Publications

Detailed Information

『벨 자』와 『호밀밭의 파수꾼』에 나타난 소외와 우울의 문제

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이유정

Advisor
신문수
Major
사범대학 외국어교육과(영어전공)
Issue Date
2013-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
소외우울죽음물질주의획일주의인간관계
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 외국어교육과(영어전공), 2013. 2. 신문수.
Abstract
이 논문의 목적은 오랫동안 성장소설로서 함께 논의되어 온 실비아 플라스(Sylvia Plath)의 『벨 자 The Bell Jar』(1963)와 샐린저(J. D. Salinger)의 『호밀밭의 파수꾼 The Catcher in the Rye』(1951)에서 주인공들이 겪는 우울의 문제와 우울을 가져온 소외의 원인들에 대해 고찰하는 것이다.
두 작품에서 작가들은 작품 전반에 죽음의 이미지들을 배치함으로써 주인공들의 심각한 우울 상태와 함께 죽음에 대한 충동 혹은 욕망을 표현한다. 『벨 자』의 경우에는 실험실에서 사용되는 벨 자의 이미지와 죽은 태아의 이미지가 중심적 위치에 놓인다. 벨 자는 진공의 유리관으로서 외부로부터의 공기 유입이 차단되는 성질로 인해 그 안에 갇혀 있는 생물체를 질식시킬 수 있는 공간이다. 또한 그것의 투명성은 그 안에 갇혀 있는 사람으로 하여금 밖을 내다보는 것이 완전히 가능하게 함과 동시에 세상을 바라보게만 할 뿐 그것에 참여할 수는 없도록 만든다. 한편, 죽은 태아의 이미지는 실패 혹은 미완성과 관련이 있다. 정해진 주수를 채우지 못하고 중간에 생명이 끊긴 아기의 모습은 목표한 바를 이루지 못해 좌절하는 주인공의 자아상과 같다. 에스더는 벨 자의 이미지와 죽은 태아의 이미지를 결합하여 자기 자신을 벨 자에 갇혀 죽은 아기로 표현하기도 한다.
『호밀밭의 파수꾼』에 등장하는 많은 죽음의 이미지들 가운데 주목할 만한 것은 죽은 앨리의 이미지이다. 홀든은 동생 앨리의 죽음에 대해 죄책감과 동시에 두려움을 갖는다. 즉, 그는 앨리가 언제든 자신을 죽음으로 이끌 수 있다는 공포를 가지고 있다. 그는 앨리에게 계속해서 대화를 걸며 앨리의 망상에 사로잡힌 듯한 모습을 보인다. 또한 센트럴 파크 오리들의 이미지 역시 죽음에 대한 홀든의 강박을 나타낸다. 홀든은 겨울철 오리들의 안위에 대해 집착적으로 타인들에게 물으며 호수가 얼어 오리들이 동사하게 되는 것에 대해 염려한다. 오리들의 죽음에 대해 걱정하는 것은 곧 자기 자신의 죽음에 대한 불안을 드러내는 것이다. 즉, 홀든은 호수가 얼면 갈 곳이 없어지는 오리들의 처지와, 안식처를 잃고 추위 속에 방황하는 자신의 모습을 동일시하고 있다.
에스더와 홀든이 경험하는 우울의 원인을 소외로 볼 수 있는데, 그들은 사회로부터 그리고 주변의 사람들로부터 소외된다. 그들의 소외에는 사회적인 맥락과 개인적인 경험이 복합적으로 영향을 미친다. 우선 사회적 맥락의 영향을 살펴보면, 2차 세계대전 이후 미국에 찾아온 경제적 풍요는 물질주의를 낳았고 두 주인공은 그것을 즐기는 많은 사람들과 달리 그것을 비판하고 거부한다. 또한 경제적 풍요를 바탕으로 한 사회적 순응에 대한 압박 역시 주인공들에게 큰 부담으로 작용한다. 가정이라는 울타리 안에서 아내와 어머니로서의 역할만을 강요하는 남성중심주의는 에스더에게 큰 고민을 가져다준다. 또한 홀든은 사회 주류층의 사고방식과 행동을 비판하며 그들을 거짓되다고 평가하고, 대신 타인의 의견에 상관없이 자신들의 신념에 따라 행동하는 소수자들에 대해서 동정과 애정을 표현한다.
이러한 사회적 맥락뿐만 아니라 개인적인 경험 역시 두 주인공들의 소외에 영향을 주는데, 에스더와 홀든은 공통적으로 여러 인간관계에서 실패한다. 특히 이 두 주인공은 모든 인간관계의 기본이 되는 부모와의 관계를 안정적으로 형성하지 못한다. 에스더는 어린 나이에 잃은 아버지를 그리워하는 한편, 아버지가 죽은 원인을 어머니에게로 돌리고 어머니를 매우 증오한다. 에스더가 부모에 대해 갖는 감정은 매우 강렬한 것인 반면에 홀든이 부모에 대해 갖는 감정은 거의 없다고 할 수 있다. 작품 속에서 홀든의 부모가 홀든에게 미치는 영향은 미미하며 홀든과 부모 사이의 유대는 매우 약하다. 바쁜 아버지와 건강이 좋지 않은 어머니는 홀든과 어떤 의미 있는 관계도 맺지 못한다.
에스더와 홀든은 자신들이 만나는 많은 사람들과 피상적인 인간관계만을 맺는다. 그들에게는 친구라고 부를 만한 이가 없고 그들이 만나는 사람들은 그저 그들을 스쳐지나갈 뿐 진심이 담긴 소통은 일어나지 않는다. 그들은 자신의 고통을 털어놓을 사람들이 주변에 아무도 존재하지 않는다.
다만, 홀든에게는 여동생 피비가 그를 우울에서 구출해낼 유일한 가능성으로 제시된다. 주변의 물질주의적이고 거짓된 사람들과는 달리 피비는 순수하고 헌신적인 인물로 묘사된다. 반면에 에스더에게는 피비와 같은 인물이 없으므로 그녀는 끝까지 자신의 고통을 홀로 감당하게 된다.
This thesis aims to ponder upon the issue of the protagonists' depression and to explore the causes of isolation in The Bell jar(1963) by Sylvia Plath and The Catcher in the Rye(1951) by J. D. Salinger which have been discussed together as Bildungsroman for a long time.
The authors express the protagonists' urge or desire for death along with their severe depression by placing the images of death throughout the entire works. In The Bell Jar, the image of the bell jar in the lab and the image of a dead fetus are central. The bell jar, a vacuous glass tube, is a place where the inflow of the air from outside is blocked and thus the creature in it may be suffocated. Also, although its transparency makes it perfectly possible for a person trapped in it to see outside, it blocks him or her from participating in the outside world. Meanwhile, the image of a dead fetus is connected with 'failure' or 'incompleteness.' The appearance of a baby who lost its life without having reached its final week before birth equals to the self-image of the protagonist who is in despair for she has not accomplished her settled goals. Esther combines the image of the bell jar and the image of the dead fetus, thus expressing herself 'the dead baby in the bell jar.'
Among the many death images in The Catcher in the Rye, the most noteworthy one is the image of 'dead Alley'. Holden feels guilty and fear at the same time toward his brother Alley's death. That is, he is afraid that anytime Alley may bring him to death. He seems haunted by the delusion of Alley, talking ceaselessly to him. Also, the image of ducks in the Central Park represents Holden's obsession for death. Holden compulsively asks others about the safety of the ducks during winter and is deeply concerned that they may become frozen to death. That he worries about the death of the ducks exposes his anxiety about his own death. He identifies himself, wandering in cold weather without any place to rest, with the condition of the ducks which will have no place to go after the lake freezes.
Alienation is the cause of depression Esther and Holden suffer
they are alienated from the society and people around them. Their alienation is complexively affected by the social context and their own personal experience. In terms of the social context, the economic affluence in America after the World War II has brought about materialism, which the two protagonists do not accept. Additionally, the pressure of social conformity based on economic affluence is burdensome for them. The androcentric society which forces a woman to take the role of only wife and mother within the fence of home causes Esther to distress herself. Also, Holden criticizes the way of thinking and behavior of people in the social mainstream and evaluates them as 'phonies.' Instead, he reveals his sympathy and affection toward minorities who act following their own faith regardless of others' ideas.
Not only this social context but also personal experiences affect the alienation of the two protagonists
Esther and Holden in common go through failure in relationships. In the first place, they fail to establish any appropriate relationship with parents, which is supposed to be the basis of all kinds of other relationships. While Esther misses her dead father sho lost at a young age, she attributes the cause of his death to her mother, hating her extremely. Whereas the emotions Esther bears toward her parents are very intense, Holden's emotions for his parents are almost blank. The influence from his parents on him is very little and the bond between Holden and his parents is weak. Holden does not build any meaningful relationship with his busy father and his sick mother.
Esther and Holden relate to many people they meet in only a superficial way. They have no ones they may call 'friends' and the people they meet just slide by without any heartful communication occurring. They find nobody to whom they may confide their own torment.
No one but Holden's younger sister Phoebe is suggested as a sole possibility to save him from his depression. Unlike other materialistic and phony people, Phoebe is described as a pure and devoted one. On the other hand, Esther, who has no one like Phoebe around her, handles her agony alone to the end.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/127549
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share