a financial performance, but a statistically significant effect could not be found. On the other hand, it was found that it had a statistically significant positive (+) effect on major business performance, which is a non-financial performance of public institutions. It is judged that public institutions have set and promoted social value implementation as the main goal or direction of major projects in order to receive high grades in management evaluation.
In addition, the level of social value implementation of public institutions was found to have a statistically significant positive (+) effect on integrity and customer satisfaction. When an institution actively promotes the
implementation of social values, members trust their institutions and try to fulfill their own ethical responsibilities. As a result, transparency and accountability in business processing are improved, and the integrity score evaluated by internal members and external customers is increased. This is also closely related to customer satisfaction. It is believed that the implementation of social values of public institutions reduces corruption or corruption, and thus leads to improved customer satisfaction by
recognizing high trust and a good image of the institution.
On the other hand, as a result of verifying the effect of labor-
management relations on organizational performance of public institutions, the level of social value implementation showed a similar pattern to the effect on organizational performance. There was a negative (-) effect on the total return on assets (ROA), which is a financial performance, but no statistically significant effect could be found. On the other hand, it was confirmed that the major business performance, integrity, and customer satisfaction, which are non-financial performances, had a
statistically significant positive (+) effect at the 1% level of significance.
As a result of conducting a hierarchical regression analysis to examine how the effect of the level of social value implementation on organizational performance changes according to the level of labor-management relations in public institutions, the interaction term showed a statistically significant positive (+) effect only on major business performance. In other words, the more cooperative labor-management relations are, the higher the unity, and better ways can be jointly sought to successfully complete social values. Therefore, when the implementation of social values of institutions has a positive(+) effect on major business performance, cooperative labor-management relations are judged to strengthen their influence.
This study is meaningful in that it attempted to analyze the effect of social value implementation of public institutions on financial and
non-financial performance, focusing on the moderating effect of labor-management relations of public institutions that were not covered much in previous studies.
Policy implications through the research results: First, it is necessary to improve the management evaluation method so that public institutions can continuously implement social values in areas that institutions can do well by reflecting the characteristics and financial conditions of individual institutions. Second, due to the nature of public institutions, voluntary motivation is not easy because even if the level of social
value implementation is raised, it is not often linked to sales or profits. Motivation through external evaluation is also necessary for continuous promotion of social value implementation, but public institutions themselves must be able to feel organizational performance. Quantifying the required budget and performance for the implementation of social values is essential above all else. Third, it was confirmed that the level of labor-
management relations of public institutions directly affects organizational performance, and that the level of social value implementation of public institutions controls the influence on organizational performance. In order to establish cooperative labor-management relations, efforts are needed to quickly share management information and revitalize two-way communication, not to provide top-down unilateral information.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/188675

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000172078
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