Publications

Detailed Information

필라테스 운동 중 감정 변화에 대한 연구 : A Study on the Change in Affect during Pilates

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

심경난

Advisor
권성호
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
필라테스운동 중 감정필라테스 프로그램 난이도음악 처치
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 체육교육과, 2023. 2. 권성호.
Abstract
본 연구는 필라테스 참여자들의 실질적인 운동 참여와 지속에 도움을 줄 수 있는 기초자료를 제공하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 필라테스 프로그램 난이도에 따른 운동 중 감정 변화의 차이, 필라테스 운동 중 감정 변화에 음악 처치가 미치는 영향 등에 대해서 살펴보고자 하였다. 본 연구는 20~30대 성인 남녀 19명을 대상으로 총 4회에 걸친 필라테스 운동을 실시하였다. 실험은 1차 실험 8명, 2차 실험 11명으로 나누어 진행하였고, 프로그램 난이도에 따른 차이를 알아보기 위해 초급 프로그램과 중급 프로그램을 각각 2회씩 실시하였다. 이때, 학습효과가 운동 중 감정 변화에 영향을 미치는 요인을 배제하기 위하여 1차 실험에서는 초급 프로그램을 먼저 시행하고, 2차 실험에서는 중급 프로그램을 먼저 시행하였다. 또한, 음악 처치 유무에 대한 차이를 알아보기 위해서 초급 프로그램 2회 중 1회는 음악 비처치 조건에서, 나머지 1회는 음악 처치 조건에서 실시하였고, 중급 프로그램도 이와 마찬가지로 진행하였다. 이때, 음악 처치 조건에서 음악의 종류가 운동 중 감정 변화에 영향을 미치는지에 대해서도 추가적으로 알아보기 위하여, 1차 실험에서는 한국어 가사를 포함하지 않은 팝송, 재즈 음악 등을 사용하였고, 2차 실험에서는 한국어 가사를 포함한 익숙한 K팝 대중음악을 사용하였다.
본 실험에서는 운동 시작 10분 전, 운동 직전, 운동 중 10분마다, 운동 종료 시점, 운동 종료 후 10분 시점 등 총 9번에 걸쳐 FS 및 FAS, 심박수 등을 측정하여 참여자들의 감정 변화에 대한 경향성을 살펴보았다. 운동 후에는 개방형 질문지 및 심층 면담을 통하여 참여자들의 감정 변화에 대한 심층자료를 수집하였다. FS 및 FAS 응답에 대한 수치는 2차원 원형모형에 그래프로 나타냈고, 개방형 설문지 및 심층 면담을 통해 얻어진 자료는 연구참여자별로 분석적 메모를 작성한 후 코딩되었고, 특정 요인으로 범주화시켜 최종적인 결과를 제시하였다. 이상의 연구 방법과 자료 분석 결과를 토대로 하여 본 연구에서 도출한 결론은 다음과 같다.
첫째, 필라테스는 프로그램 난이도에 상관없이 시간의 경과에 따른 운동 중 감정이 긍정적으로 변화된다. 둘째, 필라테스는 음악 처치 여부와 상관없이 시간의 경과에 따른 운동 중 감정이 긍정적으로 변화된다. 필라테스는 프로그램 난이도와 음악 처치 여부 등이 운동 중 감정 변화에 큰 영향을 미치지 않으며, 시간의 경과에 따른 운동 중 감정이 부정적으로 변화되는 유산소성 운동과는 다르게 운동 중 감정이 긍정적으로 변화된다. 그 이유는 다양한 동작 구성으로 인한 긍정적 효과, 이완되는 신체적 반응으로 인한 긍정적 효과, 지도자 및 동료로 인한 긍정적 효과 등 필라테스가 가진 고유한 특수성 때문으로 분석되었다. 따라서, 필라테스 참여와 지속을 증진시키기 위해서는 필라테스 프로그램 난이도나 음악 처치 유무 등 개인차가 많이 존재하는 외부 요인보다는 필라테스가 가진 고유한 특수성을 잘 활용하여 필라테스 운동 중 긍정적 감정 변화를 유도하는 것이 필요하다.
The present study focuses on providing basic data that supports continuous participation in exercise. Changes in affect during exercise according to various difficulty levels and music intervention during Pilates were researched. Study 1 consisted of 8 participants while Study 2 consisted of 11 participants, resulting in the participation of a total of 19 males and female participants in their 20s and 30s for the current study. In both studies, a 2x2 design consisting of 2 difficulty levels – beginner and intermediate – and 2 conditions of music intervention – music or no music – was implemented, resulting in a total of 4 sessions per study. Study 1 conducted beginner sessions first while Study 2 conducted intermediate sessions first in order to remove any learning effect that may influence affect during exercise. To additionally look into whether music genre created changes in affect during exercise, Study 1 consisted of pop or jazz music without Korean lyrics, while Study 2 consisted of popular K-pop songs with Korean lyrics.
FS, FAS, and heart rate were measured a total of nine times, including 10 minutes before exercise, immediately before exercise, every 10 minutes during exercise, immediately after exercise, and 10 minutes after exercise to examine participants' tendency regarding change in affect. After the exercise, in-depth data on participants' affect changes were collected through open questionnaires and in-depth interviews. FS and FAS responses were presented as a graph in a circumplex model, and data obtained through open questionnaires and in-depth interviews were coded after analytic memo were recorded for each participant and categorized into specific factors for the final results. The results based on the method and data analysis results are as follows.
First, Pilates changes affect positively over time regardless of level of difficulty. Second, Pilates also changes affect positively over time regardless of music intervention. Level of difficulty or music intervention in Pilates do not greatly influence affect change during exercise. However, unlike cardiovascular exercise which negatively affects affect during exercise, Pilates brings out positive changes in affect. Such difference is analyzed to be due to the unique characteristics of Pilates including various gestures and resting period throughout the session, being able to experience physical relaxation, and exercising with the leader and colleagues, etc. In order to encourage continuous participation, it is important to stress the unique characteristics of Pilates rather than focus on the level of difficulty or music intervention.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193878

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176991
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share