Publications

Detailed Information

2007 개정 교육과정에 의한 초등학교와 중학교 과학 교과서의 삽화에 나타난 성역할 고정관념 분석

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이지현

Advisor
노태희
Major
사범대학 과학교육과(화학전공)
Issue Date
2013-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
삽화성역할 고정관념초등학교 과학 교과서중학교 과학 교과서2007 개정 교육과정
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 과학교육과(화학전공), 2013. 2. 노태희.
Abstract
이 연구에서는 2007 개정 교육과정에 의한 초등학교, 중학교 과학 교과서에 제시된 삽화를 성역할 고정관념의 측면에서 분석하였다. 삽화에 등장하는 학생과 성인의 성별 등장 빈도, 활동 유형 및 행동 특성의 성별 빈도를 조사하고, 성역할 고정관념의 정도를 교육과정의 변화 및 학교급에 따라 비교·분석하였다.
2007 개정 교육과정에 의한 초등학교 과학과 교과서 16권의 삽화를 분석한 결과(연구 Ⅰ), 여학생은 남학생보다 다소 많이 등장하였는데 삽화에 묘사된 학생들은 모든 활동 유형에서 대체로 성별 균형을 이루고 있었다. 성인의 경우에는 학생과 달리, 남성의 등장 빈도가 여성보다 유의미하게 높았다. 가정 활동에서 남녀의 차이는 크지 않았지만 가정외 활동에서는 남성이 유의미한 차이로 여성보다 많이 등장하였고, 그 중 직업 활동은 남성을 중심으로 묘사되어 있었다. 삽화에 등장하는 학생과 성인은 성별에 관계없이 거의 대부분 적극적 행동 특성으로 분류되었다. 7차 교육과정에 의한 초등학교 과학과 교과서에 비해 학생에 대한 모든 분석 항목에서 남학생을 중심으로 묘사되는 정도가 줄어들어 학생의 측면에서 대체로 성별 균형이 이루어졌다. 그러나 성인의 경우에는 성별에 따른 등장 빈도의 차이가 오히려 커졌고, 가정외 활동에서 성별에 따른 차이가 뚜렷하였다.
2007 개정 교육과정에 의한 중학교 과학 교과서 27권의 삽화(연구 Ⅱ)에서 남학생은 여학생보다 많이 등장하였다. 학습 활동에서는 남학생과 여학생의 빈도가 균형을 이루었으나, 학습외 활동에서는 남학생의 빈도가 여학생보다 유의미하게 높았다. 성인은 남성을 위주로 묘사되어 있었는데 성인의 가정 활동에서는 여성, 가정외 활동에서는 남성의 등장 빈도가 유의미한 차이로 우세하였고, 직업 활동에 대해서는 주로 남성이 묘사되어 있었다. 학생과 성인은 대부분 적극적 행동 특성을 보였고, 행동 특성별 비율은 각 성별 내에서 비교적 유사하였다. 7차 교육과정에 의한 중학교 과학 교과서에 비해 모든 분석 항목에서 성별에 따른 차이가 감소하였고, 학생의 성별 등장 빈도와 학습 활동의 성별 빈도에는 출판사별로 편차가 있었다. 그리고 2007 개정 교육과정에 의한 초등학교, 중학교 과학 교과서를 비교한 결과, 중학교 과학 교과서에서는 초등학교 과학과 교과서에서 비교적 균형적이었던 학생의 등장 빈도와 학습외 활동, 성인의 가정 활동 측면에서 성별 불균형이 뚜렷하였다. 이에 대한 교육적 함의를 논의하였다.
In this study, the illustrations of elementary science textbooks and middle school science textbooks developed under the 2007 Revised National Curriculum were analyzed in the aspect of gender-role stereotyping. The frequencies of pupils and adults who appeared in the illustrations were counted by gender, and the types of activities and the character of them were also analyzed by gender. The results were analyzed according to the school level and compared with those of the 7th National Curriculum.
In Study Ⅰ, the illustrations of 16 elementary science textbooks developed under the 2007 Revised National Curriculum were analyzed. Female pupils appearing in the textbooks were more than male pupils. In all types of activities for pupils, male and female pupils were illustrated with approximately equal frequencies. Gender difference in adults was statistically significant. Gender difference in houseworks was not large, but the difference in outdoor activities was statistically significant. Especially, the jobs of adults were illustrated as male-centered. Most pupils and adults were found to be active regardless of gender.
The difference between male pupils and female pupils decreased, compared with that of the 7th National Curriculum, and gender balance was achieved. However, gender differences in the frequency of adults rather increased, and the differences were evident in the outdoor activities.
In Study Ⅱ, the illustrations of 27 middle school science textbooks developed under the 2007 Revised National Curriculum were analyzed in the aspect of gender-role stereotyping. More male pupils appeared in the illustrations than female pupils. The frequencies of learning activities were balanced by gender, but other activities were described as focusing on male pupils. The frequencies of male adults outnumbered female adults. While the ratio of female adults was high in houseworks, that of male adults was high in outdoor activities. The jobs of adults were also illustrated as male-centered. Most pupils and adults were found to be active, and both ratios of pupils and adults for each gender were relatively similar.
In all results of the analyses, the differences between male and female decreased in comparison with those of the 7th National Curriculum. There was difference in the frequencies of male and female pupils by the publishers, the difference was also found in the frequencies of learning activities by gender. Comparing middle school science textbooks with elementary science textbooks, it was evident that gender disparities were found in the frequencies of appearance of pupils, other activities and houseworks. Educational implications were discussed.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/128119
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share