Browse

미디어산업의 지구화에 대한 통합적 분석틀의 모색 : K-Pop의 사례를 중심으로
A Search for an Integrative Analytical Framework of Media Globalization

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
문상현
Issue Date
2013
Publisher
Institute of Communication Research, Seoul National University
Citation
Journal of Communication Research, Vol.50 No.1. pp. 7-44
Keywords
미디어 지구화한류K-Pop미디어 클러스터미디어 수도참여문화문화 생산 및 수용Media globalizationKorean Wavemedia clustermedia capitalparticipatory culturemedia production and consumption
Description
이 논문은 정보통신정책연구원의 연구과제(2012년 1월 완료)를 위해 쓰인 원고를 수정, 보완한 것임.
Abstract
이 글의 목적은 미디어 지구화의 최근 논의들에서 K-Pop의 지구화를 설명할 수 있는 새로운 분석틀을 모색하는 데 있다. K-Pop으로 대표되는 한류의 최근 변화는 기존 한류 연구의 일면적인-아시아 중심적, 매스미디어 중심적, 국가 중심적, 장소 중심적, 생산 또는 수용 지향적-한계를 부각시키고 있다. 따라서 이 글은 한류 현상을 제대로 이해하기 위해서는 글로벌과 로컬, 문화생산과 수용 과정을 통합적으로 고려하는 새로운 접근이 필요하다고 주장한다. 이를 위해 문화경제지리학, 대중문화연구, 참여문화 등의 이론적 시각에서 글로벌 음악 산업의 특징과 변화를 살펴보고, 이러한 변화의 문맥에 K-Pop의 지구화 과정을 위치지울 수 있는지에 대해 검토한다. 그리고 이론적 논의와 음악 산업의 변화에 대한 검토에 근거해 K-Pop의 지구화를 통합적으로 설명하기 위한 가설적 분석틀을 제시한다.
This paper tries to build an integrative analytical framework for
understanding media globalization with a case of K‐Pop. It draws on the
emerging theoretical discussions in cultural economic geography, new
mobilities paradigm, the scene perspective and participatory culture.
This framework can be employed as an alternative to the existing
perspectives in analyzing the Korean Wave since it better accommodates
the technological, economic and social changes, such as increasing use of
global social media in the marketing and consumption of K‐Pop and
unexpected expansion of K‐Pop fandom beyond Asia. We propose an
exploratory model for understanding why and how K‐Pop has been
globalized. Most importantly, our framework integrates the processes of
media production and consumption.
ISSN
1738-6195
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/84033
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Communication Research (언론정보연구소)Journal of Communication Research (언론정보연구)Journal of Communication Research (언론정보연구) vol.50 (1)/(2) (2013)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse