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초소형 전기차 공유 서비스가 이용자의 교통수단 이용 변화에 미치는 영향에 관한 연구 : A Study of the Influence of Micro Electric Vehicle Sharing Service on the Change of User's Use of Transportation : Car Sharing Demonstration Project at Jeju Science Park
제주첨단과학기술단지 카셰어링 실증사업을 대상으로

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Authors

김진호

Advisor
김상헌
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
초소형 전기차카셰어링자동차 공유교통수단 이용 변화자가용 차 감소 효과
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 행정대학원 공기업정책학과, 2023. 8. 김상헌.
Abstract
본 연구는 2019년 4월부터 2021년 12월까지 제주도 제주첨단과학기술단지에서 시행된 초소형전기차 공유 실증 사업의 효과를 분석하기 위해 실행되었다. 국토교통부 산하 공기업 제주국제자유도시개발센터(JDC)는 카셰어링 전문 민간기업 S사와 협력하여, 제주도가 갖고 있는 교통문제에 대한 해결방안으로서 초소형 전기차를 활용한 카셰어링 모델을 구축, 실증사업을 실행하였다. 공유용 초소형전기차 총 44대가 투입되었고, 테스터로 참여한 이용자는 총 172여 명, 누적 이용횟수 총 4,308건을 기록하였다.
테스터로 참여한 이용자 중 설문조사에 응한 121명에게서 얻은 데이터를 순서형 로짓 및 이항 로짓 모델을 이용하여 분석하였다. 그 결과, 카셰어링 서비스 이용 빈도와 카셰어링 서비스 만족도가 높을수록, 그리고 출퇴근 거리가 짧을수록 자가용 차 운행 빈도가 감소하였다. 그리고 카셰어링 이용 빈도가 높을수록 대중교통 이용 빈도가 다소 감소하였다. 또한 카셰어링 서비스 만족도가 높을수록 자가용 차를 처분하거나 구매를 보류할 의향이 높아진 것으로 나타났다. 특히 자가용 차를 소유하지 않은 집단과 근무지의 주차 환경이 열악한 집단일수록 자가용 차의 처분 또는 구매보류 효과가 높아진 것으로 나타났다. 연령, 성별, 가구원 수, 수입 등의 개인적 특성은 이용자의 교통수단 이용 변화에 유의한 영향을 미치지 않았다.
연구 결과, 초소형전기차 카셰어링은 이용자들의 자가용 차 운행 감소, 자가용 차 보유계획 변화 등 긍정적인 결과로 이어졌음을 알 수 있었다. 다만, 더욱 효과적인 카셰어링 운영을 위해 향후 대중교통과 연계하는 모델을 수립하고 자가용 차를 보유하지 않은 집단, 근거리 통근 근로자, 그리고 주차환경이 열악한 장소를 주요 대상으로 서비스를 활성화하는 정책적 고려가 필요한 것으로 판단된다.
This study was conducted to analyze the effectiveness of the "Micro electric vehicle sharing demonstration project" implemented at the Jeju Science Park in Jeju Island from April 2019 to December 2021. The Jeju Free International City Development Center (JDC), a public corporation under the Ministry of Land, Infrastructure and Transport, worked with a private company specializing in car sharing, to build a car-sharing model using "Micro electric vehicles" as a solution to Jeju Island's transportation problems. A total of 44 Micro electric vehicles for sharing were deployed, with a total of 172 users participating as testers and a total of 4,308 cumulative uses.
Data obtained from 121 users who participated as testers were analyzed using ordered logit and binary logit models. As a result, the higher the frequency of car-sharing service use and satisfaction with car-sharing service, and the shorter the commuting distance, the lower the frequency of private car operation. In addition, the higher the frequency of car sharing, the lower the frequency of public transportation. In addition, the higher the satisfaction with car-sharing services, the higher the willingness to dispose of private cars or withhold purchases. In particular, it was found that the group that did not own a private car and the group with poor parking conditions in the workplace had a higher effect on the disposal or purchase of private cars. Personal characteristics such as age, gender, number of household members, and income did not significantly affect changes in users' use of transportation.
As a result of this study, it was found that Micro electric vehicle car sharing led to positive results such as a decrease in users' private car operation and a change in their own car ownership plan. However, for more effective car-sharing operation, policy considerations are needed to establish a model linked to public transportation and to activate services for groups that do not own private cars, short-range commuter workers, and places with poor parking conditions in the future.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/197433

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178854
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