Publications

Detailed Information

Effects of Instruction on the Learning of the English Transitive Resultative Construction by Korean Secondary School Students

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

성민창

Advisor
양현권
Major
사범대학 외국어교육과(영어전공)
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Construction grammarThe English argument structure constructionsThe English transitive resultative constructionForm-focused instruction
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 외국어교육과(영어전공), 2012. 8. 양현권.
Abstract
본 연구는 영어타동결과구문(VOR 구문) 학습에 교수가 미치는 영향을 분석하였다. Goldberg(1995)의 구문문법 이론에 따르면, VOR 구문은 통사적, 의미론적 특질의 결합체로서 이를 구성하는 어휘 항목으로부터 독립적인 기능을 수행하여 문장의 전반적인 형태[주어-동사-목적어-보어]와 의미[주어가 목적어를 보어(의 상태)로 만들다]를 결정한다.
본 실험에서는 한국인 중등학생 93명을 대상으로 두 교수 집단으로 나누어, VOR 구문 학습을 위한 두 가지 유형의 교수 유형을 각 집단 별로 시행하였다. 첫 번째 교수 유형은 동사중심 교수로서 한국 영어수업에서 일반적으로 활용되는 교수법에 해당된다. 두 번째 교수 유형은 구문문법기반 교수로서 구문문법의 이론 체계 및 실험 결과를 토대로 개발되었다. 사전 및 사후실험의 네 가지 과업을 통하여 학생들이 VOR 구문과 다른 세 개의 영어논항구조구문을 사용하는 양상을 측정하였다.
실험 결과, 영어논항구조구문의 학습과 관련하여 유의미한 현상들이 발견되었다. 첫째, VOR 구문이 교수를 통해 학습되어, 학생들의 VOR 구문의 사용이 사후실험의 모든 과업에서 증가하였다. 한편, VOR 구문 학습에 있어서 상대적인 어려움이 구문결과구조(constructional resultative: Goldberg & Jackendoff, 2004)에서 확인되었다. 둘째, 구문문법기반 교수가 동사중심 교수보다 VOR 구문 학습에 더욱 효과적이었다. 셋째, 본 연구는 영어논항구조구문이 위계체계를 구성하고 형태적, 기능적 정보를 개체 간 연결 망을 통해 상호 전달한다는 가설(Goldberg, 1995)에 실험적 증거를 제공하였다. 이상의 발견에 근거하여, 본 논문은 교육적 시사점과 미래 연구를 위한 제언을 결론부에 제시한다.
This study explored effects of instruction on the learning of the English transitive resultative argument (VOR) construction. Based on the theoretical framework in Goldbergs (1995) construction grammar, the VOR construction is an association of syntactic and semantic properties that determines the overall form (Subj-V-Obj-Xcomp) and meaning (X causes Y to become Z) of a sentence independently of the lexical items representing it.
With regard to the VOR construction, two types of form-focused instruction were devised and used with 93 Korean secondary school students. One represented a teaching method commonly adopted in Korean English classes––namely, a verb-centered (VC) instruction––whereas the other was developed on the theoretical and empirical ground of construction grammar––namely, a construction-grammar-based (CG) instruction. The students use of the VOR construction as well as three other constructions was examined using four tasks on both a pre- and posttest.
The results provided significant findings related to learning English argument structure constructions. First, the VOR construction can be learned though instructional treatment. The students use of the VOR construction increased in every task of the posttest, although some difficulties were observed with the constructional resultative (Goldberg & Jackendoff, 2004). Second, the CG instruction was found to be more effective for learning the VOR construction than the VC instruction. Third, it was empirically proved that the English argument structure constructions frame a hierarchy system in which they transmit formal and functional information through the links with one another. With regard to these findings, the study concluded with some pedagogical implications and suggestions for future studies.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/127545
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share