Publications

Detailed Information

건축 공간을 생성하는 부분의 통합적 방법에 관한 연구 : A study on the integration of parts to generate architectural space

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

백선경

Advisor
김광현
Major
공과대학 건축학과
Issue Date
2013-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
부분영역관계성통합정체성유효성
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 건축학과, 2013. 8. 김광현.
Abstract
근대 이후 현대에 이르기까지 건축의 공간 및 형태 생성에 있어 두드러지는 핵심 화두가 바로 통합적 개념이다. 이러한 통합에의 추구의 근간은 획일화, 대량 생산이 유발하는 관계의 부재와 단절을 극복하려는 데에 있다. 이는 닫혀지고 머무른 상태보다는 열리고 관계함을 지향하는 태도이고, 다양하고 복잡한 일상을 보다 풍부하게 담아내는 장소로서 건축과 도시의 그릇을 키우고자 하는 일이다.

통합적 건축을 구축하는 일은, 즉 연합하고 관계하도록 하는 의지에 근거한다. 따라서 이의 근간에는 구성하는 부분들 간의 관계성에 대한 고민이 있다. 곧, 부분이 상호 작용하며 관계해 나가는 하나의 조직적 체계를 통해, 단지 형태상의 유연성이나 이미지로서 파악되는 통합적 건축의 차이를 밝힐 수 있게 되는 것이다. 이에 본 연구에서는 형이상학적 관점이나 감각의 차원보다는, 물리적으로 구현되는 양상으로부터 파악하도록 한다. 그러면서 건축가가 공간의 부분을 구현하며 이의 관계 방식이 가장 일차적으로 드러나는 평면 구성상에서 살펴보았다. 현대에 이르러 통합성이 구현되는 양상은, 복합적이며 유연한 형상과 흐름으로서 그 모습을 드러내고 있다. 이는 특히 근대로부터 단절된 새로운 것이라기보다, 연속선상에서 발생하는 종(種)의 생성으로 볼 수 있다. 따라서 본 연구에서는 근대 건축 운동을 시작으로 이러한 부분에 대한 인식과 관계성의 차이를 살펴보며, 근대의 방식이 현대에 답습되며 드러나는 한계에 있어 당시 고찰된 관계 방식을 통해 이에 나아갈 지점을 파악하도록 하였다.

구체적인 양상을 살피기에 앞서, 부분을 무엇으로 볼 것인가 하는 관점이 요구된다. 본 연구에서 논하는 부분이란, 단지 건축가가 형태상으로 구획한 방의 의미를 넘어서, 사람이 주체적으로 행위하는 영역(area)을 의미한다. 이러한 영역은 벽이나 담으로 막힌 에워싸임(enclosed)과는 다른 것으로, 주변과의 관련성 가운데 형성되는 둘러싸임(surrounded)으로 볼 수 있다. 중요한 것은, 주체로서의 사람에 대한 논의가 단지 감정이나 효과와 같은 형이상학적 관점에 머물지 않고, 행위가 실제 구현되는 차원에서 이루어져야 하는 점이다. 건축가가 그리는 관계의 모양 속에서는, 실제 경험하는 사람과 공간 사이에 괴리가 남게 된다. 결국, 영역으로서의 부분이 실제 다른 부분과 관계하는 자체의 구현을 통해 사용자 입장에서는 더욱 실질적인 통합성을 경험할 수 있게 된다. 본 연구에서는 이러한 배경으로부터 구현되는 통합에의 관계성을 생성적 관계성이라 규정하고, 이것이 갖는 구체적 속성과 구현 과정을 파악하였다. 특히 이때의 생성이라 함은, 질 들뢰즈가 언급한 확장(generation)과 상당히 유사한 선상에 있는 듯 보인다. 그러나 본 논문에서 논의되는 부분의 생성은 이러한 일시적이고 유동적인 속성 가운데, 각자가 갖는 정체성(identity)이 상실되지 않는 관계성을 의미한다.

르 꼬르뷔제를 비롯하여 근대 건축 운동의 핵심인 CIAM은 당시 복잡한 사회 양상을 수용하기 위한 여러 작업을 수행하는데, 이에 그들이 공간을 구성하는데 있어 부분을 인식하는 일련의 공통점을 발견할 수 있다. 무엇보다 이러한 부분은 시스템이나 흐름 속에서 자유롭기보다는 종속된 것으로 해석되며, 결과적으로 부분 자체로서의 생성이기보다 기능이나 형태로 규정되어 머물게 된다. 반면 미스 반 데어 로에는 이러한 근대 건축의 양상이, 보편적이기보다 사실상 특정적인 것을 일반화시킨 전체주의에 불과하다며, 진정한 보편성은 최소한의 규정으로 형성되는 객관성에 있다고 보았다. 이러한 주장은 미스 반 데어 로에가 평면 구성상에서 공간을 구현한 양상을 통해 잘 드러나는데, 그는 근대 건축이 보인 모든 규정성을 부정하는 것에서 출발하며, 이에 모든 상황을 포함하여 무한히 확장하고 흐르는 공간이 되도록 하였다.

한편 루이스 칸은 계속해서 룸(room)에 대한 고찰을 통해 이를 실현하기에 이른다. 그는 자신의 룸(room)으로 형성된 공간 구성이 르 꼬르뷔제의 방과, 또 미스 반 데어 로에의 공간과는 다른 것임을 언급한다. 즉, 근대에 새롭고도 혁신적인 전체주의적 양상이 결국 방들을 형태화하는 결과를 낳았으며, 또한 일련의 시스템이나 흐름을 부정하고 마치 해체된 부분을 일시적으로 구성하는 듯한 미스 반 데어 로에의 공간에서는 오히려 최소한의 단위로서의 영역(area)이 사라져버렸다는 것이다. 루이스 칸의 룸(room)이란, 단지 기능(use)이 아닌, 중심성을 가지고 관계가 일어나는 거주(dwell)에 대한 감각이다. 또한 모든 것이 해체되어 펼쳐진 상태가 아닌, 둘러싸임으로써 구현되는 장소이다. 본 연구에서는 루이스 칸의 이러한 작업 선상에서 특히 현대에 유효할 지점을 파악하고자 한 바, 이에 특히 룸(room)을 통한 영역의 물리적 구현과 이들의 관계가 사용자에 기반한 유보 공간으로 형성됨으로 생성적 속성을 갖게 되는 것에 집중하였다.

우리가 살아가는 건축 곧 장(場)으로서 이는 단순히 물질적 배경으로 우리의 발걸음을 움직이는 일 뿐만 아니라, 머물며 관계하고 대화하는 경험을 일으키기도 소멸시키기도 한다. 따라서 공간을 구성하는 부분과 이들의 관계성의 고찰에 의거한 통합적 방법론의 연구를 통하여, 곧 우리가 진정으로 소통할 관계에의 경험을 기대해 볼 수 있는 것이다.
Throughout modern and contemporary period, a concept of integrating space and form has been a crucial topic in architectural field. Such pursuit of the integration is based on efforts to reduce absences of amiable relationships in nowadays society where the effects of standardization and mass-production engendered a less communicative environment.

Constructing integrated architecture is empowered by a social will to engage people to unite and create a sociable community. Thus, relationships between the structural parts that constitute a building need to be considered. Differences in integrated architectures that are merely perceived as formational flexibility or images can be determined through mutual actions between these structural parts in a single organizational system. This study focuses on a physical aspect rather than relying on senses or metaphysical perspectives. First, a perspective from plan is examined because it is place where architect first realize spacial parts. In contemporary period, the way integrity is realized is complex and it shows flexible shape and flow. It is not a pure invention of contemporary period, but is a regeneration of an old form in today. This study tries to recognizes parts and differences in relationship beginning from the Modern Movement in Architecture also to realize a future direction after examining relationships and limitations occurred when contemporary architecture attempt to imitate ways practiced in Modern period.

Before further examine specific aspects, one must answer a question: what defines parts? The part dealt in this study is not meant a mere formational room but a practical area in which people independently act. This area should not be understood as an enclosed area by walls or barriers but an area surrounded by its neighboring environments with a harmonious relation. The important thing is that when discussing people as principal agent, a metaphysical perspective such as feeling or effects should be avoided but in a dimension where action is practically realized. There is a gap between a space and a person who actually experiences in an architect's mind. Consequently, users can experience a more practice integration through realization of relationship between parts as territory and other parts. In this study, relationship of integration from this analogy is called generative relationship and its specific properties and realization of these properties are examined. The word "generation" used in particular phrase seemed very much coincide with words "generation" and "becoming" that Gilles Deleuze mentioned. However, generation of parts discussed in this study, with a temporary and fluid characteristic, means a relationship in which each identity is kept undamaged.

Along with Le Corbusier, CIAM is a core factor in Modern Movement in Architecture. While CIAM was performing tasks to accept many complicated social aspects and when creating space to resolve this issue, one can readily discover that CIAM is recognizing importance of parts. Moreover, this part, in system or flow, is not perceived as liberated but rather subordinated. Consequently, it is not generation of part itself, but rather fixed as function or shape. In contrast, Mies van der Rohe asserted that the modern architectural aspect is not universal but a mere generalization of specifics into totalitarianism and the real universality is in objectivity formed by the least amount of regulation. This opinion is well revealed through Mies' expression of space in plan. He begins with a complete denial of all regulations exhibited in modern architecture and he included all situations to be infinitely expanding and flowing space.

Through continuous contemplation of room, Louis I. Kahn made it possible. Kahn emphasized that a space formation consist of his room is different the ones with Corbusier and Mies' use of space. That is, a new, innovative totalitarian aspect in modern period eventually resulted in shaping rooms and denied a series of system and flow. Even area as a minimum unit had disappeared in Mies' space where fragmented parts seemed to form temporarily. Khan's room does not simply have functions but has a center when communication take place. It is a sense of dwelling. Also, everything is broken up and not unfolded, but surrounded in this place. This study attempted to find an effective point in consideration of Kahn's work Especially, the study focused on generative property it can attain through physical realization of area by room and their relationship based on user is formed as a reserve space.

The present day architecture is a place where a materialistic background moves us and also gives or take away a space to stay, make relationships and communicate. Thus, through parts that consist of space and an integrated methodological study based on contemplation of their relationship, we can infer an experience constructed from generative relationship which led us to an expectation of true communication.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/124032
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share