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해체적 소통에 의한 필묵표현 연구
Study on Expressions with Brush and Ink through Deconstructive Communication

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor차동하-
dc.contributor.author이정민-
dc.date.accessioned2017-07-19T04:05:23Z-
dc.date.available2017-07-19T04:05:23Z-
dc.date.issued2013-08-
dc.identifier.other000000013089-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/128999-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 동양화과, 2013. 8. 차동하.-
dc.description.abstract본 논문은 2005년부터 2012년까지 본인이 제작한 작품을 토대로 본인의 자아와 세상에 대한 인식의 변화 및 표현과정을 장자(莊子)의 해체적 소통방식을 통해서 서술하였다.

본인 작업의 발단과 동기는 자아와 세상에 대한 인식에서 시작되었다. 자아의 정체성을 찾기 위하여 세상과 나를 분리하고 스스로를 관조적인 입장에서 냉정하고 객관적으로 바라보았으며, 그 과정에서 나를 대상화시킨 자화상을 그리게 되었다. 그러나 외면을 철저히 관찰하고 그려가는 과정에서 외면과 내면의 분리가 불가능한 나의 정체성을 깨닫게 되었으며, 형(形)을 통해 신(神)을 표현하는 동양의 전신론(傳神論)을 통해서 나의 외면과 내면을 표현하고자 했다. 이때부터 이분법적으로 나누었던 나의 외면과 내면, 그리고 세상과 나의 관계를 해체하고, 있는 그대로를 받아들이는 초연한 마음을 가지게 되었다. 또한 타자와의 관계의 논리(대대 : 待對)로 형성된 나는 나라고 여기는 주체의 인칭성(personality)의 해체를 통해서 목적과 시비의 판단 없이 바라보는 허심(虛心)으로 나를 보는 시각을 가지게 되었다. 이 때 그린 토끼인류(Rabbit mankind) 자화상은 장자가 말하는 세상을 거울같이 비추는 마음(mirroring mind)을 회복한 자를 상징하는 단독자(單獨者)의 모습을 나타낸 것이다. 이러한 인식의 변화는 세상을 바라보는 시야를 확장해주는 계기가 되었고, 그 후에 자연의 사생 작업을 통해서 표현의 범위를 확대해 나가게 되었다.

장자의 세계는 각각의 고유한 개체가 시비(是非)와 차별 없이 유동적으로 소통하며 변화하는 조화로운 세계이다. 그 도(道)를 말하기 위해서 장자는 다양한 일화를 통해서 타자와의 인과관계에 의해 이루어지는 대대(待對 : 서로 의존하면서 짝을 한다)에 대해 이야기하고 언어의 이중성을 이용하여 인과관계를 대립시키고 해체한다.
그리고 도(道)의 지도리(도추道樞
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dc.description.abstract문의 회전축)라는 경계 순환적인 소통방식을 이야기한다. 장자는 이러한 소통방식의 실천적 일화로 포정해우(庖丁解牛)를 통해서 인간의 삶 속에서 이루어지는 [실천적인 도(道)]에 대해 이야기한다. 장자의 실천적인 도(道)는 수양을 통해서 행위와 의도가 동시에 이루어지는 연속성을 중시해온 동양화론과 밀접한 관련이 있다. 따라서 본인이 주로 사용한 필묵(筆墨)의 표현방식을 필선과 화면 구성의 원리를 중점으로 장자의 실천적 도(道)와 연관하여 어떻게 해체적으로 표현했는가를 서술하였다.-
dc.description.abstractThis is a study to describe how my perception of the world has been changing and through what process it has been expressed in my art works, focusing on the ones produced from 2005 to 2012. To this end, I adopted the concept of Zhuang-Zi(莊子), called deconstructive communication'.

The motive of my creative works has grown from the perception of Self' and the world'. To discover my self-identity, I saw myself calmly and objectively with a contemplative perspective by separating myself from the world. In the process of that observation, I came up with a way to draw self-portraits, into which I objectified myself. However, observing my outer surfaces thoroughly, I realized that my identity could not actually be separated into outer area and inner space. Based on that realization, I tried to express my outer and inner self through contemplating Chuan-Shen Theory(傳神論)'. It is a traditional oriental painting theory which explains about the process to express the mind(神)' through the images(形)'. From that time on, I deconstructed the relationship between my outer and inner self and between myself and the world, trying to get free of dichotomy. As a result, I came to have a mind beyond myself, accepting everything as it is. I began to see myself with an empty mind' without any purpose or judgments, by deconstructing the personality and perspective which had come from the logic of relationship with the others. The Rabbit mankind' self-portraits, produced at this period of time, are the result of my efforts to express the appearance of individual self(單獨者)' representing a person who recovered the mirroring mind', which is a concept borrowed from Zhuang-Zi. This change of perception brought me a broader perspective, and then I went further, expanding the scope of my expressions through life-drawing the appearances of nature.

Zhuang-Zi tried to achieve the harmonious world where all the individual beings interact fluidly with one another without any discriminations or judgments, each experiencing change. The concept of Dao(道: way)' is essential to achieve this harmonious world'. To explain this concept, he discusses Dai-dui(待對: to get along and depend on each other)', which is made from the causal relationship with the others, through many types of anecdotes. And then, he puts the causal relationships into opposition and deconstruct them, using the duality of language.

He also suggests a Hinge(道樞) of Dao(道)' as an important concept to explain the way of communication that moves around the boundaries. He discusses the Practical Dao(道)' which can be practiced daily in human lives, by illustrating Paodingjieniu(庖丁解牛)' as an analogy about practicing this principle. The concept of Practical Dao(道)' is closely related to the oriental painting theories, which emphasize to maintain the consistency' of taking actions and intentions without any temporal gap in between through cultivating one's mind. In this paper, therefore, I described how I used the concept of Practical Dao(道)' to express my ideas deconstructively in my drawings and paintings with brush and ink, focusing on the brush movements and the principles of compositions.
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dc.description.tableofcontents목 차
Ⅰ. 머리말 1
Ⅱ. 주체와 대상의 인식과 소통 4
1. 자화상을 통해 본 자아 인식 5
1) 객관과 주관 사이의 자아 7
2) 자의식과의 소통과정 17
3) 단독자(單獨子)로서의 토끼인류자화상 21
2. 사생을 통해 본 자연 인식 32
1) 동양의 무위적(無爲的) 자연관 33
2) 자연의 관찰과 성정의 표현 36
3) 사의(寫意)를 통한 형태의 재구성 44
3. 주체와 대상의 해체적 소통원리 53
1) 구성된 마음(成心)과 허상(虛像) 54
2) 구성된 마음(成心)의 해체와 소통 58
Ⅲ. 필묵의 해체적 표현 방법 62
1. 선과 면의 경계순환 63
1) 선의 함축성 63
2) 경계순환적인 구성 75
2. 순환일치의 운필법 75
1) 선의 표현의지 - 의재필선(意在筆先) 76
2) 실천적인 도(道) - 포정해우(庖丁解牛) 79
3. 현(玄)으로써의 색 83
Ⅳ. 맺음말 89
참고문헌 92
도판목록 95
작품목록 96
ABSTRACT 98
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dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent11197333 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject인식-
dc.subject장자-
dc.subject자아-
dc.subject자연-
dc.subject필묵-
dc.subject해체-
dc.subject소통-
dc.subject경계-
dc.subject.ddc759-
dc.title해체적 소통에 의한 필묵표현 연구-
dc.title.alternativeStudy on Expressions with Brush and Ink through Deconstructive Communication-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorJungmin Lee-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pagesⅳ, 100-
dc.contributor.affiliation미술대학 동양화과-
dc.date.awarded2013-08-
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College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Fine Art (미술학과)Oriental Painting (동양화전공)Theses (Master's Degree_동양화전공)
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