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영재 상담 진단 검사 도구 개발
Development of Diagnostic Test Tool for The Gifted Children

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Authors
양태연; 손지유; 한기순; 박인호
Issue Date
2016-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.17 No.4, pp. 143-167
Keywords
gifted studentscounseling for the giftedcounseling diagnosiscounseling needs영재영재상담상담진단상담 검사
Abstract
본 연구는 영재아들의 다양한 심리환경적 요인 중에 어떠한 요인의 상담이 필요한지를 진단하기 위한 영재상담 진단 검사 도구를 개발하는데 목적이 있다. 이를 위해 영재교육기관에서 영재교육을 받고 있는 초등 영재아 120명과 중등 영재아 168명을 대상으로 연구를 실시하였으며, 반구조화된 설문과 이론적 고찰을 통하여 103문항의 예비문항을 추출하였다. 이를 토대로 문항분석과 탐색적 요인분석을 실시하여 11개요인 총 46문항을 추출하였다. 확인적 요인분석 결과, 모형 적합도는 x2 =1419.685 (df=882, p=.00), TLI=.911, CFI=.924, RMSEA=.046으로 나타나 적합도 지수는 양호한 값을 보이는 것으로 나타났다. 각 하위요인의 내적합치도인 Cronbach의 α 역시 부모님 관계 및 부모와의 갈등 .68, 형제자매와의 관계 .76, 학업과중 및 시간부족 .85, 영재성 및 영재교육 .83, 이성친구 .70, 친구관계 .83, 진로문제 .86, 학교부적응 .74, 학교수업 및 학교생활 만족도 .82, 성적 및 학업 .90, 학원에 대한 부담감 및 거부감 .86으로 나타나 개발된 척도가 영재들의 상담을 위한 진단 도구로서 타당하고 신뢰로운 검사도구임을 알 수 있었다. 본 연구결과는 초/중등 영재들의 개인 심리환경적 상담 및 진로/학업 상담을 돕는데 활용될 수 있을 것으로 사료된다.



This research aims to develop a diagnostic test tool for the gifted children to determine, among various psychological-environmental factors, which specific factors need counseling. The research is conducted among 120 gifted elementary schoolers and 168 gifted middle schoolers, and 103 candidate questions are extracted through semi-structured survey and theoretical contemplation. Based on the candidate questions, item analysis and exploratory factor analysis are implemented and total of 46 questions over 11 factors are selected. A result of confirmatory factor analysis shows the model fitness of 1419.685 (df=882, p=.00), TLI=.911, CFI=.924, RMSEA=.046, which is a satisfactory fitness value. Cronbachs α, value of internal consistency, for each sub factor are 0.64 for parents relationship and conflicts with parents, 0.74 for relationship with siblings, 0.85 for excessive assignments and lack of time, 0.82 for giftedness and gifted education, 0.66 for opposite-sex friendships, 0.82 for friendships, 0.86 for future plans, 0.68 for misfitting in school, 0.82 for school classes and school life satisfaction, 0.90 for grades and school work, and 0.85 for stress and resistance regarding private educational institutes; suggesting the developed test is a fair and reasonable diagnostic tool for counseling the gifted children. The result of this research is expected to be used for psychological-environmental counseling of the gifted elementary/middle schoolers.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/110037
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 17 Number 1/4 (2016)
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